یکی از آسیب های اجتماعی درایران خودکشی واقدام به خودکشی است.

 

سیدحسن موسوی چلک با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه سیستم ثبتی دقیقی برای آمار خودکشی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: شاخص کلی خودکشی در کشور طی سالهای گذشته تاکنون بین شش تا هفت به ازای هر 100 هزار نفر است و طی سال‌های گذشته در کشور روند خودکشی تغییر چندانی نداشته؛ این درحالیست که برخی از کسانی که خودکشی کرده‌اند به منظور استفاده از «بیمه درمان»، علت مراجعه خود را خودکشی عنوان نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در مورد خودکشی دو تعریف اقدام و خودکشی وجود دارد، گفت: اقدام عملی است که منجر به فوت نمی‌شود، اما در ارتباط با خودکشی، "فوت" صورت می‌گیرد.
اقدام به خودکشی بین زنان بیشتر از مردان است
چلک با بیان اینکه معمولا اقدام در بین زنان بیشتر از مردان است، اظهار کرد: در مورد اقدام زنان معمولا آمار بیشتری دارند و این مورد از روش استفاده از قرص صورت می‌گیرد و بیشتر به منظور ایجاد تهدید است و افراد پس از آن پشیمان می‌شوند.
وی افزود: اما در روش فوت، آمار مردان بسیار بالاست که روشهای آن می‌تواند خودزنی، سقوط از ارتفاع و استفاده از قرص برنج باشد.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران همچنین در مورد طیف سنی که بیشتر دست به خودکشی می‌زنند گفت: این عمل معمولا در بین جوانان بسیار بیشتر است.
چلک در ادامه به استان‌های ایلام و کرمانشاه اشاره کرد که آمار خودکشی در این استان‌ها بالاست و در این باره گفت: دلایل فرهنگی و عادی شدن موضوع، عامل اصلی بالا بودن نرخ خودکشی در استان‌های ایلام و کرمانشاه است و «خودسوزی» عمده‌ترین روش خودکشی در این استانهاست.
به گفته وی، متاسفانه این موضوع دغدغه اصلی مسئولان استان نیست و باید بدانیم که هر موضوعی در هر جایی اولویت داشته باشد باید توجه به آن نیز بیشتر شود. هرچند در یک برهه زمانی سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داد، اما مداوم نبود.
به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران پایین بودن آمار طلاق در استانهای ایلام و کرمانشاه نشان می‌دهد نرخ خودکشی در این استانها بالاست، هرچند در سالهای اخیر آمار طلاق در این دو استان نیز افزایش یافته است.
اختلافات خانوادگی و زوجین عمده علت خودکشی
وی افزود: اختلافات خانوادگی و زوجین بیشترین علل انجام عمل خودکشی در این استانها است اما نباید در این زمینه به صورت یک بعدی به موضوع نگاه کنیم.
چلک همچنین در پاسخ به اینکه چرا فرد دست به خودکشی می‌زند؟ اظهار کرد: زمانی که فرد دچار استیصال در تصمیم‌گیری می‌شود و مهارت تصمیم گیری و حل مسئله را نمی‌شناسد و آشنایی به آن ندارد، دست به خودکشی می‌زند، بنابراین می‌بایست سواد اجتماعی جامعه را بالا ببریم و راه درست انتخاب را به افراد آموزش دهیم تا شاهد کاهش نرخ آمار خودکشی در کشور شویم.
چلک با بیان اینکه جدول فوق نشان می‌دهد که در سال 80 در مقابل هر یکصد هزار نفر 8.2 نفر خودکشی کرده‌اند، گفت: این نرخ در سال 90 به 7.2 کاهش پیدا کرده است.
رییس انجمن مددکاری اجتماعی همچنین به تعداد پرونده‌های خودکشی و اقدام به خودکشی اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار موجود در سال 80، تعداد 3275 پرونده در زمینه اقدام به خودکشی مختومه شد که در سال 90 به 3315 پرونده افزایش یافته است.
وی ادامه داد: درصد تغییرات سال 80 نسبت به سال 90، رشد منفی 0.1 را نشان می‌دهد و در سال 80 نیز به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت پنج پرونده مختومه شده که به چهار پرونده در سال 90 کاهش یافته است.
به گفته چلک، همچنین در سال 80 تعداد 1985 پرونده در زمینه فوت شدگان به علت خودکشی مختومه شد که در سال 90 به 1477 پرونده کاهش یافته است و درصد تغییرات سال 80 نیز نسبت به سال 90، رشد منفی 0.25 را نشان می‌دهد که این عدد قابل ملاحظه است.
رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، گفت: در سال 80 نیز به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت سه پرونده مختومه شد که در این خصوص در سال 90 هیچ گونه تغییری وجود نداشته است.
منبع:خبرگزاری ایسنا/کد خبر: 92091006686کد خبرنگار: 71469 10/9/92

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =