کنسرسیومی با هدایت شرکت دولتی برق کره جنوبی روز یکشنبه در مناقصه ساخت یک نیروگاه هسته ای غیر نظامی به ارزش بیست میلیارد و چهارصد میلیون دلار در امارات عربی متحده برنده شد.

اگر این نیروگاه ساخته شود امارات عربی متحده نخستین کشور حوزه خلیج فارس خواهد بود که از طریق نیروگاه هسته ای برق تولید می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی و به نقل از خبرگزاری رسمی امارات عربی متحده (وام)، سازمان انرژی هسته ای امارات عربی  متحده (Emirates Nuclear Energy CorporationENEC) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کنسرسیومی که مسولیت ساخت این نیروگاه را برعهده گرفته است کار طراحی، ساخت و کمک برای راه اندازی چهار نیروگاه هسته ای غیر نظامی دیگر که هر کدام قدرت هزار و چهارصد مگاوات برق را دارندبر عهده دارد.

در سئول نیز وزارت اقتصاد کره جنوبی اعلام کرد کنسرسیومی که شرکت دولتی برق این کشور هدایت ان را برعهده گرفته است در مجموع موفق شده است در مناقصه عقد قرار دادهایی به ارزش چهل میلیارد دلار برنده شود. بر اساس اعلام این وزارتخانه علاوه بر قرارداد بیست میلیارد دلاری ساخت یک نیروگاه هسته ای که در ابوظبی به امضا رسید، قرارداد دومی نیز انهم به ارزش بیست میلیارد دلار برای بهره برداری از چهار نیروگاه هسته ای دیگر به امضا رسیده است.

یکی از مسئولان اماراتی در پاسخ به سئوال خبرنگار این خبرگزاری گفت یکی از قرار دادها که درباره راه اندازی چهار نیروگاه هسته است هنوز واگذار نشده است . منظور وی از قرار داد دوم ، قرارداد بیست میلیارد دلاری دیگر است که کره ای ها مدعی هستند با امارات عربی متحده به امضا رسانده اند. دراین کنسرسیوم که شرکت دولتی برق کره جنوبی هدایت ان را برعهده گرفته است علاوه بر خود این شرکت، شرکت های سامسونگ، هیوندای، دوسان هیوی Doosan Heavy Industries و شرکت امریکایی وستینگ هاوسWestinghouse و توشیبا ژاپن را نیز در بر می گیرد. این قرارداد با حضور شیخ خلیفه آل نحیان رئیس امارات عربی متحده و لی میونگ -باک همتای کره جنوبی اش که مشغول دیدار از ابوظبی است به امضا رسید. این کنسرسیومی که کره جنوبی هدایت ان را برعهده دارد در این مناقصه با کنسرسیوم فرانسوی و ائتلافی از شرکت های جنرال الکتریک امریکا و هیتاچی ژاپن در رقابت بود.

سازمان انرژی هسته ای امارات عربی متحده در بیست وسوم دسامبر امسال اعلام کرد که مذاکرات برای واگذاری این قرار داد که ارزش ان بالغ بر چهل و یک میلیارد دلار می شود وارد مرحله نهایی خود شده است. مناقصه واگذاری این قرار داد درباره ساخت دو تا شش رئاکتور هسته ای از نوع نسل سوم در یکی از ثروتمندترین امارت های امارات عربی متحده بود.

محمد الحمادی مدیر کل سازمان انرژی هسته ای نیز در این باره اعلام کرد کار ساخت این نیروگاه ها قرار است از سال دو هزار و دوازده اغاز شود . نخستین رئاکتور نیز قرار است از سال دو هزار و هفده عملیاتی شود.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mani IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۶
    0 0
    جومونك هم مياد؟؟؟