3 شرط «باسواد» بودن در هزاره سوم از نظر یونسکو

مطابق تعریف یونسکو «باسواد» در هزاره سوم کسی است که همزمان سه شرط یا سه توانایی داشته باشد: تحصیلات عالی (دانشگاهی) داشته باشد، با کامپیوتر آشنا باشد و یک زبان بین المللی را بداند.

به گزارش خبرآنلاین، «ما و ژئوپلیتیک علم» با عنوان فرعی «جستاری در رتبه بندی علمی کشورها» جدیدترین کتاب حسین انتظامی از سوی انتشارات خبر امروز روانه بازار نشر شد.

این کتاب در 5 بخش «ژئوپلیتیک علم و اطلاعات، ارزیابی علم، فناوری و نوآوری، نظام رتبه بندی دانشگاه​ها، نقشه علمی، سواد علمی» به همراه ضمائم تدوین شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب می​گوید: «رساله حاضر، یک ارزیابی شتابزده از وضعیت تولید علم در کشورمان است...مسئولان کشور در سالهای اخیر مرتبا دم از پیشرفت خیره کننده علمی می​زنند و اگر این ادعا با نگاه انتقادی بازخوانی نشود و نخبگان نیز یکسره به آن دم بدهند، ممکن است کار دست کشور بدهد. البته پیشرفت علمی کشور در سایه توجهات جمهوری اسلامی و تربیت نسلی خلاق، باانگیزه و نوجو به هیچوجه قابل انکار نیست اما بزرگنمایی این رویداد و روند ممکن است توهم زا باشد و لذا نگارنده ترجیح می دهد نقش کودکان آن داستان مشهور را بازی کند که برخلاف آدم بزرگ های عاقل و دوراندیش، عریان بودن پادشاه را فریاد برآورده​اند.»

او در توضیح چرایی انتشار این کتاب با وجود شتابزدگی به «سرعت در انتشار به امید برانگیزاندن سیاستگذاران و نخبگان» اشاره کرده و آورده است: «اگر این چراغ روشن شود و موجی خلاف آمد عادت به راه بیفتد، توسعه علمی کشور به نقاط درخشان تر و البته پایدارتری می رسد.»

در بخشی از مقاله «سواد علمی» می خوانیم:

«یکی از پایه​های توسعه علمی است که از اواخر دهه 50 میلادی و در آمریکا مطرح شد، نمی​شود دم از توسعه علمی زد اما مردمان عادی کمترین اطلاعاتی از پدیده​های علمی نداشته باشند، یعنی بر می‌گردیم به همان ترجیع بند این وجیزه: تولید علم و پیشرفت علمی، یک بسته است و چند مولفه دارد که هیچ یک به تنهایی معنا نمی یابد. و لذا ارزش ندارد و به عبارت بهتر شدنی نیست. یعنی اگر بگوییم در سطح سواد دانشگاهی خیلی عالی هستیم، اما مردمانی بی اطلاع از علم عمومی داشته باشیم یا در مدارس فقط به دنبال شناسایی و پرورش دادن چند المپیادی باشیم و به چند مولفه یا شاخص یا محوری که قبلا بر شمردیم بی توجه بمانیم، ادعای پیشرفت علمی ما گزافه است.

...سواد علمی یا فرهنگ علمی سامانه ای تلفیقی از ارزشهای اجتماعی است که هم خود علم و سواد علمی همگان را همچون دغدغه ای مهم باز می شناسد و سه ملاحظه دارد:

1. مطابق تعریف یونسکو «باسواد» در هزاره سوم کسی است که همزمان سه شرط یا سه توانایی داشته باشد: تحصیلات عالی(دانشگاهی) داشته باشد، با کامپیوتر آشنا باشد و یک زبان بین المللی را بداند. ملاحظه می فرمایید که این تعریف با تعریف قدیمی از سواد (قدرت خواندن نوشتن) تفاوتی بنیادین دارد.

2. هنگامی که سواد علمی جامعه در سطحی بالا باشد، رابطه هم​افزا بین علم و جامعه اتفاق می افتد. هریک به رشد و ارتقای دیگری کمک می کند. 

3. وقتی اهمیت سواد علمی در فرهنگ عمومی، برجسته باشد، علم فی نفسه ارزش می یابد و محترم شمرده می شود و عالمان منزلت می یابند. در چنین جامعه ای است که سوال «علم بهتر است یا ثروت؟» اساسا موضوعیت ندارد و اگر طرح شود، ذهن نوآموز را نمی خراشد. زیرا حل این نوع معادله به سهولت امکان پذیر است.»

در پشت جلد کتاب «ما و ژئوپلیتیک علم» نیز چنین آمده است: 

«رساله حاضر، یک ارزیابی شتابزده از وضعیت تولید علم در کشورمان است، و از آنجا که با نثر روزنامه​نگارانه نگارش یافته، ویژگی​های مثبت و منفی این گونه ادبی را دارد. ضرباهنگ تند، قضاوت​های صریح، و به قول منتقدان، آسمان و ریسمان را بهم بافتن از آن جمله​اند.»

این کتاب جمع و جور و خواندنی در 80 صفحه و با قیمت 3هزار تومان منتشر شده و از طریق شماره تماس 86781102 قابل تهیه است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    35 1
    لطفا يك آماري هم بدهيد كه بر طبق اين تعريف وضعيت كشورهاي جهان چگونه است.
  • امین A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    191 2
    مورد داشتیم طرف دانشجو بوده ازش پرسیدن اسمتو به انگلیسی بگو ، هنگ کرده ...
    • و یدا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      43 1
      گل گفتی امین آقا:)
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      57 2
      امین خان. شما مطمئنی استاد میتونه این کار رو انجام بده که میفرمایی دانشجو نتونسته؟ خیلی از استادها هم نمیتونن اما زشتی ندونستن زبان برای یک استاد خیلی بیشتر هست. یک طرفه به قاضی نرویم کمی هم از اساتید بگوییم چون استاد الگوی دانشجو هست
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    14 58
    چه زبان هایی مثلا ؟ یعنی زبان انگلیسی همچنان مهم خواهد ماند؟ یا در کشور ما به علت زبان اجانب حذف خواهد شد؟ آیا میتوانند این زبان را نادیده بگیرند از ان جایی که زبان انگلیس و امریکا میباشد؟ چه بر سر اموزش انگلیسی خواهد امد؟ امثال ما که برای یادگیری زبان زمان صرف کرده اند ایا متضرر خواهند شد؟ آیا زبان عربی هم زبان بین المللی خواهد بود؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      23 3
      شما اول برو فارسی یاد بگیر زبان بیگانه طلبت
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      18 1
      مگه جلوتو گرفته ن؟خب هر زباني دوست داري ياد بگير.ولي مثلا اگه زبان بورکينافاسويي!ياد بگيري فقط با اهالي بورکينافاسو ميتوني ارتباط داشته باشي. عربي هم نسبتا بين المللي هست.شما فکر کردي کسي ازبيرون ميشينه اينا رو تعيين ميکنه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    134 3
    در مملکت ما که استاد دانشگاه نمیتونه یک چکیده مقاله (ابسترکت) رو هم درست بنویسه و بعد هم دانشیارش میکنن. دانش کامپیوتریشون رو هم درباره اش چیزی نگم بهتر هست. علم رشته خودش هم که والا فقط درس لیسانس اونم با جزوه فسیل شده 20 سال پیش که نوشته میتونه درس بده. اما این بنی بشر، با این اوصافش، راهنمای پایان نامه دوره دکتری هم هست. خودشون هم مربی بودن و دولت هم لطف کردن به راحتی بهشون اجازه دادن دکترا بخونن و دکتر بشن!مقاله ها و ابزار ارتقاشون هم که دانشجویان بنا به توفیق اجباری زحمتش رو میکشن!هیچ کس هم تو این ... نیست که رسیدگی کنه به این اوضاع اسفناک سواد کجا بود؟ فقط مدرک ما صرفا به همه یک مدرک مفت و مجانی دادیم.
    • محسن IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      43 1
      بیگاری از دانشجو رو خوب اومدی اصن نسل ما نسل بیگاری کشیدنه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      40 1
      تازه استادی شغل دومش هست. صبح اول باید بره شرکتش بعد میره دانشگاه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      31 1
      کاملا موافقم. وقتی استادی از کار دانشجو سر در نمی آورد و اسم خودش را هم در مقاله به عنوان نویسنده می آورد، نمونه بارز سرقت ادبی است. البته از نوع زورگیری. چون دانشجو مجبوره.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    40 1
    با این حساب من یک کم سواد هستم!
  • بی نام EU ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    تعريف سواد علاوه بر اينها اين هست: توجه به محيط زيست داشته باشه+ ميراث فرهنگيش رو بشناسه+ با جغرافياي جهاني اشنا باشه+ مشاركت اجتماعي داشته باشه و ...
    • فرید DE ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      17 0
      این نکات که شما ذکر کردید بسیار جالب و برای من جدید بود. آیا منبع مشخصی برای آنها دارید یا نظر شخصی شماست. آگر منبع دارید لطفا معرفی کنید.
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      13 0
      به نظرم اینهایی که گفتی از مواردی که یونسکو گفته از اهمیت بیشتری برخورداره!به نظرم مفید بودن برای دنیا خیلی مهم تر از تحصیلات عالیه میباشد نمونه اش بیلگتس که تحصیلات عالی نداشت و توانست دنیا را تکان دهد و خیلی از کسانی که با اینکه دانشگاه نرفته بودند توانستند به بشر خدمت کنند.
    • بی نام EU ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      6 0
      نظر شخصيه اما برگرفته از اهداف هزاره سوم و برنامه سازمان ملل براي توسعه است. علاوه بر اين شما ببينيد كشورهاي توسعه يافته تو اين شاخص ها كجا قرار دارن. بطور مثال شرط اصلي سرمايه اجتماعي ميزان مشاركت اجتماعي توي هر كشوره مشاركت باعث شادكامي قدرت اقتصادي بالاتر و جرم و جنايت كمتره... بنابراين هرچه سرمايه اجتماعي فرزندانمون رو ببريم بالاتر دنياي بهتري در انتظارشون خواد بود و ...
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    53 6
    خوب ما که هر سه تاش رو داریم.خدایا شکرت.
    • محمد A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      34 1
      بابا باسواد!!!!!
    • بی سوات IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      12 2
      کامپیوتر رو بلتی خاموش کنی ؟ :)
  • پیمان A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    244 8
    با این شاخص که 99 درصد مردم بی سواد محسوب میشن
    • (نیما) IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      88 4
      من دو سوم سواد دارم!!!!! بعضیها سه سوم بعضیها یک سوم و بعضیها صفر سوم!!!!!!! ولی موندم که چرا سواد با ثروت رابطه معکوس داره. هرکی بیسوادتره پولدارتره!!
    • سعید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      28 2
      معضل بی سوادی در کشور تا ابد ادامه داره
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    38 2
    پس همه ما ایرانیا باسواد هستیم؟! :دی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    48 1
    معجزه هزاره سوم دیگه...............
  • شایان IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    68 4
    عجب بیسوادیم من
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    296 3
    قابل توجه مسولاني که زبان بلد نیستند.
    • الف IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      38 2
      ممنون که يه مرد پيدا شد بگه الکي هي باد نکنين به خودتون که رتبه اول علمي دنيا و منطقه و اون دنيا رو داريم...رتبه علمي کپي کردن مقاله و چاپش توي مجلات نيست! علم، ساحتي داره که بايد واقعا به اون دست پيدا کنيم. ممنون که يه نفر پيدا شده و اين نکته رو گفته که زياد خودمونم باورمون نشه خيلي کارمون درسته. مرسي خبر
  • بی نام EU ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    92 0
    شرط باسوادی اينجا: هرکس بتونه اسم خودشو بنویسه باسواده.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      54 0
      مهر هم بزنه قبوله :)
  • کاوه dr.kaka A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    55 2
    من که بی سوادم .
  • میرعابدینی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 1
    قابل توجه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک دانشگاهی دارند و کامپیوتر را دست و پا شکسته یاد گرفته اند و زبان بین المللی را که اکثرا به زور در دانشگاه قبول شده اند!!! با معیارهای جدید باسواد واقعی کیست؟؟؟
  • بابک A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    21 37
    خدارو شکر ما ترکها این زبان رو حد اقل داریم که بین المللی باشه
    • شاهیk IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      11 2
      بابا بین الملل...
  • مسعود IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    33 2
    خدا رو شکر که آیلس دارم با کامپیوتر که هم آشنا هستم و در حال حاضر دانشجوی فوق هستم ولی خدا شاهده بعضی وقتا از بی پولی پول ندارم یه کارت شارژ برای موبایلم بگیرم و تو ذهنم این میاد که آیا ثروت بهتره یا علم؟!!!
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      8 0
      مسعود جان نمیگن آیلتس دارم میگن نمره آیلتسم فلانه.همه میتونن امتحان آیلتس بدن حتی کسی که زبانش در حد آ ام بلک بورده.آیلتس ۱ داریم تا ۹.نمره مهمه.
  • حمید 0098 A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    13 1
    مهندسی کامپیوتر دارم ولی زبان خارجی زیاد یاد ندارم، پس منم بیسوادم، واقعاً متاسفم واس خودم و ...
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    12 0
    دانشگا رفتن تو ایران خیلی راحته. پول بده مدرک بگیر. مدرک کامپیوتر رو هم که با همون پول میشه خرید! ولی خیلی از مهندسین و دکترهای ما که لپتاپ اخرین مدل هم دارن نمیتونن یه مکالمه ساده انگلیسی رو بدون غلط انجام بدن. بنظر بنده اگه فقط یه شرط واسه ما ایرونیا میذاشتن کافی بود. اونم شرط سوم! حالا خود دانید. م.ن از پیرانشهر
  • ژیلا IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    23 0
    خیلی از مسئولان نه با کامپیوتر بلدند کار کنند نه زبان بلدند .....
  • سعید A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    12 13
    یکجا شنیده بودم با سواد کسی است که هر روز در حال یادگیری باشد. به نظرم این تعریف از تعریفی که در اینجا اومده بهتره. به نظرم تعریفی که اراده دادن اصلا منصفانه و درست نیست بیشتر خوش به حال کشورهایی است که زبانشون، زبان بین المللی است! البته ما نیازی به با سواد بودن جهانی نداریم. در کشور خودمون باسواد باشیم و دردهای خودمون رو دوا کنیم، کافیه. ان شاء الله
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      4 5
      سعید حرف قشنگی زد. با نظرش موافقم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    21 4
    شما که میگی زبان عربی بین المللی میشه ؟ مگه کشورهای عربی کاری جز در اوردن نفت از تو زمین بلدن تازه اونم که دستگاهاش ساخت خودشون نیست چی چیو بین المللی بشه بیدار شو بنده خدا
  • نازی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    14 1
    من کار با کامپیوتر رو بلدم و به زبان فرانسه و انگلیسی هم تسلط دارم فقط دانشکگاه رو ول کردم و الان یه بی سواد محسوب می شم!
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    5 25
    ایول من همه شرایتش رو دارم
    • شايان A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      27 1
      شرط اولش زبان مادريه... شرط، شرايط...
    • هدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      20 1
      وااای عجب سوتی شد :))))
    • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      30 1
      اتفاقا شرایط شما از "شرایتتون" مشخصه ..
    • پریا IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      5 1
      بی نام اخر خیلی باحال گفتی دمت گرم
  • محمدی A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    22 1
    پارسال می خواستم برم ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان؛ به استاد دوره کارشناسی ام گفتم بی زحمت یک "ریکامندیشن لتر" برام بنویسید. بمن گفت : هر چی هست خودت بنویس، بیار من امضاء می کنم! یعنی آدم دوست داره خودش رو حلق آویز کنه از سطح تسلط برخی افراد در زبان های خارجه!
  • میرعابدینی A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    11 1
    کلا نظرات منو نمیزارین! نمیدونیم چرا؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    14 1
    مهم با سواد ماندن هست به سواد رسيدن زياد سخت نيست پيشنهاد ميكنم مراكزي ايجاد بشه كه فارغ التحصيلان قديمي و جديد ايده ها تجربيات و سوادشون رو به اشتراك بزارن وگرنه با رشد سريع علمي هزاره سوم امروز مدرك ميگيري فردا بيسواد محصوب ميشي
  • مريم IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    9 2
    من كلا رشته ام زبان انگليسي بود ومسلط هستم باكامپيوتر در حدicdl آشنايي دارم ولي واقعا باسوادبودن درهمين حد است !!!
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    5 3
    با اینکه الان با این معیار ها بیسواد هستم ولی خوشبختانه تو همه این موارد در حال یادگیری هستم امیدوارم بعد از اینکه به این موارد دست پیدا کردم حداقل یک کار برام پیدا بشه امیدوارم ؟!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 1
    خوب من نیم سوادم ار هر کدوم 50 درصد دارم
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    9 0
    دانستن زبان انگليسي و كامپيوتر براي زندگي در دنيايي كه هر لحظه يك پيشرفت علمي صورت مي گيره و اينكه قدرت در دنياي امروز در دست كساني كه اطلاعات بيشتري دارند مسلما باعث خواهد شد خواه ناخواه نسل هاي جديد به سمت يادگيري اين فنون بروند و البته منكر اين هم نيستيم كه داشتن سواد زيادي الزاما شعور نمي ياره اما بهتره يه دشمن باسواد داشته باشي تا يه دوست بي سواد
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 1
    سواد به هیچ وجه با تحصیلات رابطه نداره .من کسی رو میشناسم دکترا داره اما هر رو از بر تشخیص نمیده و اطلاعاتش در حد یه بچه هم نیست . در عوض یکی از دوستان من که دانشگاه هم نرفته به شدت اهل مطالعه اس و با سواد ترین ادمی هست که دیدم .
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    1 0
    کسی که هم تحصیلات اکادمیک داره هم به زبان انگلیسی مسلطه هم کامپیوتر میدونه هم خیلی درک و شعور داره هم افتاده و فروتنه هم .... از نظر یک ادم که هیچ تا از اینها را نداره فقط تو بازار اشفته از هر راهی پول در اورده بیسواد محسوب میشه چون بلد نیست یا نمیخواد سر بقیه کلاه بگذاره.
  • محمد بیاتی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 4
    سایتتان خیلی خوب است ولی خیلی جلب نظرم نشود