سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست در کنار کارنامه قابل قبول مدیران اش، با تعداد زادی از بحران ها مواجه هستند که کار را برای هر مدیری دشوار می کند.

محمد حسین نجاتی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به همراه سازمان محیط زیست در دولت روحانی به کسانی سپرده شد، که می توان با توجه به نظرات کارشناسان عنوان کرد که حق به حقدار رسید. محمد علی نجفی مرد کارکشته مدیریت اجرایی کشور، پس از آنکه آموزش و پرورش از حضور او محروم ماند، به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رفت و مدیریت سازمان محیط زیست به معصومه ابتکار واگذار شد، کسی که به گفته کارشناسان کارنامه قابل قبولی را در مدیریت سابق خود در این سازمان از خود به جای گذاشته است. انتخاب محمدعلی نجفی برای ریاست سازمان میراث‌فرهنگی 14روز پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی صورت گرفت. با این حساب او 97 روز از صدروز کاری دولت را به‌عنوان معاون رییس‌جمهور در این سازمان گذرانده است. سازمانی که او در آن روز تحویل گرفت در هشت‌سال گذشته و در دولت قبل در اختیار نزدیک‌ترین دوستان محمود احمدی‌نژاد و حلقه موسوم به یاران اسفندیار رحیم‌مشایی بود. به‌دلیل حاشیه‌آفرینی‌های فراوان این افراد نیز در این مدت سازمان میراث‌فرهنگی در زیر شدیدترین فشارها و حاشیه‌ها قرار گرفته بود. شاید به همین دلیل بود که او در اولین روز آغاز به کارش در سازمان میراث‌فرهنگی در یک سخنرانی عمومی در این‌باره گفت: «متوجه شدم بدن نحیفی از سازمان میراث‌فرهنگی باقی مانده که متاسفانه به زمین افتاده و با بی‌انصافی لگدکوب شده است باید آن را بلند کرده خاک رویش را پاک کنیم و در جایی که در شأن آن است بنشانیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم تا این موجود جدید افاضات کند. این کار بسیار سختی است.»همچنین زمانی که روحانی، معصومه ابتکار را به‌عنوان رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست انتخاب کرد دست‌کم 26روز از شروع به کار رسمی دولت و دیگر اعضای کابینه می‌گذشت. با این حال انتخاب او به این سمت با استقبال بسیار زیاد دوستداران و کارشناسان محیط‌زیست در کشور همراه شد. تجربه موفق حضور او در سال‌های دولت خاتمی در همین سازمان و همچنین اقدامات گسترده زیست محیطی او در زمانی که عضو شورای شهر تهران بود به‌علاوه دریافت عنوان قهرمان زمین از سوی سازمان ملل وجهه محیط‌زیستی او را به شدت تقویت کرده بود. همه این موارد دست به دست هم داد تا در نهایت 19 شهریورماه معصومه ابتکار دوباره راهی این سازمان شود. در جدول زیر جزئییاتی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان محیط زیست را طی 100 روز اخیر را بخوانید.

در جدول زیر جزئیات عملکرد 100 روزه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بخوانید

 

عنوان  جزییات 
انتصاب دوباره روسای اسبق و بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی در این سازمان نجفی در اولین گام خود مهدی حجت، سیدمحمد بهشتی و جلیل گلشن را به ترتیب به‌عنوان قائم‌مقام و معاون خود در حوزه میراث، مشاور ارشد رییس سازمان و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی انتخاب کرد. این سه‌نفر از روسای اسبق و بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی بوده و در این حوزه سابقه مثبتی از خود بر جای گذاشته بودند. از همین‌رو نیز آمدن آنها به سازمان میراث‌فرهنگی با استقبال فراوان کارشناسان این حوزه و باستان‌شناسان باسابقه همراه شد.
انتقال اسناد میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی از شیراز به تهران  مدیران جدید در 97روز گذشته آخرین اسناد میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی از شیراز، مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور را به‌طور کامل به تهران منتقل کردند. این بخش از سازمان در دوره دولت محمود احمدی‌نژاد به استان فارس منتقل شد و آسیب‌های بسیاری را متحمل شده بود.
برگزاری جشنواره‌های مختلف به مناسبت روزهای هفته گردشگری -
افزایش ورود گردشگر خارجی به ایران  بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهریورماه سال‌جاری زمانی که از ریاست نجفی بر این سازمان چند روزی می‌گذشت رکورد ورود گردشگر خارجی به ایران شکسته شد. در این ماه به نسبت شهریور سال گذشته این بخش 106درصد رشد را شاهد بود. چنین میزان رشدی در هیچ دوره‌ای پیش از این تاکنون تجربه نشده بود. به گفته تحلیلگران بهبود تصویر ایران در فضای جهانی پس از انتخاب روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور ایران اصلی‌ترین عامل این رشد بود.
بازگشت شیردال باستانی به کشور 
تبادل دانشجو میان ایران و امریکا  نجفی پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد با اشاره به دیدار با اعضای هیئت امنای انجمن امریکایی مطالعات ایران گفت: اعضای این انجمن خواستار اعزام دانشجو به ایران برای یادگیری زبان فارسی شدند زیرا اکنون بسیاری از دانشجویان امریکایی برای فراگیری زبان فارسی به شهر دوشنبه می روند.
تفاهم‌نامه میراث‌ فرهنگی با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو  جلیل گلشن در خصوص اظهارات محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر اینکه پیش از اینکه گیل استاین، رئیس مؤسسه شرق شناسی شیکاگو ایران را ترک کند، تفاهم‌نامه‌ای را با میراث‌فرهنگی به امضا می‌رساند، گفت: در حال حاضر پیش نویس تفاهم‌نامه تهیه و تدوین شده و برای گیل استاین ارسال شده است مفاد این پیش‌نویس، عمدتاً درباره همکاری‌های مشترک، انجام تحصیلات تکمیلی، آموزش و همکاری‌های فرامنطقه‌ای است.

 

 

در جدول زیر جزئیات عملکرد 100 روزه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بخوانید

 

عنوان  جزئیات
سفر به استان آذربایجان‌غربی برای پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و سفر به دیگر شهرهای ایران ابتکار در همان اولین روز رسمی آغاز به کار خود آستین‌ها را بالا زد و پیگیر موضوعات مهم محیط‌زیستی کشور شد. سفر به استان آذربایجان‌غربی برای پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه از نزدیک اولین حرکت او در این راستا بود. مساله دریاچه ارومیه به تعبیر بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی امروز ایران است. ابتکار علاوه بر موضوع دریاچه ارومیه پس از آن نیز در چند سفر استانی دیگر به استان‌های البرز، مرکزی، خوزستان، اصفهان و سمنان سفر کرد تا از نزدیک بحران‌های زیست‌محیطی شهرهای این استان‌ها را در دستورکار قرار دهد.
تلاش برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهر ها و خشکی کارون و زاینده رود آلودگی هوا در تهران، کرج، اهواز و اراک، خشکسالی و بحران آب در زاینده‌رود اصفهان و کارون در خوزستان و همچنین استان سمنان تعدادی از اصلی‌ترین مسایلی بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت روحانی در این مدت تلاش کرده است خود را برای مواجه‌شدن با آنها آماده کند.
مخالفت با انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به زاینده‌رود  انتقال آب از سرچشمه‌های کارون در قالب طرحی با عنوان بهشت‌آباد قرار بود یک‌میلیاردوصدمیلیون‌مترمکعب آب را به سمت استان اصفهان منتقل کند. این طرح اما مخالفت گسترده مردم خوزستان و نمایندگان این استان در مجلس را در پی داشت، ابتکار خود در سفرش به خوزستان در یکی از تجمعات مردم اهواز به همین مناسبت شرکت کرده بود.
احیای شورایعالی حفاظت از محیط‌زیست شورایعالی محیط‌زیست به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری مرتبط با محیط‌زیست در ایران است که در زمان دولت احمدی نژاد منحل شده بود. با این حال این شورا با پیگیری معصومه ابتکار احیا شد و 13آبان اولین جلسه آن با ریاست حسن روحانی تشکیل شد.
نامه به فرمانده ناجا برای توقف تخریب جنگل‌های ارس خراسان شمالی -
شکیل کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست‌بوم‌های حساس و شکننده  -
لغو مصوبه فروش پارک پردیسان -
اصلاح مقررات مربوط به از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده -
تدوین دستورالعمل پخش امواج برای اولین‌بار  -
رایزنی با رییس مجلس برای کاهش زمان معاینه فنی خودروها  -
تشکیل اولین کارگروه کاهش هوای شهر تهران پس از هفت سال  -
تلاش و پیگیری برای به کارگیری لوگوی یوزپلنگ ایرانی روی لباس تیم‌ملی برای حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض  -

4545

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    26 1
    دکتر نجفی و خانم دکتر ابتکار (البته به همراه دکتر ظریف)محبوبترین چهره های کابینه هستند .خدا پشت و پناهشان .
  • نادری IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    نجفی یکی از دوست داشتنی ترین و با تدبیرترین مسئولان ایران بوده و هست. فرهنگیان قدیمی بهترین خاطرات خودشون در دوران این مدیر نخبه خوش آخلاق و صبور دارند. من اطمینان دارم که آینده میراث فرهنگی و گردشگی با دکتر نجفی بسیار درخشان خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 0
    تازه بیچاره دکتر روحانی دستش بسته بود وحداقل روی 80 %اصلاح طلب ها نمی تونست د.ت بزاره وگرنه کابینه قوی تر هم میشد،به قول امام برخی قدرت اداره یک نانوایى راندارند(اشاره به راستی های ان زمان)برای ملت در این 8 سال مشخص گردید. که بهترین نیروهای کارامد اصلاح طلبان هستند و برخی باید به همان نانوایى پناه برند!
  • ناصر A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 3
    من از کارشناسان با سابقه سازمان محیط زیست هستم واقعا خانم ابتکار با انتصاب هاشون نشون دادن که فقط دنبال برگشت دوستان و یاران قدیمی به سازمان هستن آیا واقعا داخل بدنه سازمان قحط الرجاله یا دار و دسته ایشون که 8 سالی تو دانشگاه و شورای شهر بودن واقعا نخبه هستن!!!!!!!! محیط بان بدبخت دنا در حال پوسیدن گوشه زندانه و ایشون و یاران حلقه قدیمی مشغول مسافرت خارج از کشور و دریافت تندیس از این و اون!!! خانم ابتکار متخصص بزک کردن چهره ظاهری سازمان محیط زیست هستن نه متخصص حفظ محیط زیست
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 0
    نمیدونم چرا وقتی صحبت های فروش پارک پردیسان و نمایشگاه بین المللی و مخابرات و ... میاد وسط یاد دوران قاجاریه میوفتم .
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    امیدوارم همه مردم ما برای یک بار هم که شده اصفهان و شیراز رو از نزدیک ببینند