در حالی که زنان امروز در مشاغلی چون رانندگی ، مهندسی ، معماری و مشاوران آژانسهای مسافر بری حضور پر رنگی دارند اما رییس اتحادیه مشاوران املاک از ممنوعیت مشاوره املاک برای زنان خبر می دهد.

هادی معیری نژاد: پیش از این زنان در قانون تامین اجتماعی از مشاغل سخت و زیان آور منع شده اند این مطلب را محمدحسن زدا در نشست خبری مربوط به عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان تامین اجتماعی گفت و افزود: در قانون کلی حضور خانم‌ها در مشاغل سخت و زیان‌آور ممنوع است، حتی اضافه کاری در کارهای سخت و زیان‌آور ممنوع شده، چرا که فرد در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار دارد.

اما مشاوره املاک معلوم نیست با چه معیاری برای خانمها ممنوع شده است. در همین رابطه رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نسبت به نوع فعالیت بانوان در دفاتر مشاور املاک هشدار داد و به ایسنا گفت: مباشر و مشاور زن نباید در دفاتر مشاور املاک استخدام شوند که پیش‌تر هم اماکن بر این موضوع تاکید کرده بود.

حسام عقبایی با اشاره به ممنوع بودن استخدام و فعالیت نیروی زن در دفاتر مشاور املاک به عنوان مشاور و مباشر املاک اظهار کرد: دفاتر مشاور املاک فقط می‌توانند منشی یا کارمند زن استخدام کنند.

وی در این زمینه به مشاوران املاک هشدار داد و گفت: زنان نمی‌توانند در دفاتر املاک مشاور یا مباشر باشند اما می‌توانند مباشر مرد داشته باشند و پروانه کسب دریافت کنند.

در دولت قبلی هم رستم قاسمی ‌وزیر سابق نفت دستوری مبنی بر ممنوعیت ورود زنان برای تحصیل به دانشگاه صنعت نفت صادر کرده بودوی در این زمینه اعتقاد داشت: تحصیل خانم‌ها در رشته‌های عملیاتی همچون حفاری و فرآورش و امثال آن که نیازمند فعالیت در مناطق عملیاتی و سایت‌ها است، فایده‌ای ندارد و این مشاغل، مردانه است. به صلاح خانم‌ها نیست که در مناطق عملیاتی و دریا بین 500 مرد کار کنند و بهتر است خانمها در رشته‌هایی همچون مدیریت و حسابداری یا حتی مهندسی صنایع تحصیل کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، زنان ایرانی کمتر از ۱۴درصد در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند.
برابر این آمار، مشارکت اقتصادی مردان حدود پنج برابر زنان است. به طوری که نرخ مشارکت در بین مردان ۷/ ۶۴ درصد و در بین زنان ۱۳/۶ درصد گزارش شده است.

موضوعات این چنین و مطرح شدن اولویت استخدامی برای مردان و مردان متاهل نسبت به زنان و زنان مجرد سبب شده است که محروم سازی اقتصادی - اجتماعی جنسیتی ابعاد جدیدی پیدا کند و منتقدان جدی ای حتی در بدنه دولت داشته باشد.

در همین زمینه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از ماده 9 طرح جمعیت و تعالی خانواده و گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مخالف است؛ بررسیهای کارشناسی روی این بند در حال انجام است و بزودی نتایج آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

شهیندخت مولاوردی با بیان این مطلب گفت: به زعم ما طرح استخدام نشدن زنان مجرد به عنوان اولویت دستگاهها نقض غرض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود. هدف از طرح جمعیت و تعالی خانواده، افزایش مشوق هایی برای تشکیل خانواده و آوردن فرزند است اما در ماده 9 تاکید بر برداشتن حق استخدام مجردها ابتدا برای زنان و سپس مردان شده است که این موضوع با هدف اصلی طرح تعالی خانواده در تناقض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود.

به نظر می رسد در شرایط کنونی که در صد مشارکت زنان در اقتصاد یکی از معیارهای کامیابی اجتماعی و توسعه همه جانبه است طرحهای محدود کننده اشتغال زنان نظیر آنچه در مورد مشاوران املاک اتفاق افتاده نمی تواند گام مثبتی تلقی شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    25 3
    تو همه کار مردم می خوان دخالت کنن.چه رشته ای بخون،کجا بخون،کجا کار کن،کجا کار نکن و ... بابا ما قیم نمی خوایم،اینو بفهمین.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      11 2
      الهی داد ما بستان...
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    22 4
    اي خدا تا كي به زنان بهترين فرزندان اين آب و خاك بايد إجحاف بشه زنان و دختر ان ما هم مثل پسرانمان زحمت مي كشند تلاش مي كنند واقعا سزاوار نيست اين جور تبعيض جنسيتي
  • کمال A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    8 20
    چطوره مردا رو اخراج کنن جاش نیروی زن بگیرن؟
  • محسن A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    10 13
    بنده هم به عنوان یه مرد از 18 سالگی به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت نتونستم توی هیچ سازمانی استخدام بشم الان هم دانشجوی ارشدم اما دخترای هم سن و سال من شاغل و همزمان با بنده مشغول تحصیل اند...کجای دنیا تبعیض به این بزرگی مشاهده میشه
  • برهان راشدی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    15 1
    احتمالا"با این اوصاف چندی دیگه از بیرون اومدن خونه هم منع میشن.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    21 2
    هدف نهایی اونها خانه نشین کردن مطلق زنان هست، نه فقط در بحث اشتغال بلکه حتی مکان ها ی ورزشی و فرهنگی و حتی دانشگاه و...
  • مسعود IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    16 1
    براي من جالب است كه رئيس يك صنف چگونه به خودش اجازه صدور و تصويب و ابلاغ يك قانون را مي‌دهد. و حتي قانون اساسي كشور را ناديده مي‌گيرد. من نفهميدم ايشان چطور يك‌تنه هم به جاي دولت و قوه قضائيه لايحه داده ، هم به جاي مجلس تصويب كرده و به جاي شوراي نگهبان آن فرمايش من‌درآوردي را فاقد اشكال شرعي و قانون اساسي دانسته و ابلاغش كرده. و لابد از فردا هم مي‌خواهد در نقش ضابط قضايي بنگاه‌هاي بي اعتنا به قانونش را تعطيل كند!
  • يك زن شاغل در صنعت A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    30 6
    من در يك كارخانه نساجي كار ميكنم. سر و صدا و پرز ماشينهاي ريسندگي و بافندگي آدم رو ديوانه ميكنه. سالن رنگرزي و تكميل هم كه خفه كننده ست. پا به پاي مردان كار ميكنم و كم نميارم. اما سختي داستان وقتي شروع ميشه كه ميرم خونه. همكاران مرد من در خونه توسط همسرانشون پذيرايي ميشند اما من همه اون كارهايي كه يك زن بايد تو خونه انجام بده رو هم بايد انجام بدم. بچه داري و ... همه اينها قابل تحمله. اما اينكه همكار مردي كه همرده منه و احساس مسئوليتش نصف من هم نيست، داره دوبرابر من حقوق ميگيره تحقير آميز و كشنده است. من همون كارو انجام ميدم اما به اون بيشتر حقوق ميدن. چون مررررده.... اينجا ديگه ايراد از قانون نيست. از بي انصافي و نامردي كارفرماست.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      11 6
      واقعا اينطوريه؟ واقعا به خاطر زن بودنتون، نصف حقوق ميگيرد؟جايي هست كه بشه شكايت كرد؟
  • میترا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    18 4
    ممنوعیت اشتغال تا جایی که زنان متخصص به این نتیجه برسند که با هر بدبختی هم که شده از کشور بروند
    • زهرا NL ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      18 6
      من دانشجوی دکتری دانشگاه تهران هستم. اکثر خانم های در این سطح فقط دنبال پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارجی و رفتن هستن. اونهایی هم که موندن مثل من یا به خاطر خانواده است یا...متاسفانه بانوان در ایران از هیچ لحاظ امنیت ندارن. نه امنیت شغلی و نه امنیت اجتماعی.
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    10 10
    یعنی مریض شدن و مردن مردها مشکلی نداره و فقط باید مواظب خانم ها باشید!!!
  • پریسا DE ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    11 4
    این طور که داره پیش میره خانمهای مجرد باید برن شناسنامه و سایر مدارک هویتشونو پس بدن و به نام پدرشون شناسنامه بگیرن. این برنامه های دولت بیشتر تنبیه تا تشویق.
  • خورانی IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 39
    از قدیم گفتند جای زن خونه است . خدا قدیم ها را بیامرزد که واقعاً راست گفتن
    • پریسا DE ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      24 7
      با این تفکر قرون وسطایی که امثال شما دارن هیچ امیدی به پیشرفت این کشور نیست. این پاک کردن صورت مسئله است نه راه حل مشکل.
    • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      21 5
      آقای خورانی متاسفانه کسانی که مانند شما می اندیشند در کشورهای عقب مانده ، کم نیستند . با جرئت می توانم بگویم در این مملکت ، کاری را که من انجام می دهم ، هیچ مردی نمی تواند دراین سطح و کیفیت انجام دهد و مردان زیادی زیر دستم آموزش دیده اند که برخی در ابتدای کار ، مانند شما حاضر به پذیرش یک زن به عنوان آموزش دهنده ، نبودند. خواهشا از خواب اصحاب کهف برخیزید و واقعیت ها را ببینید . ما در این جامعه به تنها چیزی که احتیاج نداریم ، افرادی چون شعبان جعفری است