درآمدهای مالیاتی دولت 25 درصد از پیش بینی عقب است

طی هشت ماهه نخست سال 92 میزان درآمدئ مالیاتی دریافتی 9.4 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم مصوب بودجه بوده است.

علی پاکزاد: براساس قانون بودجه سال 92 درآمدهای مالیاتی باید طی هشت ماهه نخست امسال به رقمی معادل 37.3 هزار میلیارد می رسید ولی تنها 27.9 هزار میلیارذد تومان از این رقم محقق شده و به این ترتیب دولت در بخش منابع حاصل از مالیات با کسری بودجه ای 25 درصدی مواجه است و به نظر می رسد در لایحه بودجه 93 نیز این وضعیت ادامه پیدا کند.

واقعیت اینجاست که 34 درصد از منابع عمومی دولت از محل مالیات ها تامین می شود و بدیهی است که هر گونه بیش برآوردی از این منابع به بروز کسری بودجه منجر می شود که بسته به نحوه تامین مالی آن اثار و پیامدهای نامطلوبی بر عملکرد اقتصادی به جای می گذارد.

افزایش عدم تحقق درامدهای مالیاتی از13 درصد در سال 1391 به حدود25 درصد در هشت ماهه نخست سال 92  حاکی از آن است که برنامه ریزان اقتصادی پیش بینی صحیحی از عملکرد اقتصادی در دوران تحریم های اقتصادی نداشته اند.

براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در پیش بینی ارقام مربوط به درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 93 نیز بیش براوردی وجود دارد. تدوین کنندگان این بخش از درآمدهای مالیاتی فرض نموده اند که لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم (که بررسی آن، هم اکنون در دستور کار مجلس قراردارد) تا پایان سال به قانون تبدیل شده و در نهایت در سال 1392 به اجرا گذاشته می شود. اما باید اذعان کرد که اولا با توجه به روند و فرآیند تصویب لایحه و تامل و تعمق مجلس در خصوص این لایحه به احتمال ضعیف بررسی و تصویب آن تا پایان سال 1392 به پایان برسد (البته باید متذکر شد که نباید در تصویب قوانین اصلی اقتصادی با سطح اهمیت قانون مالیاتها تعجیل کرد و باید تمامی ابعاد . آثار آن به دقت بررسی شود).

عملکرد مالیاتی طی سالهای 90 تا 93

ثانیا حتی در صورت تصویب این قانون نیز زمان مورد نیاز برای بستر سازی سخت افزای و نرم افزاری اجرای آن به شکلی است که می توان انتظار داشت آثار درآمدی این قانون در سالهای 94 و 95 در بودجه دولت نمود پیدا کند.از سوی دیگر با توجه به اینکه در خوشبینانه ترین حالت تحریم های اقتصادی تشدید نشده و یا اندکی فشار انها کاسته خواهد شد؛ لذا انتظار می رفت که درامدهای مالیاتی متناسب با این شرایط برآورد شود. متاسفانه در لایحه بودجه سال 93 میزان درآمدهای مالیاتی بسیار خوشبینانه برآورد شده است به طوریکه رشد 18 درصدی نسبت به ارقام مصوب سال 92 و رشد 58 درصدی نسبت به درآمدهای قابل پیش بینی سال 92 در لایحه 93 پیش بینی شده است.

در لایحه بودجه سال 93 بیش براوردی معادل  9.176 هزار میلیارد تومان در درآمدهای مالیاتی رخ داده است که از این رقم بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیاتهای غیرمستقیم عمدتا مالیات بر واردات رخ داده است و مابقی مربوط به مالیاتهای مستقیم به خصوصی مالیت بر شرکتها صورت گرفته است.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    باوجود منصوبان دولت قبلی درسازمان امورمالیاتی نبایدبیش ازاین انتظارداشت دلسردی کارمندان و ارائه آمارهای غیرواقعی وصدوربخشنامه های گاها"متناقض و....مطمئنا" نتایجی غیرازآمارهای فوق نخواهد داشت