ایسنا نوشت:

فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز همچون سایر تکنولوژی‌های وارداتی غرب، به کشور وارد نشده است، بنابراین گاهی اوقات این موضوع موجب به بیراهه‌ رفتن، برخی از جوانان می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی از جمله سوژه‌هایی است که این روزها مطبوعات و رسانه‌ها روی آن کلیک کرده و آن را از ابعاد مختلف زیر بوته نقد می‌برند. از سوی دیگر مسئولان مختلف نیز در این خصوص اظهارنظرهای متفاوتی عنوان می‌کنند.

فیس‌بوک از جمله این شبکه‌های اجتماعی است که جوانان رغبت بیشتری برای عضویت در این شبکه دارند، با اینکه این شبکه به نوع خود، مزیت‌هایی به همراه دارد اما معضلات و مشکلات پنهان آن صد برابر بیشتر از این مسائل است که باید مسئولان و رسانه‌ها در آگاه‌سازی این مسائل اقدامات بیشتری انجام دهند.

با این حال، می‌توان فیس‌بوک را به دو لبه چاقو تشبیه کرد، یکی تیز و برنده و دیگری نرم و لطیف که اگر جهت‌دهی از سوی مسئولان صورت نگیرد، مشکلات بروز آمده از سوی فیس‌بوک، کم از تهاجم فرهنگی به وجود آمده از سوی غرب نخواهد داشت. البته فیلتربودن یا نبودن فیس‌بوک هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، چرا که اعضای این شبکه‌اجتماعی از راه‌های مختلفی وارد صفحه اجتماعی خود خواهند شد.

یکی از مسائلی که باید در خصوص فیس‌بوک بیشتر به آن پرداخت، انتشار تصاویر و متون نامشروعی است که شاید در آینده نه چندان دور به خود اشخاص و اعضای این شبکه اجتماعی ضربه بزرگی وارد کند. به طور مثال شاید در آینده و زندگی زناشویی جوانان، بیشتر اختلافات بر سر این مسائل باشد.

 

جایگاه وارونه شبکه‌های اجتماعی در کشور

روح‌الله ساعی یک کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلفی از جمله ایجاد تعاملات اجتماعی در جهان به وجود آمدند، افزود : در برخی موارد این شبکه‌ها به صورت تخصصی با هدف تبادل اطلاعات علمی با یکدیگر تشکیل شده که هر شبکه در نوع خود نکات مثبت و منفی فراوانی دارند.

وی تصریح‌کرد: جایگاه شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک در ایران، جایگاه وارونه‌ای به خود گرفته و جوانان به جای تبادل اطلاعات علمی، فرهنگی و اجتماعی، متأسفانه به غیر این می‌پردازند که این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی بیش از پیش دارد.

ساعی در ادامه فیلتر بودن برخی از شبکه‌های اجتماعی را عامل اصلی رغبت جوانان برای عضویت در این شبکه‌ها عنوان‌کرد و افزود: در برخی از مواقع رسانه‌ها به دلیل وجود فیلتر در برخی از شبکه‌های اجتماعی، ناخواسته این شبکه‌ها را تبلیغ می‌کنند و این موجب ترغیب جوانان برای حضور در این شبکه‌ها می‌شود.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه باید در کشور یک شبکه اجتماعی پرقدرت راه‌اندازی شود، ادامه‌داد: با اینکه حدود ۲۴۰ میلیون فارسی‌زبان و افرادی که زبان رسمی‌شان فارسی است در جهان زندگی می‌کنند، بهتر است از این ظرفیت استفاده کرد و با طرح‌های ابداعی و ابتکاری در این شبکه‌ها، جوانان را به این سمت و سو هدایت کنیم. البته لازم است فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران جاافتاده شود.

 

فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را یاد نگرفتیم

لیلا آقازاده یک دانشجوی اردبیلی به ایسنا گفت: متأسفانه فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان جوانان جا نیافتاده است و فیس‌بوک تنها کاربردی که در بین جوانان دارد، اتلاف وقت آنان است.

آقازاده افزود: تنها قشر کوچکی از جوانان عضو فیس‌بوک که در صفحات تخصصی همچون آموزش زبان انگلیسی یا علمی فعالیت می‌کنند، استفاده صحیحی از شبکه‌های اجتماعی دارند که سایر جوانان نیز به جای اینکه وقت خود را با حرف‌های بیهوده تلف کنند، از شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای سطح علمی خود استفاده کنند.

وی تصریح‌کرد: با اینکه هر فردی در فیس‌بوک، صفحه ظاهرا شخصی و منحصر بفردی دارد اما امکان محدودسازی در این شبکه اجتماعی بسیار کم است و جوانان باید مواظب مطالب و تصاویری که می‌گذارند باشند چرا که فیس‌بوک امنیت بسیار پایینی دارد.

آقازاده در ادامه برداشتن فیلتر از فیس‌بوک را مشروط به فرهنگ‌سازی مناسب دانست و افزود: جوانان باید فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را یاد بگیرند و از انتشار برخی مطالب و تصاویر خودداری کنند چرا که نخستین فردی که از این مطالب ضربه خواهند دید، خود منتشرکنندگان است.

 

برخی آرام آرام در حال عبور از خطوط قرمز هستند

در همین حال سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به استفاده برخی مسئولان دولتی از شبکه‌های اجتماعی و فیس‌بوک گفت: این روش که برخی مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت کنند.

وی در نشست روسای پلیس فتا افزود: نگاه ما به بحث اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نگاهی مبتنی بر فرصت‌محوری است اما برخی مسئولان باید به خاطر داشته باشند که با زیر پا گذاشتن قوانین راه را بر تخطی از قوانین هموار نسازند.

 

مجلس برای فیس‌بوک تصمیم می‌گیرد

غلامعلی حدادعادل درباره برخی درخواست‌ها به منظور رفع فیلتر فیس‌بوک گفت: هر تصمیمی درباره موضوعات مربوط به فضای مجازی از جمله فیس‌بوک باید از طریق مجلس اتخاذ شود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: تصمیم‌گیری باید درباره حسن و عیب فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی که به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، کارشناسی شود و اگر پیشنهادی مطرح است باید قبل از اجرا، در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی تصریح‌کرد: غیر از این مسیر، اگر تصمیمی به هر شکل دیگری گرفته شود مورد تایید مجلس نیست و نتیجه نخواهد داشت.

 

با این حال که برخی‌ها موافق رفع بی‌چون و چرای فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند، اما بسیاری از افراد و حتی اعضای شبکه‌های اجتماعی، لازمه رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی را نخست فرهنگ‌سازی مناسب عنوان کردند.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    22 0
    وضعیتمون واقعا مسخره ست!!! مسخره
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    26 0
    مجلس مهمترین کارش اینه که تصمیم بگیره ما بریم فیس بوک یا نریم؟؟؟؟ واقعا کار دیگه ای ندارند؟
    • جیم جارموش A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      8 0
      وقتی بزرگترین مشکل کشور مدل مو پوشش جوانان میشود بزرگترین مشکل مجلس هم فیسبوک رفتن و نرفتن مردم میشود !
  • رفیعی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 2
    جان؟؟؟؟؟؟؟با اینکه این شبکه (فیس بوک)به نوع خود، مزیت‌هایی به همراه دارد اما معضلات و مشکلات پنهان آن صد برابر بیشتر از این مسائل است؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      2 2
      معضل فكر توئه