آستان قدس رضوی، پاسخ روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر تخلیه ساختمان دانشکده پیراپزشکی را داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز گذشته محمود مجتهد شبستری، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در نامه خطاب به وزیر بهداشت نوشت: با توجه به مسائل پیش آمده در دانشکده پیراپزشکی مشهد به نظر می‌‎رسد به نظر حفظ حرمت و صیانت از حریم دانشگاه و دانشگاهیان امکان ادامه مسئولیت اینجانب وجود ندارد. از جنابعالی تقاضا می‌کنم با استعفای اینجانب موافقت و اجازه فرمائید در کسوت پزشکی به ادامه خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) مشغول باشم.

بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساختمان آموزشی دانشکده پیرا پزشکی مشهد طی هفته گذشته از سوی مالک آن (آستان قدس رضوی) بدون هماهنگی و جلب رضایت ریاست و مسئولین دانشگاه بوده است. (این خبر را بخوانید)

اما اکنون آستان قدس رضوی پاسخ این ادعا را داده است. آنطور که در این جوابیه آمده است، دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد ۱۰ سال پیش این ساختمان را تخلیه می کرده، اما با درخواست رییس وقت دانشگاه و مساعدت آستان قدس، تا سال ۸۶ حضور در آن ساختمان تمدید شده است. پس از آن هم در سال ۹۰، حکم قضایی برای تخلیه گرفته شده و تاکنون اجرا نشده است. 

مشروح جوابیه که خطاب به رسانه ها در پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس منتشر شده، چنین است؛

احتراماً ضمن ابراز تأسف عمیق از رویه غیرمعمول در موضوع اطلاع‌رسانی تخلیه محل دانشکده پیراپزشکی مشهد و متأسفانه نشر برخی اکاذیب و مطالب خلاف واقع توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاهده برخی رفتارها و اقدامات که به‌نوعی فضاسازی‌های ناهنجار با انگیزه‌ها و اغراض سیاسی را به ذهن متبادر می‌سازد که قابل پیگیری حقوقی نیز می‌باشد، توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می‌شود. خواهشمند است اطلاع رسانی فرمایند.

زمین و ساختمان دانشکده پیراپزشکی مشهد، از املاک وقفی آستان قدس رضوی است که با نظر مساعد حضرت آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی به امر آموزش و درمان، طی قراردادی به مدت بیست سال از 2/ 9/ 1362 تا 30/ 8/ 1382 به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بصورت مال الاجاره و با اولویت توجه به جانبازان عزیز اعصاب و روان جنگ تحمیلی در سال‌های دفاع مقدّس،در اختیار دانشگاه بوده است.

پس از پایان قرارداد بیست ساله، آستان قدس رضوی به جهت رعایت حقوق موقوفه، درخواست استرداد محل را کرده که از سوی ریاست محترم دانشگاه، با توجه به اینکه ساختمان دانشکده پیراپزشکی در اراضی زکریای مشهد با مساعدت ویژه آستان قدس رضوی در حال احداث بود، درخواست مهلت شد تا پس از تکمیل ساختمان، محل مذکورتخلیه و تحویل شود. آستان قدس رضوی با درخواست ریاست محترم دانشگاه موافقت و تا پایان سال 1386 مهلت تمدید شد.

در طول این مدت، علی‌رغم ابلاغ حقوق مربوط به مال الاجاره و دعوت برای تنظیم قرارداد اجاره به طور مکرر، متأسفانه پرداخت مال الاجاره از سوی دانشکده صورت نگرفت و در پایان زمان استمهال، نامه دیگری از سوی ریاست محترم دانشگاه در تاریخ 1/ 8/ 1386 به آستان قدس رضوی تقدیم و درخواست مساعدت شد که مقرّر شد مجدداً به منظور حمایت از توسعه علم و دانش مهلت به مدت سه سال دیگر تمدید و سپس ملک تخلیه و به آستان قدس رضوی عودت شود.

با گذشت سه سال دیگر، هربار به بهانه‌های مختلف مفاد تعهدات فیمابین توسط ریاست دانشگاه به اجرا درنیامد و همچنان دانشکده پیراپزشکی از استرداد ملک موقوفه امتناع ورزید. لذا با عنایت به اتمام مهلت و به لحاظ عدم تخلیه محل جهت رعایت ضوابط وقف، اقدام از طریق مراجع قانونی در سال 90 برای تخلیه محل در دستور کار قرار گرفت و پس از صدور حکم بدوی و تجدید نظر و قطعی شدن آن، با هماهنگی مرجع قضائی و اجرای احکام با دانشگاه مذکور، در همان روز که از سوی دانشکده پیراپزشکی پیشنهاد شده بود، محل با حضور ریاست محترم دانشکده پیراپزشکی و سایر عوامل،بانظارت دادورز و نماینده دادستان محترم تخلیه و به آستان قدس رضوی تحویل شد و صورت‌جلسات آن به امضای نمایندگان دانشگاه و مرجع قضائی رسیده که در صورت لزوم قابل ارائه می‌باشد.

البته استفاده از آزمایشگاه‌ها همچنان تا پایان ترم جاری (01/11/1392) مهلت داده شد. همچنین تصاویر مربوط به تخلیه در اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی موجود و قابل ارائه می‌باشد و همان‌گونه که اشاره شد، جابجایی اموال و تمامی منصوبات بدون هیچ‌گونه صدمه، خسارت و ایرادی با حضور، نظارت و تأیید مجموعه‌های اعلام شده بوده است که متأسفانه با هدف تداوم رویکرد بحران‌آفرینی و ایجاد تنش علیه آستان قدس رضوی، مدیریت دانشگاه به فضاسازی پرداختند.

یادآور می شود از قرارداد 20 ساله‌ای که بین آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعقد شده، اکنون 30 سال می‌گذرد. با این اوصاف، دانشگاه مذکور ۱۰ سال بیشتر از قرارداد اولیه، بدون پرداخت هرگونه مال الاجاره و در قالب استمهال‌های مکرّر از این ملک موقوفه بهره‌مند شده است. آستان قدس رضوی همواره خود را به رعایت قانون و غبطه وقف و استیفای حقوق موقوفه ملزم می‌داند و معتقد است آنچه توسط خیران نیکوکار در بستر زمان بر این آستان مقدس وقف شده، امانتی مهم و ارزشمند است که باید در حفظ، نگهداری، احیا و توسعه آن تمام توان خود را به کار گرفت.

آنچه مسلم است و در صورت‌جلسات نیز به امضای مسؤلین محترم دانشگاه علوم پزشکی رسیده است، هرگونه جابجایی وسایل آموزشی و اداری با حضور، نظارت،تأیید و توسط آنان و نیروهای کارگری بخش خصوصی انجام شده است که عزیزان برای پوشاندن برخی ناهماهنگی‌های درون سازمانی خود با تعبیر تحریک‌آمیز «هجمه» از آن یاد کرده و به عوامل محترم اجرای نظم و قانون تهمت‌های ناصواب نسبت داده‌اند.

بی‌شک دستاویز قرار دادن و سوء استفاده از جایگاه بلند علم و دانش و منزلت رفیع اساتید فرهیخته و دانشجویان گرامی برای سرپوش نهادن به برخی ضعف‌های مدیریتی، دور از شأن است که با کمال تأسف مدیریت دانشگاه به آن تمسکی غیرمنصفانه نموده‌اند و پرواضح است که افکار عمومی از مدیریت دانشگاه برنامه‌ریزی در اجرای قانون و نظم در عملکرد را توقع دارند که شایسته بود ایشان در طول سه دوره مهلت‌خواهی که 10 سال به طول انجامیده است، در این خصوص تمهید لازم را می‌نمودند و به‌جای توسل به تحریف افکار عمومی و استنکاف از توجه به حقوق شرعیه وقف و موقوفات و التزام به قانون، به‌گونه‌ای عمل می‌کردند که در مقام پاسخگویی دچار تعابیر نامربوط و دور از شأن مجموعه مقدس دانشگاه نشوند.

امروز نقش آستان قدس رضوی در توسعه اماکن علمی، فرهنگی، درمانی و بهداشتی از ظرفیت‌های افتخارآمیزنظام مقدس جمهوری اسلامی است که تأسیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی، پشتیبانی و به‌روزآوری بیمارستان منتصریه و ایجاد دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه السلام)، نمونه‌هایی است از خدمات وقف محور در حوزه‌های مذکور که قطعاً تمامی فرهیختگان از انجام آن مطلع هستند.

در پایان تأکید می‌نماید آستان قدس رضوی ضمن التزام مؤکد به رعایت نظم و قانون و نیز حفظ حقوق موقوفه،حق شکایت و پیگیری حقوقی نشر اکاذیب و تهمت‌های منتسب با عناوین مختلف را با عنایت به امضای صورتجلسات مبنی بر انجام دقیق تحویل و تحول سالم اموال توسط ریاست محترم دانشکده، برای خود محفوظ می‌داند.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    87 76
    متاسفم برای کسانی که دیروز بعد از نامه رئیس دانشگاه یک طرفه قضاوت کردند و حتی احترام آقا امام رضا ع رو هم نگه نداشتند !!!!!!!!!!!
    • امیر IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      37 48
      آقا محمد عزیز ! چرا از امام (ع) مایه می گذارید . آستان قدس نمایندگانی هستند که این مجموعه بزرگ رو اداره می کنن و دفتر و دستک گسترده ای دارند . به هر حال در این مجموعه هر کاری که انجام می شود مربوط به امام نیست و مربوط به خود ماست و آستان قدس به صرف اینکه امور مربوط به حرم شریف و موقوفات و دارایی های آن را انجام می دهد هیچ تقدسی ندارد و آنها هم مثل همه ما انسانهایی هستند که برخی اوقات تصمیمات اشتباه می گیرند . ولی به حرف شما موافقم که نمی بایست یکه طرفه با قاضی رفت و به نظر می رسد در این مورد خاص آستان قدس دچار اشتباه نشده است و حق به جانب آنها می باشد.
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      28 90
      چرا دروغ ميگي ،هيچ كسي بي احترامي به امام رضا نكرد
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      23 34
      اين مورد رو اصلا كاري نداريم اما مردم بخاطر خيلي چيزهاي ديگه دلشون پره آقا دلشون پره
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      36 13
      اول برای خودت متاسف باش که متوجه اونچه مردم میگن نشدی مردم میگن با این همه ثروت ومکنت این دستگاه ایا گیرش به ساختمون دانشکده پزشکی بوده ؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      25 3
      دوست عزيز عملكرد اداري ومالي آستان قدس چه ربطي به امام رضا دارد؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      21 25
      رئیس دانشگاه قصد فرافکنی داشت
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      7 8
      شما که نوشتی چرا با وجود این همه پول و ثروت گیر دادن به یه ساختمون معلومه که تو باغ نیستی !!! مگه هر کسی که ثروتمند باشه بی خیال ماشین یا خونه یا زمینش میشه ؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      2 1
      دوست عزیزی که نوشتی هیچ کس صرف داشتن ثروت از خونه و ماشینش نمیگذره... اولا این که در موردش صحبت میکنی آدم نیست و آستان قدس رضویه و ارٍٍث بابای هیچ کس نیست ! یعنی حتی من و شما هم در سرمایه ی این سازمان نقش داشتیم ... اینا میخوان دانشکده رو تخلیه کنن به چه کار مهمتری اختصاص بدن مثلا؟! اینا که درنامه شون به نمونه های حسن نیت خودشون اشاره کردن... بیان و مرام امام رضایی بذارن و این دانشکده رو هم متلاشی نکنن !
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    23 95
    یه سوال :مگه نمیگین از سال 86 باید این حکم اجرا میشد پس به احترام محمود و دولتش بوده که اجرا نشده ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 48
    اولاً با قدرتی که آستان قدس داره می تونست کاری کنه خوده مسئولین علوم پزشکی مشهد تخلیه کنند نه اینکه خودش وارد عمل شه در ضمن عکسهای تخلیه رو هم آستان قدس منتشر کنه هم اگه علوم پزشکی سندی در مورد تخلیه اموال داره ارائه کنه
  • شاید تایید شد! IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    27 96
    امام رضا به هیچ چیزی نیاز نداره.وقف برای خیر و برکته نه واسه تجارت!چه چیزی بهتر از تعلیم و تربیت؟ مگر نه اینکه وقف از اعمال ما تاخره؟ ثوابی که با آموزش و پرورش جوانان این مملکت نثار واقف میشه با هیچ کار دیگه ای نصیبش نمیشه.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      4 18
      تو هم درمورد وقف چیزی نمیفهمی
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 12
    حالا يك نكته جالب و قابل توجه : رييس دانشگاه دكتر شبستري منصوب شده كابينه احمدي نژاد بوده كه بايد كنار گذاشته ميشد و شخصي جديد از طرف دكتر هاشمي (وزير بهداشت) منصوب ميشد به نظر ميرسه دكتر شبستري با علم به اين موضوع اقدام به موج سواري نموده و از اين فرصت براي كنار رفتن استفاده كرده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 26
    مگه توی اون بیمارستانایی که گفتین مثلا افراد بی بضاعت رو مجانی درمان می کنین که منت میذارین؟
    • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      4 4
      منت ؟ همون بیمارستان ساختن هم کافیه
    • بیمار قلبی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      6 2
      شما اگه دکتر شبستری رو می شناختید اینطور در موردش حرف نمیزدین...توی این زمونه با ویزیتها ودرمانهای سرسام آور تنها حامی بیماران است..بهترین وعالیترین متخصص آنژیو فلب با ویزیت 3هزار تومانی....خدا نگهدارت باشد دکتر....
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 38
    دانشگاه بین المللی زدی شهریه ش رو مطابق شهریه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برابر شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی غیردولتی میگیری. این منت گذاشتن داره؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      1 3
      شهریه که به وزارت علوم میرسه
  • ایرانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    داش محمد ما چه بی احترامی به امام رضاکردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من هنوزم میگم امام رضا هیچ نیازی به این موقوفه هاوپولانداره که اینادارن سرش دعوا میکنن اگه امام رضا میتونست حرفی بزنه مطمئن باش میگفت این ملک رو بدید به دانشگاه تابتونه چندتا دکتر به جامعه معرفی کنه تابتونن به مردمو زائرین خودم کمک کنن نه اینکه بیادمثل اینا .... بگه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      8 11
      شما که از شرایط وقف خبر نداری نظر نده
    • علی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      4 4
      آقای بی نام بگو که تو وقف کردی !!
  • رفیعی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    90 19
    خوبی چو از حد بگذرد .......!!!
  • ایرانی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    13 67
    راستی آقا محمد اتفاقا این جوابیه برای خودشون هم بده چون موقوفرو دادن دانشگاه و ازشون اجاره گرفتن این بدترین کاریه که میشه انجام داد
  • بی نام EU ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    14 3
    بیمارستان منتصریه!!!!! بابا يه اسم بهتر ميذاشتين حتي نميشه تلفظش كرد
    • مشهدی IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      1 0
      بیمارستان منتصریه ساختمانش تازه تاسیس داداش این دانشکده چهارراه دکتری مشهدهستش اون بیمارستان منتصریه پشت خیابان جنت مشهد اصلا بهم ربط ندارن بعدشم اون بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد
  • sinaa A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    20 5
    یه زمینی وقف شده. آیا بهتر از آموزش و کسب علم کاربری دیگری میشه براش ایجاد کرد؟ آستان قدس رضوی با اون همه سرمایه واقعا لنگ این ساختمون بوده؟!!
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    3 6
    اینکه آستان قدس پول داره پس نباید این ساختمون رو از دانشگاه بگیره، حرف درستی نیست. اگه آستان نتونه امانتهای ما رو که همون موقوفات و نذورات باشه نگهداری کنه که دیگه هیچ کدوم از ما نه وقف می کنیم و نه نذر. اگه این سیل ارادتها همچنان جاریه، به خاطر امانتداری و توسعه ای هست که داریم می بینیم. والا بخواد یک ملک رو بده به دانشگاه یکی رو بده زایشگاه اون یکی رو بده نمایشگاه و... که نمی تونه مدیریت کنه. به نظرم مدیران دانشگاه پیراپزشکی باید قبل از اینا به فکر می بودن. اینجا دیگه حق با آستان قدسه. بهتره منصف باشیم.
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 0
    اقا یک سوال هست.ایااز موقوفات مالیات اخذ میشود؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    3 0
    والا اونایی هم که وقف کردن گفتن صرف امور خیر بشه اما حضرات نمیدونم امور خیر رو تو چی میدونن ؟اگه بخواد راه سازی بشه از ملک وقفی نمیزارن ؟اگه بخواد تعلیم و تربیت انجام بشه نمیزارن پس بگن امور خیر از نظر اونا چیه ؟
  • عدالتخواه A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 1
    دانشجویان چه گناهی دارند که باید چوب اختلافات را بخورند؟