رفتارشناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر

نشست «رفتار شناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» فردا 16 آبا حضور کارشناسان در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام‌گرای سنی است که طی 80 سال گذشته، تأثیرات شگرفی در خاورمیانه و جهان اسلام و عرب داشته است و در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد. این جنبش در سال ۱۹۲۸ میلادی به رهبری حسن البنا تحت تأثیر اندیشه‌های سید قطب، محمد الغزالی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبده در پاسخ به چرایی انحطاط داخلی مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی، در مصر بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد. فعالیت‌های جنبش در طی دوران فعالیت خود در اغلب مواقع، نیمه مخفی یا ممنوع بود و رهبران اخوان بارها در دوره جمال عبدالناصر و انورسادات به زندان افتادند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی در پی سرنگونی حسنی مبارک در مصر، جمعیت اخوان‌المسلمین رسمیت یافت و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را آغاز کرد. در این زمان خوان با تشکیل حزب آزادی و عدالت، کوشید نظریه‌های خود را به بوته آزمایش گذارد و در پی شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس سنا و مجالس محلی به پشتوانة پایگاه اجتماعی خود توانست بیشترین آرا را به‌دست آورد، بی‌آنکه برای ورود به قدرت خود را نیازمند ائتلاف با احزاب غیردینی ببیند. در نخستین انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک در مصر که در سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد، محمد مرسی رییس حزب آزادی و عدالت در رقابت با ژنرال احمد شفیق پیروز شد. و اخوان‌المسلمین عملاً اداره امور در مصر را عهده‌دار شد.

پس از کودتای ۲۰۱۳ ارتش علیه دولت محمد مرسی و دستگیری تعداد زیادی از هواداران او، مرسی برکنار شد و حزب التجمع که یک حزب چپ‌گرای مصری است، دادخواست انحلال جماعت اخوان را به دادگاه برد و در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۳ دادگاه، اخوان‌المسلمین را ممنوع‌الفعالیت و تمامی اموال آن را مصادره کرد. دادگاه قاهره پس از جلسه اعلام کرد که فعالیت اخوان المسلمین از این پس غیرقانونی است و تمام اموال آن به نفع دولت ضبط می‌شود.

به همت گروه تاریخ جریان‌های فکری جهان اسلام نشست «رفتار شناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» فردا 16 آذرماه با حضور دکتر محمدحسین اردوش، حجت الله جودکی و دکتر عباس برومند در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود.

این پژوهشکده در تهران عباسپور (توانیر)، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 واقع است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    2 1
    اخوان المسلمین یعنی افراطی گری و دیکتاتوری نباید این گروه تندرو نماینده اسلام برای دنیا باشد نمونه این افراد را در سوریه می توان دید که بریدن سر یک مسلمان برایشان افتخار محسوب می شود