دیپلماسی پارلمانی در کشور رابط ایران و امریکا

سفر علی لاریجانی به عمان بعد از سفرهای دوره ای ظریف وزیر امور خارجه به برخی کشورهای عربی، تداوم حرکت دیپلماتیک ایران برای اعتماد سازی در خصوص توافق نامه ژنو بود.

محمود عزیزی:لاریجانی که پیش از عزیمت به عمان روابط ایران و عمان را «روابطی پایدار» توصیف کرده بود وقتی در پایان سفر در کنفرانس خبری مشترک با سلطان قابوس پادشاه عمان خبرنگاری از او پرسید نظر شما در خصوص سفرهای مسئولین ایرانی به منطقه و نگاه مثبت کشور عربستان به موافق نامه ژنو چیست؟ گفت که«کشورهای منطقه دوستان و همسایگان ما هستند ما برای آنها احترام زیادی قائل هستیم.»
لاریجانی که در جریان سفرش با وزیر امور خارجه، رئیس شورای سلطنتی عمان و سلطان قابوس دیدار کرد، در حاشیه سفر هم از مرکز تئاتر عمان ومسجد بزرگ سلطان قابوس که بزرگترین مسجد خاورمیانه نامیده می شود، بازدید کرد .
لاریجانی در جریان دیدار هایش درباره توافق هسته ای ایران و 1+5 سخن گفت و از شرایطی که به موفقیت کنفرانس ژنو 2 که درباره آینده سوریه برگزار خواهد شد، سخن به میان آورد.
رئیس مجلس در دیدار با یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطنت عمان، با بیان اینکه به‌طور حتم باید حقیقت قضیه سوریه درک شود،تاکید کرد:«لازم است اجلاس ژنو 2 از دستور کار روشنی برخوردار باشد تا حقوق همه قومیت‌ها و مذاهب در سوریه حفظ شود.»
لاریجانی همچنین با حضور در مجلس شورای سلطنتی عمان با خالد بن هلال المعولی دیدار کرد و به طرف عمانی از قدم های ایران برای حل مساله فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران کفت و تاکید کرد:«مبنای ما دانش صلح آمیز هسته ای است اما برخی کشورهای غربی می خواهند در منطقه ایجاد نگرانی کنند.»
رئیس مجلس ظهر دیروز هم بعد از بازگشت به تهران از فرصت های سرمایه کذاری در عمان برای ایران سخن گفت وتاکید کرد که در جریان دیدارهایش با پادشاه عمان و وزیر خارجه این کشور در زمینه فعالیت‌های دو جانبه بخصوص در حوزه اقتصاد بحث‌هایی داشته که یکی از موارد آن «فرصت‌های شغلی و سرمایه گذاری در کشور عمان بوده که شاید برای ما شناخته شده نیست.»او گفت که«مقامات دولت عمان بسیار علاقمند هستند که در زمینه کشاورزی، پتروشیمی و پرورش میگو با ایران همکاری و در کشور ما سرمایه گذاری کنند که در اینجا لازم است اتاق بازرگانی دو کشور تعامل و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشد.»
علاقمندی های رابطه ایران و امریکا برای فعالیت های اقتصادی مشترک با ایران و فرصت های سرمایه گذاری ناشناخته این کشور عربی به طرحی باز می گردد که قرار است تا سال 2020 اقتصاد عمان را از نفت جدا کند.
به نوشته سایت فارسی زبان ایران و عمان دولت این کشور طرح جدید را پی ریزی کرده که به موجب آن وابستگی این کشور به نفت کاسته شود. طبق این طرح تا سال 2020 میلادی اقتصاد عمان به اقتصادی کاملا غیر نفتی بدل می شود و نفت و درآمد نفتی جای خود را به دیگر صنایع خواهد داد.
سایت خبری دولت عمان(Ameinfo) در مورد این طرح جدید نوشته است که دولت برای اجرای این طرح که افق 2020 نامیده شده است اقدام به فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه های خارجی در بخشهای غیر نفتی اقتصاد کرد.
دولت عمان به منظور افزایش سطح سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخشهای غیر نفتی کشور شرایطی فراهم کرد که مالکیت 100 درصد سرمایه گذاران خارجی،ارایه وامهای کلان با بهره کم و تسهیل شرایط اعطای وام برای سرمایه گذاران،معافیت گمرکی برای سرمایه گذارانی که قصد وارد کردن تجهیزات صنعتی و کارخانه ای دارند از جمله این شرایط است.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    خبرآنلاین وزیر ارتباطات اون روز گفتن شنبه قراره به صورت آنلاین با مردم صحبت کنه گفتن ممکنه رئیس جمهورم باشه میدونی ساعت چند ؟و در چه سایت و شبکه ای؟
  • بی نام TR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    7 2
    قطعا افراطي هاي قدرتمند ايران اجازه رابطه با امريکا رو نميدن