با گذشت نیم‌قرن از آغاز جستجوی حیات فرازمینی، بشر هنوز در تلاش است با به کارگیری تکنیک‌های تازه و ابزارهای منحصر به فرد، نشانه ای هرقدر کوچک پیدا کند. آیا نخستین نشانه در پنجاهمین سالگرد ستی خواهد رسید؟

محبوبه عمیدی: ویرجینیای غربی، ساعت 6 صبح یکی از روزهای سرد اسفند 1960/ 1338؛ فرانک دریک به نقطه کانونی تلسکوپ رادیویی چشم دوخته است. پس از آن از نردبان لرزان بالا می‌رود تا به اتاقکی کوچک برسد. 45 دقیقه آینده را صرف تنظیم گیرنده داخل کابین خواهد کرد که حس روشن‌کردن یک اتومبیل قدیمی را به او می‌دهد. از نردبان پایین می‌آید و شروع به شنیدن می‌کند.

در حدود چهار‌ماه، دریک و همکارانش تجربه منحصر به فردی را از سر گذراندند، آنها اولین جستجوی تدوین‌شده برای حیات فرازمینی را آغاز کرده بودند. این گروه از تلسکوپ رادیویی Tatel در گرین‌بنک برای شنیدن سیگنال‌های هوشمند احتمالی که از دو ستاره «تاو - قیطس» و «اپسیلون- نهر» ارسال می‌شد و می‌توانست به دلیل داشتن طول‌موجی یکسان با تابش‌های طبیعی که از هیدروژن ساطع می‌شوند، در آنها ادغام شوند، استفاده کردند. این پروژه Ozma نام گرفت که برگرفته از داستان «جادوگر شهر اُز» نوشته فرانک باوم است.

به گزارش نیوساینتیست، چندماه بیشتر تا 50امین سالگرد آغاز پروژه Ozma و گرامی‌دا‌شت آن توسط تمامی دست‌اندر کاران «جستجو برای حیات فرازمینی» یا به اختصار «ستی» باقی‌نمانده است. این تلاش نه‌تنها الهام‌بخش افراد بی‌شماری شده تا این راه را ادامه دهند، بلکه جریانی از جستجو برای حیات فرازمینی را آغاز کرده که به ایجاد علم «زیست‌شناسی فضایی» منجر شده است.

پس از گذشت نیم‌قرن «ستی» به یک پروژه چند‌جانبه تبدیل‌شده است، از اطلاعات دریافتی از رادیو‌تلسکوپ عظیم آرسیبو در پورتریکو گرفته تا «آرایه تلسکوپی آلن» در کالیفرنیا که ترکیبی از حدود 40 آنتن رادیویی کوچک است و در مجموع مانند یک ابرتلسکوپ عمل می‌کند. با این حال تنها بخشی از عملیات ساخت «آرایه تلسکوپی آلن» انجام‌شده و علاوه بر این مؤسسه «ستی» نیز با دریافت بودجه تازه در سال آینده با تمام قدرت کار را ادامه خواهد داد و با بیش از 350 آنتن، بخش عظیمی از آسمان را رصد خواهد کرد.

محققان علاوه بر سیگنال‌های رادیویی به دنبال شکلهای دیگری از ارتباط با موجودات فضایی احتمالی هستند که از میان آنها می‌توان به «ستی نوری» یا دریافت پالس‌های کوتاه نور که اولین‌بار در دانشگاه هاروارد مطرح‌شده، اشاره کرد.

دریک که به 80 سالگی نزدیک می‌شود، برای سال آینده آغاز حساس‌ترین پروژه جستجوی بیگانگان را با استفاده از دیده‌بانی لیزر برنامه‌ریزی کرده است. در این پروژه از ردیابی بی‌نظیر استفاده خواهد شد که هم‌زمان می‌تواند هفت پرتو را ردیابی و شناسایی کند. این ردیاب نه‌تنها توانایی تشخیص سیگنال‌های ضعیف نور ستارگان را خواهد داشت، بلکه به شکل قابل‌توجهی در برابر هشدارهای نادرست که تجربه‌های پیشین را تحت‌تأثیر قرار داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، مصون خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =