۰ نفر
۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
مرخصی زایمان به مرخصی رفته است

مرخصی زایمان، مدت‌‌هاست به یکی از موضوعات موردبحث در جامعه تبدیل شده و حالا با توجه به لایحه بودجه 93 بحث بر سر این است که اجرا می‌شود یا نه.

فهیمه حسن ‌میری: از سال 85 که یک بار به میزان این مرخصی افزوده شد و از چهار ماه به شش ماه رسید، تا سال 90 که تصمیم گرفته شد دوباره به تعداد روزهای استراحت مادران پس از زایمان اضافه شود، این موضوع هر از گاهی بر سر زبان ‌ها افتاده است.

یک بار موضوع مرخصی پدرانه خبرساز شد، یک بار مخالفت با افزایش مرخصی زایمان زنان به دلیل بار مالی، یک بار حل شدن و به تصویب رسیدن آن اما «مجاز» بودن دستگاه‌ ها و یک بار دیگر این که دولت دستگاه‌ ها را مکلف به اجرای آن کرد. همین چند وقت پیش هم زمانی که شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده انتخاب شد و گفت باید درباره مفید یا مضر بودن مرخصی زایمان بررسی‌ های بیشتری صورت بگیرد، صدای اعتراض‌ بسیاری از افراد بلند شد و حالا لایحه بودجه دوباره باب بحث درباره این موضوع را باز کرده و انتقاد می ‌شود که چرا در بودجه سال 93 به مرخصی زایمان زنان کم‌ توجهی شده و کاری برای اجرای آن صورت نمی گیرد.

اما مولاوردی به این انتقادها پاسخ داده و می‌ گوید: خبری نشدن برخی از کارها به این معنی نیست که کارها متوقف شده چون تعدادی از کارها به موازات هم در حال انجام است و همزمان که کارهای کارشناسی در حال انجام است گزارش‌ ها از دستگاه‌ های مختلف گرفته می‌ شود و بحث‌ هایی نیز وجود دارد که تا نهایی نشود نمی‌ توان آنها را منتشر کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان که اخیرا بارها تاکید کرده نباید بودجه را زنانه و مردانه دید بلکه آنچه مربوط به بخش‌های دیگر است در زندگی زنان هم تاثیرگذار است، در عین حال به فارس گفت: یکی از برنامه‌ های ما این است که سمت و سوی برنامه‌ ها و بودجه‌ های دستگاه‌ ها را سمت و سوی جنسیتی دهیم و آنها را مجاب کنیم که بخشی از اعتبارات را به امور زنان و خانواده و وظایفی که دستگاه‌ ها در این حوزه دارند اختصاص دهند.

او با تاکید بر این که برای انجام کارهای کارشناسی زمان لازم است و این مطلب به این معنا نیست که حوزه ‌ها و قسمت‌ های مختلف تعطیل شده است، تاکید کرد: ما برای روزهای پایانی سال 92 و اقداماتی که می ‌توانیم برای بودجه تخصیص نیافته انجام دهیم برنامه ریزی داریم، همچنین برنامه‌ ریزی‌ ها برای سال 93 هم انجام شده و تمام این کارها به موازات هم در حال انجام است.
رییس معاونت امور زنان به این هم اشاره کرد که افزایش مرخصی زایمان جزو تکالیف دستگاه ‌ها در سال ۹۳ است و باید در برنامه‌ های آنها لحاظ شود و افزایش مرخصی زایمان زنان برای دستگاه ‌ها در سال ۹۳ لازم ‌الاجراست.

مولاوردی درباره اجرا شدن یا نشدن این قانون در سال های دیگر گفت: افزایش مرخصی زایمان قانون است و بنابراین فقط متعلق به سال 92 نیست، این قانون تا زمانی‌ که لغو نشده و کان لم یکن تلقی نشده لازم الاجرا است.

او همچنین در پاسخ به عده ای که می‌ گویند انتظار می‌رفت دولت با توجه به دغدغه زنان شاغل و توصیه نمایندگان مجلس، در لایحه بودجه 93 منابع مالی افزایش مرخصی زایمان را لحاظ می کرد، گفت: بودجه لازم برای اجرایی کردن افزایش مرخصی زایمان مادران باید در همان بودجه‌ هایی که دستگاه‌ ها دارند پیگیری و تأمین اعتبار شود.

مجلس وارد کار می‌شود؟

در عین حال، پیش از این که لایحه لایحه بودجه به مجلس ارائه شود، یکی از اعضای فراکسیون زنان از تلاش این فراکسیون برای اختصاص ردیف بودجه به مرخصی زایمان در لایحه 93 خبر داده بود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر این که اگر اعتباری برای مرخصی زایمان مادران از 6 به 9 ماه در نظر گرفته نشود این طرح اجرایی نمی شود، گفته بود که به طور حتم فراکسیون زنان مجلس به دنبال ردیف اعتبار برای اجرایی شدن طرح مذکور است.

فاطمه رهبر در گفت و گو با خانه ملت، با بیان این که اگر اعتبار لازم برای اجرای مباحثی مربوط به زنان در لایحه پیش بینی نشود نمی توان انتظار اجرایی شدن کامل طرح ها را داشت، اشاره کرده بود: بدون شک مجلس در موارد ضروری می تواند بودجه را تغییر دهد اما اصل اختصاص بودجه از سوی دولت انجام می گیرد و بر این اساس دولت باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشد.

رهبر تاکید کرده بود: اگر هم در لایجه بودجه ردیفی برای اختصاص اعتبار به طرح هایی که مربوط به زنان باشد دیده نشود فراکسیون زنان مجلس سعی خواهد کرد تا اعتباری را برای آن در نظر گیرد.

تغییر لایحه بودجه، کار آسانی نیست

شهلا میرگلو بیات،‌ یکی دیگر از اعضای فراکسیون زنان مجلس هم به خبرآنلاین می گوید: ما پیش از ارائه لایحه بودجه با رییس معاونت امور زنان جلسه ای داشته و تاکید کردیم که سهم زنان را در بودجه افزایش دهند اما دیدیم این اتفاق نیفتاده است.

او تاکید می‌ کند: البته در این موضوع خیلی هم نمی توان دولت یا معاونت امور زنان را مقصر دانست چرا که آنها هم اولویت هایی دارند که باید برای آنها بودجه در نظر بگیرند و تامین اعتبار از یک منبع درآمدی مشخص کار آسانی نیست. ضمن این که دولت تغییر کرده و آنها وقت چندانی برای این که برای بخش های مختلف بودجه را تغییر دهند و با توجه به تقاضای روز آنها را افزایش یا کاهش دهند نداشته اند.

میرگلو بیات درباره این که آیا این احتمال وجود دارد که خود نمایندگان وارد کار شوند و برای افزایش سهم اعتبارات مرخصی زایمان زنان کاری کنند، می گوید: ما به عنوان نمایندگان مجلس با توجه به مراجعات و درخواست هایی که از سوی زنان شاغل به ما ارائه می شود تلاش می کنیم اعتبارات این بخش را افزایش دهیم البته این کار بسیار سخت است چرا که باید در کمیسیون ها از بخش هایی اعتبار کاهش پیدا کند و به این بخش اضافه شود که اصلا کار ساده ای نیست.

او با اشاره به این که فراکسیون زنان مجلس با معاون رییس جمهور در امور زنان در ارتباط است، می گوید: در سال های گذشته هم چندان اتفاق خوبی در این زمینه نیفتاده بود و اعتبار کافی برای آن در نظر گرفته نشده بود، اما حالا و با روی کار آمدن دولت جدید امیدواریم توجه بیشتری به بخش زنان و خانواده صورت بگیرد و مشکلاتی که در زمینه اجرای قوانین مربوط به زنان است مرتفع شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان توسی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    14 7
    مبارکه!
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    15 5
    تو را به خدا تكليف را مشخص كنيد ما گرفتاريم و منتظر اين موضوع. بخدا براي يك مادر مشكل است حالا اگر من بروم سر كار بعدا مشخص شود چه فايده دارد؟ خيلي ها مثل من بلا تكليفن؟ پس عمل به قانون چه ميشود مگر اين موضوع به تصويب مجلس نرسيده؟؟؟ يعني بايد قوانين به ضرر مردم باشند تا حتما اجرا شوند؟
  • مامانی کوچولو IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    15 3
    عدم اجرای مرخصی زایمان برای بانوان شاغل به دلیل اعتقاد نداشتن معاون امور بانوان بود معاونت محترمی که با استدلال قوی خودشون همه ی ما رو شکه کرد وفرمودند:افزایش مرخصی در بلند مدت به ضرر جامعه بانوانه وباعث میشه زنان از جامعه دور بشن.واقعا که یعنی زنان خانه دار از جامعه دورند.باید نسل آینده رو در نظر گرفت واقعا نوزاد 6ماه رو از مادر دور کردن کار مشکلیست.مسئولین محترم شما که میخواستید افزایش مرخصی رو اعمال نکنید از اول چرا اقدام نکردید تا هم جلوی تبعیض گرفته بشه هم از سردر گمی مادران جلوگیری کنید .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    25 5
    دیروز مرخصی 6 ماهه زایمانم به پایان رسید.دقیقا سر زمستان باید بچه را این خونه به اون خونه کنم که برم سر کار...در صورتی که اگه مرخصی 9ماهه اجرا میشد بچه ام نباید این سختی رو میکشید حالا هی بگید امار اضافه کنید و بچه بیارید ...تا شما بیایید یه طرح رو کارشناسی کنید واجرا کنید فاتحه مملکت خونده هست و دیگه بااین شرایط کسی بچه نمیاره!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    7 8
    خبر همیشه نوشتم و تو هم سانسور می کنی. اگه مرخصی زایمان 9ماهه شود چه فرقی بین مادر شاغل دولتی و خصوصی است؟ درثانی مادرانی که وضع مالی خوب دارند حاضر نیستند از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند پس چرا الکی مرخصی 9 ماه شود؟ به نظر من برای قراردادی ها هم امکان مرخصی بدون حقوق برای زایمان امکان پذیر شود از کیسه خلیفه بذل و بخشش نکنید.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    21 1
    تو کشورهای پیشرفته و ..مرخصی زایمان خیلی بیشتر از شش ماهه واقعا بچه ای که شش ماه داره و مادر اون شاغله باید بچه رو بده مهد کودک اولا معمولا مهد کودک قبول نمیکنه دوما بچه شش ماهه نیاز به مراقبت دائم مادر داره پس تغذیه باشیر مادر چی میشه سوما اگه مهد کودک هم قبول کنه باتوجه به برخورد با انواع ویروسها بچه مریض میشه من نمیدونم چرا بعضی ها منفی میدن به کامنته یا اینها خانه دارن که از روی حسودیه یا شرکتشون بهشون اجازه مرخصی نمیده که این هم مقصر زنای شاغل دیگه نیستند بخاطر انتخاب خودتونه البته تو جامعه باید عدالت باشه اما هر که بیشتر تلاش کنه عدالت هم بهتر براش اجرا میشه من خودم یک پدرم اما شدیدا موافق افزایش مرخصی زایمان حتی تا یک سال هستم اینطوری بچه های سالم تری داریم ..
  • هموطن IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    11 3
    دفاع از حقوق زنان همان دفاع از حقوق بشر است زیرا کودکان امروز همان اینده سازان فردا هستند و دفاع از حقوق زنان یعنی دفاع از حقوق همه شهروندان
  • مادر نگران IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 3
    همیشه در جامعه ما حق قشر زحمت کش و فداکار یعنی کارگر و معلم ضایع شده است و واضح ترین آن در دولت تدبیر و امید افتاد که بین نوزادان این دو قشر و سایر سازمان های پردآمد ایجاد شده است. مگر نوزادان تعین می کنند مادرانشان در چه سازمانی کار کنند. رهبر جان تو به فریاد نوزادان ما برس و کمک کن.
  • فاطیما A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 0
    کودکان آینده سازان این جامعه هستند. وقتی مادر و کودک با استرس و اضطراب زندگی کنندجامعه ای ناسالم و سرشار از انواع خشونتها خواهیم داشت حال بودجه ای که باید خرج سالم سازی جامعه کنیم بیشتر است؟ یا بودجه ای که باید برای مرخصی مادران فداکار خرج کنیم؟ این کار یک سرمایه گذاری ملی است اما کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا سانسور نکنید
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    4 1
    چرا با روحیه ماردان این گونه بازی میکنید. از اول مرخصی باید استرس داشته باشی که توی سرمای زمستون باید بچه رو تنها بذاری و بری سر کار اگه داخل شهر بودیم خوب بود برای کار باید بریم به یه بخش دیگه . واقعا برای خودم و معلم های دیگه متاسف هستم