تشکیل کمیته کاری مشترک با وزارت علوم و نیز راه‌اندازی دو ستاد توسعه فناوری‌های نوین از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد روز قبل است.

ایرنا نوشت:

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارش عملکرد 100 روزه ای از عملکرد خود را منتشر کرد.

از جمله اقدامات در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این 100 روز ، تشکیل کمیته کاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور همگرایی و هماهنگی بیشتر فعالیت ها، راه اندازی فرایند ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تشکیل جلسات کارگروه ارزیابی شرکت ها، راه اندازی «ستاد توسعه فناوری انرژی های فسیلی» و «ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست»، آغاز ایجاد «پارک فناوری سلامت» در کنار اراضی پارک فناوری پردیس و انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه است.

همچنین مصوبه هیات وزیران مبنی بر «مشارکت استعدادهای برتر و نخبگان در فرآیند تصمیم سازی دستگاههای اجرایی»، انجام مقدمات لازم برای اجرایی سازی «سند ملی نخبگان»، ایجاد سازوکار مناسب برای ارتباط با نخبگان ایرانی خارج از کشور، طراحی و ایجاد بانک جامع اطلاعات بنیاد ملی نخبگان، ساماندهی فرآیندهای ارزیابی اختراعات، شناسایی نخبگان در عرصه های ادبی و هنری از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در 100 روز گذشته در حوزه بنیاد ملی نخبگان محسوب می شود.

در این گزارش از جمله مشکلات موجود در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شامل عدم اجرای کامل قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات است. این قانون در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود.

همچنین فعال نشدن صندوق نوآوری و شکوفایی جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان، عدم تامین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی (سه هزار میلیارد تومان)، ناهماهنگی بین دستگاههای سیاست گذار در حوزه علم، فناوری و نوآوری (به ویژه معاونت علمی و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری)، عدم تشکیل سازمان ملی مالکیت صنعتی در قوه مجریه (مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور) و مشکلات سیاست گذاری و اجرایی در فرایندهای ثبت و حفاظت، بهره برداری و ترویج مالکیت صنعتی از دیگر مشکلات موجود در حوزه فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان عنوان شده است.

همچنین عدم اختصاص کافی بازارهای دولت (به ویژه وزارت خانه های عملیاتی و تولیدی) به محصولات فناورانه و دانش بنیان از دیگر چالش های حوزه فناوری است؛ به طوری که در سال 91 میزان صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان فقط 900 میلیون دلار بوده است.

همچنین در این گزارش آماری از میزان ارایه مقالات داخلی ارایه شده است.

براساس این گزارش، رتبه ایران در تولید علم در سال 2013 میلادی در پایگاه اسکوپوس 15 و در پایگاه آی.اس.آی، 15 بوده است که به ترتیب سهم تولید علم ایران یک و شش دهم و یک و چهار دهم است.

براساس این گزارش همچنین آمار اختراعات ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات آمریکا و اروپا در سال 2003 میلادی، یک اختراع، در سال 2005 میلادی، 2 اختراع، در سال 2006 میلادی سه اختراع، 2007 میلادی پنج اختراع، 2008 میلادی 2 اختراع، 2009 میلادی هفت اختراع و 2010 میلادی 12 اختراع به ثبت رسیده است.

همچنین در سال 2011 میلادی 19 اختراع و در سال 2012 میلادی 29 اختراع از سوی مخترعان ایرانی در دفتر ثبت اختراعات آمریکا و اروپا به ثبت رسیده است.

این آمار نشان دهنده شتاب بالا در رشد اختراعات ثبت شده در خارج از کشور است. اما تعداد این اختراعات هنوز بسیار کم است. به عنوان مثال اختراعات ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات آمریکا توسط کشور کره جنوبی 14168 (506 برابر ایران)، هند 1734 (62 برابر ایران)، عربستان 173 (بیش از 6 برابر ایران)، و ترکیه 55 تا (دو برابر ایران) می باشد که نشان دهنده سرمایه گذاری وسیع کشورهای رقیب در توسعه فناوری و نوآوری است.

تعداد دانشجویان کشور در سال تحصیلی 91-92 حدود چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در دو هزار و 200 موسسه آموزش عالی بود که نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، 25 برابر افزایش یافته است.

همچنین از دیگر مشکلات مرتبط با حوزه علم و فناوری کاهش مداوم نسبت بودجه های علم و فناوری به کل بودجه عمومی دولت در سال های اخیر، نگاه تک بعدی حمایتی و تسهیلات محور به نخبگان و استعدادهای برتر، مشخص نبودن تکالیف متقابل نخبگان و کشور، عدم اجرایی کردن سند ملی نخبگان و عدم ارتباط مناسب با نخبگان ایرانی خارج از کشور عنوان شده است.

*** افق های آینده و برنامه های در دستور کار

افق های آینده و برنامه های در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت زیر بیان شده است:

- اجرای حمایت های «قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» از جمله حمایت های مالیاتی، گمرکی، بیمه ای و دیگر موارد

- تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی

-ایجاد بازار مناسب برای دستاوردهای فناورانه شرکت های ایرانی و تحریک تقاضا

- نقش آفرینی معاونت برای ایجاد هماهنگی و همگرایی بین مراکز پژوهشی و وزارتخانه های نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسکن و شهرسازی و دیگر وزارت خانه ها

- ضرورت تنظیم تعرفه های تجاری با هدف ترغیب صادرات کالای نهایی و جلوگیری از خام فروشی و تشویق واردات کالاهای خام و واسطه ای (به جای کالای نهایی)

- تنظیم مشوق های صادراتی برای حمایت از صادرکنندگان محصولات دارای ارزش افزوده بالا و صادرکنندگان کالاها و خدمات دانش بنیان

- فعال کردن دیپلماسی فناوری و تاکید بر تعاملات دانشی و فناوری با کشورهای توسعه یافته

از جمله فعالیت های این حوزه می توان به تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی در ایران، انجام پروژه های مشترک فناورانه با طرف خارجی با محوریت شرکتهای توانمند خصوصی، تاسیس نمایندگی های تخصصی فناوری و بازار در سفارت خانه های ایران در کشورهای توسعه یافته و دیگر موارد اشاره کرد.

- توجه ویژه به انتقال فناوری، ایجاد خط تولید به روز و پویا

این اقدام با دو هدف ایجاد شتغال در داخل، و تولید محصولات روز دنیا در داخل است که در تعامل با شرکت های خارجی در قِبال ارایه مجوز فعالیت آنها در ایران و در اختیار قرار دادن بازار بزرگ و جذاب داخلی انجام می گیرد.

- ضرورت اعمال مشوق های مالیاتی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان و صادراتی

- تلاش برای افزایش سهم تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در تولید ناخالص ملی در کشور

- ساماندهی نظام تامین مالی

این اقدام به معنای ایجاد تنوع در ابزارهای تأمین مالی شرکتهای دانش بنیان نظیر تسهیل در سرمایه گذاری خطرپذیر، ارایه تسهیلات خرید، ارایه انواع ضمانت نامه ها یا تسهیل در عرضه آنها، افزایش مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی در طرح ها و شرکتهای دانش بنیان و دیگر نهاد ها با کمک سایر نهادهای مالی کشور انجام می شود.

- برنامه ریزی برای ورود فناوری های پیشرفته به ظرفیت های موجود تولیدی در کشور.این اقدام در 2 بخش صنایع، معادن و کشاورزی اجرایی می شود.

- مقابله تکنولوژیک و حقوقی با تحریم ها از جمله رفع اثر تحریم های خارجی و حل سوء تدبیرهای داخلی، کسب دانش فنی و تولید انبوه محصولات استراتژیک تحریم شده با مشارکت بخش خصوصی توانمند (به عنوان تولیدکننده کالای تحریمی) و بخش دولتی (برای شناسایی کالاهای راهبردی و تضمین خرید آنها)

5353

کد خبر 325344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    6 17
    ببینیم این سرعت شتابان علم دراین دولت هم میتونه ادامه پیدا کنه.
  • زهرا A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    امیدوارم که تولید مقالات با کیفیت و علمی ادامه یابد وگرنه آمارهای کذایی تولید علم در دولت قبل که از سوی مراکزی که سندیت نداشتند منتشر می شد ، فایده ای در جایگاه واقعی علمی ایران نداشت و مقاله های کپی و ترجمه شده علم کپی شده ای را رواج داد