وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید و رقابت در کنار هم معنای باطنی توسعه اقتصادی را به وجود میآورند، گفت: باید سهم دولت از دسترسی شرکتهای ریلی به شبکه کاهش یابد و امیدواریم سال آینده باز هم این سهم روند نزولی داشته باشد.
عباس آخوندی در همایش نکوداشت فعالان بخش خصوصی در عرصه حمل و نقل ریلی، اظهار داشت: یکی از مواردی که قصد داریم در این دولت به یادگار بماند حمل و نقل ریلی مدرن، سریع و کارآمد است که به کمک شرکتهای خصوصی فعال درحوزه ریلی تحقق آن امکانپذیر است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تغییرات در تشریح عملکرد بخش دولتی و خصوصی باید شکل بگیرد تا نقش هر دو بخش تغییر کند.
وی تاکید کرد: مفهوم خصوصی واگذاری صرف بنگاهها نیست بلکه باید وظایف هر بخش بازتعریف شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همواره در تمام جلسات بر تغییر پارادایم در بخش خصوصی و دولتی اصرار دارم؛ دولت باید از مداخلهگری پرهیز کند و تغییر رفتار کنشگران اقتصادی با پذیرش مسئولیت در حوزه عملیات تغییر یابد.
وی ادامه داد: مقررات اداری دست و پا گیری وجود دارد که مهمترین راهکار آن مقرراتزدایی است، در این زمینه تلاش می کنیم محیط اقتصادی با ثبات فراهم شود.
آخوندی با تأکید بر حاکمیتی بودن دولت و لزوم واگذاری فعالیتهای تصدیگری، افزود: دولت در حوزه اقتصادی در حال حاضر پر قدرت است و باید کنترل شود تا منافع عدهای تامین و یا افراد محدودی از آن منتفع نشوند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دنبال این هستیم که در جبهه طرفداران حقوق شهروندی بنشینیم و بگوییم قطار سریع، تمیز و مطمئن میخواهیم تا مسافران و بارها ایمن جابهجا شوند.
آخوندی ادامه داد: قبل از اینکه وارد بودجه سال 1392 شویم از شرکت راهآهن درخواست کردم تا کارایی در این بخش را افزایش دهند و افزایش قدرت شرکتهای حمل و نقل ریلی از جمله راهکارهای این موضوع است.
وی اضافه کرد: باید سهم دولت از دسترسی شرکتهای حمل و نقلی به شبکه ریلی کشور کاهش یابد و امیدواریم در سال آینده نیز باز هم این سهم روند نزولی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با ورود دولت به فاز دوم هدفمندی یارانهها، قدرت ریلی در برابر جاده افزایش خواهد یافت.
آخوندی ادامه داد: متنوع سازی و منعطف کردن قیمتها در حوزه ریلی آغاز شده است که میتواند شبکه ریلی را جذاب کند، همچنین گامهای اولیهای برای توسعه بخش ریلی در حال برداشته شدن است اما راه طولانی در پیش داریم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اصل طلایی در توسعه رقابت است و تولید و رقابت در کنار هم معنای باطنی توسعه اقتصادی را به وجود می آورند.
آخوندی ادامه داد: دنبال این هستیم که مفهوم رقابت به هر نحوی شفاف شود و بدون رقابت توسعه بی معنی است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید به سمتی پیش برویم که سیستم رقابتی شکل بگیرد و افزایش بهرهوری و رفاه مسافران باید از طریق رقابت ایجاد شود و توزیع یارانه به بهرهبرداران کمکی نمیکند.
آخوندی افزود: برای کنشگران اقتصادی سخت است تا دریافت کمک از دولت را قطع کنند، باید توسعه بخش ریلی را با رقابت سالم، منصفانه و واقعی و غیر مداخله گری دولت فراهم کنیم.
وی بیان کرد: باید دسترسی بخش خصوصی به منابع ریالی صندوق توسعه ملی را فراهم کنیم زیرا که سالانه برای خرید واگن باری و مسافری و توسعه تجهیزات و خدمات وابسته به 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
به گفته وی، همچنین با دسترسی به منابع بازار سرمایه میتوان این سرمایهگذاری را انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی به فعالان بخش خصوصی حوزه حمل و نقل ریلی توصیه کرد: با گرفتن مشاور در امور مالی نسبت به تجهیز منابع از بازار سرمایه اقدام کنید تا بتوانیم بازاری رقابتی حتی در مقایسه با دیگر حوزههای اقتصادی ایجاد کنیم.
آخوندی ادامه داد: سیاست رقابت بین ریل و جاده را به نفع ریل عوض خواهیم کرد و حتما توسعه ریلی یکی از استراتژیهای دولت تدبیر و امید است.
3131
نظر شما