رسول اسدآبادی به روزنامه خبر درباره ویژگی ها و میزان مرمت ارگ بم توضیح داده است

امیدسلیمی بنی: رئیس پایگاه جهانی میراث بم را که نیافتیم، سراغ علی اسدآبادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بم رفتیم. در بازدید از بخشهای ارگ بم، اسدآبادی درباره روند مرمت در بزرگترین بنای خشتی جهان، توضیح داد. به گفته او، در حال حاضر، مشکل اصلی بازسازی ارگ، بودجه و اعتبارات است. اینطور که پیداست کارگران و استادکاران بنا و مرمت کار 6 ماه بود حقوق نگرفته بودند ولی هفته پیش با دستور نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، بخش عمده ای از مطالبات 150 نیروی مرمت، پرداخته شد. اسدآبادی درباره نظارت یونسکو بر عملیات مرمت به خبر می گوید: "از خشت خشت این بنا، فیلم و عکس دارند، برای همین مجوز مرمت برای همه ارگ نمی دهند، به خاطر مرمت هر بخش باید از یونسکو، مجوز بگیریم، مبادا ارگ بم از میراث جهانی خارج شود." در حین گفتگو با او، چند گردشگر چینی با راهنمای خود به ما پیوستند و البته باعث خیری شد تا از توضیحات کامل اسد آبادی درباره جای جای ارگ بم، استفاده کنند. در ادامه این گفتگو را می خوانید:

 

ظاهرا همه ارگ در حال بازسازی است. این بنایی که می بینیم قدمت 2 ساله دارد یا 5هزار ساله؟

مرمت، جز کارهای طبیعی و عادی هر بناست. بناهای میراثی طبعا نیاز بیشتری به مرمت دارند، ارگ بم، در زلزله 10 سال پیش، آسیب زیادی دید. از همان سال، برای مرمت این یادگار باستانی اعتبار تصویب و اختصاص داده شد که تاکنون ادامه دارد. قدمت این بنا در آخرین اکتشافات، به 50 قرن پیش رسیده. ما بخشهای آسیب دیده از زلزله را مرمت می کنیم، نه اینکه بنا را بازسازی کنیم. برای همین است در جاهایی که بازسازی انجام شده، کتیبه ها و قابهایی به همان صورت ویران باقی مانده تا اصالت بنا حفظ شود.

 

چرا منظر ارگ با این همه داربستهای فلزی سنگین و عظیم، پوشانده شده؟

در روزهای بعد از زلزله، برای جلوگیری از فروریختن دیوارهای باقی مانده، پایه های فلزی با زیربنای بتنی استفاده شد که یونسکو ایراد گرفت و در حال جمع آوری است. قرار شده برای عملیات مرمت و استحکام سازی دیوارها، از داربستهای فلزی سبک استفاده شود که بخشی از آن را ژاپنیها تامین کرده اند.

 

هنوز هم خارجیها در مرمت ارگ همکاری می کنند؟

بله، بخشی از حصار خارجی ارگ، با همکاری متخصصان ایتالیایی مرمت می شود. داخل شهر خشتی هم، متخصصان آلمانی با ما همکاری دارند. هر چند ما اینجا استادکاران بومی داریم که نزدیک به 40 سال است با خشت کار می کنند و حتی همکارانی داریم که 30 سال است اینجا به مرمت مشغولند. برای همین، بم، پایتخت مرمت بناهای خشتی در جهان محسوب می شود و همه برای مرمت بناهای خشتی به ما مراجعه می کنند.

 

شاه نشین و کلاه فرنگی در بالاترین بخش ارگ، به شدت آسیب دیده، آیا مرمت آن را هم در برنامه دارید؟

مرمت، در همه بخشهای ارگ ادامه دارد. حصار دور ارگ در دست مرمت است، مرمت تکیه، عصارخانه، سربازخانه، خانه ها و بخشی از گذرهای شهر خشتی تقریبا تمام شده، ولی برای مرمت شاه نشین و کلاه فرنگی اعتبارات ما کم است. منتظریم بودجه برسد تا این بخشها هم مرمت شود.

 

هنوز این بنا مورد توجه گردشگران است؟

ما تازه از امسال شروع به فروختن بلیت کردیم. بخش اصلی ارگ بم که شاه نشین و قسمت بالای تپه است، هنوز برای بازدید گردشگران ایمن نیست و آماده نشده. باز هم مردم و گردشگران خارجی به ارگ می آیند، نه به اندازه سابق، ولی وقت زیادی برای مرمت همه بنا نیاز است، گرفتن مجوز یونسکو برای مرمت هر بخش، استحکام بخشی دیواره های آسیب دیده و مرمت کنگره ها زمان زیادی می خواهد. مطمئن باشید تا آن وقت، باز هم سیل گردشگران مثل گذشته به طرف ارگ بم سرازیر می شود.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    25 0
    ان شاالله که زود تعمیر بشه حتی بهتر ازقبل
  • دادا EU ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    15 0
    چرا به ارگ بم اهمیت نمیدن... چرا...