عضو هیئت رئیسه فدراسیون گلف: پرسپولیس و دنیزلی را به هم رساندم/در شرایط فعلی خصوصی‌سازی جواب نمی دهد

بهمن حسین‌پور دشتگلی شهنی عضو هیئت رئیسه فدراسیون گلف مهمان موسسه خبر بود.

فرهاد عشوندی/ سروش امینی توماجی: بهمن حسین‌پور در سال 1366 در حالی که تنها 33 سال داشت به عنوان سفیر ایران در اتیوپی منصوب شد تا جوان‌ترین سفیر جمهوری اسلامی ایران لقب بگیرد. او پس از چندین سال فعالیت در وزارت امور خارجه به مدت 4 سال ( 1383-1379 ) که اوج روابط مستمر ورزشی ایران با ترکیه بود، وی به عنوان سرکنسول ایران در ترکیه مشغول به فعالیت بود ودر سال 1387 به ترکیه رفت و به مدت 5 سال به عنوان سفیر ایران در این کشور انجام وظیفه کرد. اما فعالیت های ورزشی گسترده حسین پور دشتگلی شهنی در این سالها باعث شد او به عنوان «دیپلمات ورزشکار» معروف شود. بهمن حسین پور در رشته های ورزشی مختلف از جمله گلف، سوارکاری، تنیس، بوکس، تکواندو و ... مهارت دارد. او پس از پیروزی انقلاب، به همراه برادرش مرحوم شهباز حسین پور به شکل گیری فدراسیون گلف و پیشرفت این رشته در ایران کمک فراوانی کرد. حسین پور از ابتدای شکل گیری فدراسیون گلف تاکنون، عضو هیأت رئیسه این فدراسیون بوده و در حال حاضر معاون مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهور است. حسین پور که مهمان ما در موسسه خبر بود در مورد گلف در ایران و مشکلات فعلی ورزش کشور صحبت کرد.

*آقای حسین پور گفت‌وگو را از تاریخچه گلف در ایران شروع کنیم. به نظر می رسد مسجد سلیمان زادگان این ورزش در کشورمان است...

از گذشته مسجد سلیمان همیشه به شهر اولی ها معروف بوده است. علت آن هم این است که غربی ها ابتدا پای خود را در آنجا گذاشتند و به نوعی می توان گفت که بعضی از ورزشها از جمله گلف، اسب سواری، تنیس، فوتبال و دیگر ورزش های مدرن پس از ورود آنها به مسجد سلیمان برای اولین بار وارد ایران شد. مسجد سلیمان پیش از انقلاب یکی از زیباترین شهرهای ایران بود اما متأسفانه در طی 8 سال جنگ تحمیلی خسارات فراوانی به این شهر وارد شد و بخش عظیمی از زیباییهای آن از بین رفت، لذا رسیدگی به این شهر باید مورد توجه جدی قرار گیرد . ذکر این نکته ضروری است که، پیش از انقلاب ورزش گلف متعلق به طبقه خاصی بود و اولین زمین گلف در مسجد سلیمان ، بعد از آن در آبادان، و سپس در اهواز ساخته شد . بعد از انقلاب با اینکه مسابقات گلف برگزار می شد، اما این ورزش تشکیلات خاصی نداشت، تا اینکه در سالهای 72-71 به همت خانواده و همشهریهای ما هیئت گلف در زمان آقای هاشمی طبا این کار آغاز و هیئت گلف تشکیل شد. یک سال پس از آن فدراسیون را تاسیس کردیم که مرحوم کاشانی ریاست آن را بر عهده گرفت. من هم عضو هیئت رئیسه شدم و از آن زمان هم در این پست هستم. از آن زمان گلف در شهرهای غیر نفتی مثل خرم آباد، اردبیل، اصفهان و... هم پیشرفت کرد و زمین هایی در آنجا احداث شد، البته نه زمین های حرفه‌ای برای مسابقات که 18 سوراخ داشته باشد. به هر حال از آن زمان به بعد، ورزش گلف در ایران رواج پیدا کرد. اما ما هنوز هم زمین استاندارد برای برگزاری مسابقات بین المللی نداریم. در تهران هم تنها زمین چمن ما که یکی از بهترین ها در آسیاست، در باشگاه انقلاب قرار دارد، اما متاسفانه آن هم ناقص شده و ساختمان وزارت ورزش در بخشی از زمینهای گلف ساخته شده است.

*بسیاری اعتقاد دارند که گلف ورزشی لوکس است که تنها افراد مرفه به سراغ آن می روند...

به هر حال ورزش هایی مثل گلف، تنیس و اسب سواری ظاهرا لوکس به شمار می روند در صورتیکه واقعا اینطور نیست. در حال حاضر اکثر کسانی که در این رشته ها قهرمان می شوند، از طبقه مرفه جامعه نیستند. مثلا خیلی از قهرمانان فعلی ما در ورزشهایی که نام برده شد از طبقه پایین جامعه هستند. همانطور که می دانید در اکثر ورزش ها، بچه های توپ جمع کن مهارت های زیادی دارند. بنابراین اگر از این منظر به گلف و تنیس و اسب سواری نگاه کنیم نمی توان گفت ورزش های لوکسی هستند. با این حال من در دیداری که با آقای گودرزی وزیر ورزش داشتم، به ایشان پیشنهاد دادم که برای ریاست این فدراسیون ها افراد متمولی انتخاب شوند. چرا که این فدراسیون ها محل پول جمع کردن نیست، محل خرج کردن است. بنابراین باید دست مسئولان آنها هم باز باشد. من چند ماه گذشته هم در مصاحبه ای گفتم که ورزش گلف طاغوتی نیست. گلف لوکس است اما آیا در ایران هم افراد لوکس بازی می کنند؟ به نظر من ورزش یک دیپلماسی عمومی است. همانطور که می دانید دیپلمات های ایران حق شرکت در مهمانی های شبانه را ندارند، خب، ما دیپلماتها چگونه باید اطلاعات را جمع آوری کنیم و با سران و مسئولین دیگر کشورها لابی کنیم؟ پس یکی از مهمترین راه های ارتباطی، ورزش است. من در زمان جنگ در یکی از کشورها سفیر بودم و با نخست وزیر آن کشور تنیس بازی می کردم و ارتباط صمیمانه ای داشتم و در باشگاه مخصوص سران آن کشور با هم بازی می کردیم. در همان زمان آقای هاشمی در نماز جمعه گفتند که به کوری چشم آمریکا ما هواپیمای F4 و F5 خریدیم. آن هواپیماها را من در سال 67-66 از نخست وزیر همان کشور، با ارتباطاتی که داشتیم خریدم. خب، ارتباط ما با نخست وزیر آن کشور در زمین تنیس برقرا شد.هر چند بعضی از کنج اندیشان در همان زمان به جای تشویق مرا مورد توبیخ قرار دادند که چرا تنیس بازی می کردی... ؟؟ !! و بهرحال نخست وزیر آن کشور را قانع کردم که هواپیماها را به ما بفروشند. این رمز ورزش است و به این می گویند دیپلماسی عمومی.

*با این حال امکانات و تجهیزات این ورزش ها در کشورمان گران است...

بله اما شما یک کیف گلف را که می خرید تا 30 سال برایتان کار می کند.اسب سواری نیز همینگونه است. یک زین اسب می تواند بیش از بیست سال برای شما کار کند. شما از اسب می تواند به مدت 25-20 سال استفاده کنید، در حالی که برای بازی کردن والیبال و فوتبال دائما باید تجهیزات خود را تعویض کنید. ولی از یک دست وسایل گلف یا اسب سواری تقریبا یک عمر می توان استفاده کرد. خود من هنوز کیف 15 سال پیش خود را دارم، یا زین اسبم را 10 سال است که استفاده می کنم. بنابراین اگر در طولانی مدت نگاه کنید، هزینه بر نیست. این ورزش ها هزینه بر نیست. گلف نه تنها ورزش است، بلکه محل تفریح هم است که من اسم آن را پیاده روی با انگیزه می گذارم. شما در بازی گلف می توانید بیش از 8-7 کیلومتر را بدون اینکه متوجه گذر زمان باشید پیاده روی کنید. بنابراین خواهش من از شما این است که با اطلاع رسانی درست دیدگاه مردم نسبت به گلف را عوض کنید.

*در حال حاضر وضعیت فدراسیون گلف چگونه است؟

ببینید حالا که جناب آقای دکتر روحانی سکان امور را در دست گرفته و شاهد اعمال تغییرات مثبتی در همه زمینه ها هستیم، لذا به ورزش کشور هم باید خون تازه‌ای تزریق شود. فدراسیون گلف هم نیازمند یک خون تازه است. کسی باید بیاید و در راس فدراسیون بنشیند که از جیب شخصی هم هزینه کند وگرنه با بودجه فعلی گلف نمی چرخد.

بهمن حسین‌پور

*شما در پنج سال اخیر به عنوان سفیر ایران در ترکیه حضور داشتید. در این مدت فعالیت ورزشی هم داشتید؟

من در این 5 سال تلاش کردم از طریق مذاکره با سران کشور ترکیه به ورزش ایران کمک کنم. مثلا به دلیل آشنائی که از قبل با مصطفی دنیزلی داشتم یک بار در زمان سردار آجورلو مدیر عامل وقت باشگاه پاس تهران و اخیراً هم در باشگاه پرسپولیس و در زمان مدیریت آقای محمد رویانیان صحبتی با او در خصوص حضورش در ایران داشتم . البته باید تأکید کنم که انجام این کار و در نهایت حضور این مربی ترک در ایران به درخواست مدیران عامل دو باشگاه صورت گرفته بود. با توجه به آشنائی که با آقای رویانیان داشتم، او از من خواست تا زمینه حضور آقای دنیزلی را در تیم پرسپولیس فراهم سازم. من هم تلفنی خواسته آقای رویانیان را برای آقای دنیزلی مطرح کردم که به دلیل مشکلات شخصی ، این مسئولیت را در وهله اول، ایشان نپذیرفت. به همین خاطر به منزل او رفتم و سرانجام پس از یک ساعت و نیم مذاکره، بالاخره او پذیرفت که به تهران بیاید و چهار روز بعد نظر مثبت خود را برای هدایت تیم فوتبال پرسپولیس اعلام کرد. شانسی که باشگاه پرسپولیس نصبیش شد این بود که برای انتقال آقای دنیزلی پول دلالی پرداخت نکرد. من قبل از آن آقای گونش و آقای کخ را به تهران فرستادم که آقای کخ بعدا مربی استقلال شد. که این تقاضا هم بنا بر درخواست آقای فتح الله زاده و آصفی بود. البته آقای گونش به توافق نرسید. بعضی از مقامات دولت فعلی ترکیه در زمانی که من سر کنسول بودم با من ورزش می کردند . آن موقعی که آنها مسئولیت نداشتند و تاجر بودند. وزیر ورزش ترکیه را به ایران فرستادم و وزیر ایران به ترکیه آمد و تفاهم نامه امضا کردند که در ملاقاتی که با آقای گودرزی داشتم، گفتم که باید این تفاهم نامه پیگیری شود. اولین داور بازی پرسپولیس و استقلال را من فرستادم و خیلی از امورات دیگر در زمینه فوتبال بسکتبال و غیره را هماهنگی کردم.

*به نظر شما چه اتفاقی افتاد که ورزش ترکیه با این سرعت پیشرفت کرد؟

من در صحبت هایم به وزیر ورزش گفتم که پدیده های اجتماعی به یکدیگر مرتبط است، مثلا تا زمانی که اقتصاد پیشرفت نکند، فرهنگ ورزش هم دچار مشکل است، سیاست هم دچار مشکل است. زمانی که آقای اوزال به عنوان نخست وزیر ترکیه روی کار آمد، تصمیم گرفت اقتصاد این کشور را آزاد کند. جالب است که بدانید تا سال 1367 که ایران درگیر جنگ بود، تمام شاخص های اقتصادی ترکیه از ما پایین تر بود. در آن زمان ترک ها تنها یک کانال تلویزیونی سیاه و سفید داشتند و آن هم تا ساعت 12 شب. آزاد شدن اقتصاد ترکیه روی ورزش این کشور هم تاثیر گذاشت و نتیجه اش این شد که امروز می بینید. تا زمانی که اقتصاد آزاد نشود، ورزش هم راه نمی افتد. اوزال به باشگاه هایی چون فنرباغچه، گالاتاسرای، بشیکتاش و... وام داد که برای خودشان کار کنند و دنبال سوددهی باشند. همانطور که می دانید امروزه ورزش به ویژه فوتبال اسب سواری و امثالهم به صنعت تبدیل شده است و حالا باشگاه های فوتبال ترکیه هم به درآمد های میلیارد دلاری رسیده اند.

*به نظر شما کمپ هایی که در ترکیه وجود دارد را می توان در ایران احداث کرد؟

بله، چرا نمی شود؟ اگر این تحریم را برداشته شود و فضا باز شود، ما می توانیم بهترین کمپ ها در کشورمان داشته باشیم. حالا که فضا در حال باز شدن است، شما خواهید دید که چه اتفاقات متبتی می افتد. رئیس توریسم ترکیه از دوستان من بود. او یک مرتبه به ایران سفر کرد و بعد از اینکه به ترکیه برگشت به من گفت که آثاری که شما در کشورتان دارید را ما هرگز نداریم. انشاءالله حالا که فضا عوض شده، شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم.

بهمن حسین‌پور

*این روزها بحث خصوصی‌سازی در ورزش کشور بسیار داغ است. هرچند آقای گودرزی اخیرا به این نکته اشاره کردند که با خصوصی‌سازی تمام مشکلات حل نخواهد شد...

در شرایط فعلی اقتصاد کشور خصوصی سازی چه نتیجه ای خواهد داشت؟ در حال حاضر باشگاه ها از چه طریق می خواهند درآمدزایی کنند؟ اگر مشکلات فعلی اقتصاد حل نشود، واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی رانت و دلالی ایجاد خواهد کرد. وقتی حق پخش تلویزیونی و حق بلیط فروشی را به باشگاه ها نمی دهند، چه کاری از دست آنها برمی آید؟ اینکه آقای فتح الله زاده می گوید برای رسیدن سوددهی 7 سال باشگاه استقلال را به طور کامل در اختیار او بگذارند، به هیچ وجه عملی نیست. چرا که اقتصاد جوابگو نیست. چگونه می خواهید پول جمع کنید؟ بنابراین من هم مثل وزیر ورزش اعتقاد دارم که در اقتصاد فعلی خصوصی سازی جواب نمی دهد. اما در صورتی که اقتصاد آزاد شود، حتما پاسخگو خواهد بود. پرسپولیس و استقلال حدود 50 میلیون هوادار دارند اما آیا شما می توانید این تعداد را به مطلوبیت برسانید؟ تنها شعار آن را می توان داد. حرف آقای وزیر با توجه به شرایط فعلی حرف غیر منطقی نیست.

*به هر حال این کار از یک نقطه باید شروع شود...

ببینید مجلس اصل 44 را تصویب کرده، اجرای آن را شروع کنید. این چیزی که در حال حاضر در فوتبال‌مان اجرا می شود، در هیج جای دنیا دیده نمی شود و تنها مختص به ایران است. به خوب و بد آن کاری ندارم، می خواهم بگویم که تک است. هر اتفاقی که در فوتبال ایران می افتد هر کسی دیگری را ساکت می کند. «ساکت باشید امسال بگذرد. ساکت باشید این مسابقات را پشت سر بگذاریم.» این در حالی است که همه ما می دانیم فوتبال ایران مشکلات خاص خودش را دارد. خب باید جواب این مسائل را پیدا کنیم؟!

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير تبريز اوغلي ضد لنگي و كيسه A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    25 68
    دنيزلي و ژوزه با اون همه افتخارات تو لنگي نابود شدن.
    • ......... IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      3 0
      اوغلی!چند میگیری دیگه تو خبرآنلاین کامنت نذاری؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      1 0
      اوغ
  • رضا A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 2
    شاید هم ایشان با شما رفیق شده شما رو گول زده! پورسانت خوبی گیرش اومده به نظرت اونقدر از اوضاع جهان بی خبر بوده که ندونه ایران در حال جنگه؟
  • سامان IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    من برای آقای حسین پور احترام قائل هستم. ایشان تشریفات ریاست جمهوری را در همین مدت کوتاه متحول کرده و کم کم داریم به جلو پیش می رویم. این کار سلیقه می خواهد چیزی که ما پیش تر کمتر می دیدیم. در خصوص دیپلماسی عمومی هم ایشان درست می گوید، کاش ما از این دست دیپلمات ها روز به روز بیشتر داشته باشیم.
    • a IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      1 0
      كاملا موافقم
  • میثم IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 1
    تییراختور پر طرطررططططرفدارطررررررردارترین تیمه دوییییییییاست البته بعده منچستر هم اوله خخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    من از گلفبازان هستم گلف در زمان مهندس اسحاقی متحول شد و فرا گیر شد و اموزش رایگان برگزار کردند
  • يكي IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 1
    در جریان بازی تنیس با نخست وزیر اتیوپی رفیق شدم و او را «گول زدم» و موشک ها را خریدم!!!!!
  • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    بابا گلف را نابود کردن اکنون شده فدراسیون خانوادگی اقای رییس پسرش را اورده و شده یک پای ثابت همه سفرها
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    گلف ایران را اسحاقی متحول کرد و در زمان او من اموزش رایگان دیدم
  • 666 IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    چفدر تو حرف مفت میزنی هی.....
  • رضایی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    از زحمات ایشان در زمینه ورزش به خصوص در رشته گلف سپاسگذارم و امیداوم که کلیه مسولین ما در این نظام مقدس به مانند آقای بهمن حسین پور با تدبیر و دیپلماسی مناسب در حوزه های مختلف باعث رشد و بالندگی نظام گردند.