تهران امروز نوشت:

با شنیدن کلمه «هلال‌احمر» همه به یاد امداد و نجات می‌افتند در صورتی که اقدامات بشردوستانه نیز جزو ماموریت‌های این موسسه عام‌المنفعه است که تمام اقدامات آن به صورات داوطلبانه انجام می‌گیرد. کادر هلال‌احمر در کل کشور حدود 8 هزار نفر و تعداد داوطلبان آن حدود 3‌میلیون نفر است. هلال‌احمر دو ورودی به نام‌های سازمان جوانان و سازمان داوطلبان دارد. سازمان جوانان از سن پیش دبستانی و مهد کودک (غنچه‌های هلال) تا 29 سال عضو می‌گیرد. از سن 29 به بالا را هم سازمان داوطلبان جذب، آموزش و ساماندهی می‌دهد. 24 آذرماه مصادف با 15 دسامبر برابر با سالروز داوطلب است. روزی که قرار است مردم در سراسر دنیا دعوت به عضویت در نهادهایی شوند که فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهند، مثل همین هلال‌احمر خودمان!

 

روحیه آرایشگران به زلزله‌زدگان آذربایجان

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر  می‌گوید: سازمان داوطلبان به نظم بخشیدن مشارکت‌های مردمی اقدام کرده است. در این راستا خانه‌های داوطلبان را در سراسر کشور و با اتکا بر کمک‌های مردم هر منطقه تاسیس کرده است. نیازهای منطقه توسط داوطلبان آموزش دیده شناسایی و پاسخگوی آن می‌شوند. این نیازها در حوزه پیشگیری سلامت، آموزش حوزه زنان (که در روستاها مشکلات بسیاری دارند)، بهداشت فردی و اجتماعی، توان اقتصادی (در روستاهای کم‌برخوردار، حاشیه‌های شهرها، زنان سرپرست خانوار) و... است. احتمال دارد بچه‌های یک منطقه نیاز به آموزش‌های خاص باشند که آنها را آموزش می‌دهیم یا کمک تحصیلی آنها را فراهم می‌کنیم. سازمان داوطلبان هلال‌احمر حلقه اتصال توان توانگران و نیاز نیازمندان است. در حقیقت سازمان داوطلبان در 4 گروه مشارکت، حمایت، هدایت و مهارت سازماندهی کمک و توان داوطلبان ساماندهی شده‌اند. همیشه نیازها مادی نیست. گاهی یک سالمند نیاز دارد که فقط در اجتماع قرار گیرد. خانواده‌هایی هستند که آنها را به خانه خود برده یا حتی گاهی با خانواده خود به این سالمندان سرمی زنند. هر کس با توان خود ما را یاری می‌رساند. اساتید دانشگاه در بخش هدایت، برای اعضای داوطلبان طرح‌ها و برنامه جدیدی ارائه می‌کنند. پزشکان، مهندسان و حتی صاحب حرفه‌های خاص جزو داوطلبان ما هستند. پس از وقوع زلزله آذربایجان، روحیه زلزله‌زدگان بسیار پایین بود، به همین دلیل آرایشگران داوطلب خود را بسیج کرده و به آنجا فرستادیم که این حرکت در روحیه خانم‌ها و آقایان تاثیر مثبت داشت.

فرحناز رافع در ادامه می‌افزاید: هر کسی می‌تواند عضو داوطلب سازمان ما باشد فقط کافی است که یک نیت نوع‌دوستانه داشته باشد و با مراجعه به شعب هلال‌احمر، خانه داوطلبان یا سایت داوطلبان عضو شود. بعد از آن هر کسی با توجه به تمایلی که دارد در گروه 4 گانه‌ای که قبلا گفته شد، ساماندهی می‌شود. در جوامع توسعه‌یافته برای فعالیت‌های داوطلبانه برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد. در جام‌جهانی از کسی که به استقبال مهمانان می‌آید تا مترجم و... همه به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند. متاسفانه امروزه در برنامه‌های صدا و سیما، فیلم‌ها و... تعریفی برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه نداریم. باید خیلی کمرنگ و ظریف و خارج از شعارزدگی فعالیت های‌ داوطلبانه را هم نشان داده و ترویج کنیم.

 

عضو شبکه‌های اجتماعی خواهیم شد

به گفته فرحناز رافع حوزه جوانان دارای یک شبکه گسترده اجتماعی است که تمام اعضای آن عضو این شبکه هستند. در حوزه داوطلبان هم شبکه‌ای برای جذب داوطلبان وجود دارد ولی هنوز متصل به شبکه اجتماعی آنها نیستیم ولی به‌دنبال اتصال به این شبکه‌ها هستیم. در حال حاضر در شبکه‌هایی چون توییتر و فیس‌بوک هم فعالیتی نداریم ولی احتمال حضور سازمان داوطلبان در این شبکه‌ها وجود دارد.

 

ایدز به خانه‌های ما راه یافته

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر با اشاره به اینکه اول اینکه ما باید در مورد پیشگیری از این دو مقوله فرهنگ‌سازی کنیم، می‌افزاید: سازمان داوطلبان برای زنان زندانی آموزش‌های پیشگیری داشته و هنوز هم به‌دنبال ادامه این فعالیت است. نیازها ثابت نیستند. هر جایی‌که حس کنیم نیاز به کمک خاصی است همان نیاز و کمک را برآورده می‌کنیم. خانواده زندانیان و خانواده کسانی‌که ایدز دارند باید در حیطه فرهنگ آموزش‌های لازم را ببینند و ما این آموزش‌ها را به آنها می‌دهیم. بیشتر این فعالیت‌ها برای معیشت این خانواده‌هاست. اما نتیجه بخش بودن فعالیت‌های اجتماعی منوط به بودن مستمر آنهاست. به همین منظور تصمیم داریم شبکه‌ای از سمن‌های مردم نهاد ایجاد کنیم و باید از وزارت کشور نیز کمک بگیریم تا خدمات و فعالیت‌های خود را به صورت مستمر توسعه دهیم. اگر این استمرار نبود ما به اینجا نمی‌رسیدیم. تا چند سال پیش اعلام می‌کردیم که ایدز پشت درهای خانه هاست امروز به خانه‌های ما رسیده است. این آمار واقعی نیست زیرا خیلی‌ها اعلام نمی‌کنند که دچار چنین بیماری هستند.

به گفته او، ضمن آنکه سازمان ما از هر کسی که بخواهد داوطلب بشود استقبال می‌کند. اگر کسی ایدز هم داشته باشد می‌تواند داوطلب شود هم به او کمک می‌کنیم و هم آموزش می‌دهیم که به دیگران کمک کند. ما در حوزه پیشگیری اعتیاد در جامعه هدف جوان قرار داریم و فعالیتی در بخش درمان نداریم.

۴۷۳۰۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 0
    مگه فیسبوک فیلتر نیست؟!
  • بی نام EU ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 4
    پاتوق امشبمون مشخص شد :))