خبرگزاری حوزه نوشت:

پس از ده سال کار تحقیقی و پژوهشی، کتاب تخصصی «فقه الامام موسی بن جعفر(ع)»، توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

حجت الاسلام سید محمد علی خادمی، نگارنده این کتاب ارزشمند در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به این که امام موسی بن جعفر(ع) در دوران سختی زندگی، 14 سال از عمر با برکت خویش را در زندان های هارون بسر برده اند، در موضوعات مختلفی از جمله نقش سیاسی و نقش اخلاقی و روایات اخلاقی ایشان کتب متعددی نوشته و در بازار موجود است، ولی به نقش فقهی ایشان در تشیع پرداخته نشده بود.

وی افزود: با توجه به این که امام کاظم(ع) دوره فقهی کامل و روایات فقهی متعددی از ابتدا تا انتهای فقه داشتند، متاسفانه نسبت به جمع آوری و عرضه آن غفلت شده بود؛ به طوری که توسط برخی از حوزیان ما از نقش واضح امام کاظم (ع) غفلت کرده بودند؛ بنابراین نگاشتن این کتاب از ده سال پیش آغاز شد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: آنچه در حوزه های ما در باب کتاب‌‌های فقهی موجود می باشد، در واقع کتاب‌‌هایی است که توسط علما با استفاده از کتب فقهی متقدمین از جمله شرح شرایع مرحوم محقق، شرح ارشاد مرحوم علامه و شرح مختصر مرحوم محقق و سایر کتاب‌های فقهی برداشت کرده اند و با اجتهاد خویش متون فقهی جدیدی نگاشته اند، اما اینجانب با استفاده از متون روایات صحیح منتسب به ائمه طاهرین علیهم السلام، خصوصا حضرت امام موسی کاظم(ع)، متن دوره فقهی حاضر را تدوین نموده ام.

وی بیان داشت: آن چه کمتر به آن پرداخته شده، کتب فقهی بر اساس روایات ائمه اطهار(ع) است و خدا را شاکریم که توفیق داد تا عناوین فقهی جدمان امام موسی بن جعفر(ع) را از ابتدای فقه تا آخر جمع آوری و به جامعه علمی و پژوهشی جهان اسلام تقدیم کنیم.

نگارنده کتاب فقه الامام موسی بن جعفر(ع) با بیان این که ابتکار، خلاقیت و نوآوری، مهمترین شاخصه‌های این کتاب نفیس است، اظهارداشت: جامع بودن و رویکرد استفاده عمومی مهمترین مساله ای بود که سعی کرده ایم تا در همه جای کتاب‌ها مورد توجه قرار دهیم تا همه فهم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خادمی خاطرنشان کرد: در گذشته عده ای موسوعه‌های فقهی از امام موسی بن جعفر(ع) را جمع آوری کرده بودند که بعد از بررسی متوجه شدیم اختلاف زیادی میان روایات وجود دارد. ما در این کتاب روایات را از نظر راوی تفکیک کرده و از منابع اصلی نقل کنیم.

وی به مرحله دیگری از سبک تدوین این کتاب اشاره کرد و افزود: از دیگر ویژگی های این اثر نقل بیاناتی است که در مورد روایات از جانب محدثین بزرگ شیعه مثل مرحوم فیض، مرحوم مجلسی، مرحوم صاحب جواهر و... جمع آوری شده و پس از تایید و بررسی سند روایت، آن را به کتاب اضافه کرده ایم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی، مرحله آخر را فقه الحدیث عنوان کرد و گفت: ما در این کتاب ابتدا اولین فتوایی که بر اساس متن روایت چه موافق و چه مخالف که از اقدم علمای شیعه آمده است، را آورده ایم و بعد بحث فقهی حدیث را مطرح کرده ایم. این مهم از زمان شیخ مفید تا آیت الله العظمی خوئی بررسی و تببین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خادمی یادآور شد: در این مجموعه ارزشمند هفت جلدی که جلد اول آن با عنوان «کتاب الطهارة - کتاب الصلاة» به چاپ رسیده، قریب به دو هزار روایت از امام موسی بن جعفر(ع) در ابواب و مباحث مختلف فقهی جمع آوری و عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه نفیس حدود 280 روایت در بحث طهارت، 400 روایت در بحث صلاة، 214 روایت در بحث نکاح و طلاق، 291 روایت در بحث حج، 156 روایت در بحث معاملات، 56 روایت در بحث زکات، 84 روایت در بحث صوم و...آورده شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    7 15
    بهتره به عقل تون رجوع کنید .... مشکلات امروز رو با قال باقر و قال صادق نمی شه حل کرد ..... حضرت علی در یک حدیث می فرمایند علوم سه دسته هستند 1 علم طب 2 علم فقه 3 علم نحو .............. کاملا مشخص است آن بزرگواران عالمان زمان خودشان بودند و البته از بهترین انسانها در زمان خودشان بودند . با تشکر الیمی
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      4 2
      عقل من میگه پیامبر عقل کله و در نهایت فهم و شعور به همه مسلمین سفارش کرد: "من شما را ترک میکنم در حالی که دو گوهر گرانبها در میان شماست، قرآن و اهل بیتم، تا زمانی که به این دو تمسک بجویید گمراه نمی شوید" عقل اگه به تنهایی مارو به آرمانشهر انسان میرسوند وضع دنیا (خیلی زودتر از اینا) باید بهتر از اینی که الان هست میشد. دوست عزیز اگه میخوای بفهمی اسلام،قرآن،پیامبر و خانواده اش مال اون دوران نبودن فقط یه نمونه اش رو بهت معرفی میکنم: "رساله حقوق امام سجاد" 1400سال پیش بیان شده، از قانون حقوق بشر الان ما کاملتر و قشنگتره
    • ahmad IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      2 8
      الیمی جان دقت کردی نظرات مشعشعت معمولا ربطی به متن نداره؟! یه کم دقت کن
    • الیمی A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      0 0
      تشکر از جواب ها تون