"جمعه‌نوشت" فناوری اطلاعات ایران/ از فیلتر اپلیکیشن چینی تا ساخت نوت‌بوک وطنی

مروری بر مهمترین خبرهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران طی روزهای شنبه ۳۰ آذر تا پنج‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۲

 

آخرین وضعیت استفاده از اینترنت و تعداد کاربران آن در ایران

ابتدای هفته طی گزارشی تعداد کاربران و مشترکین اینترنت در کشور را در قالب آمار و ارقام منتشر کردیم. بر اساس این گزارش ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول امسال ۵۴.۱۸ درصد در کل کشور برآورد شده است که ۵ استان مازندران (۷۵ درصد)، تهران (۷۰.۳۵ درصد)، اصفهان (۶۶.۰۵ درصد)، قم (۶۲.۵۹ درصد) و سمنان (۵۸.۵ درصد) دارای بیشترین کاربر اینترنت به شمار می‌آیند.

ضریب نفوذ اینترنت

 ۵۴.۱۸ درصد »»  ۴۰.۷۱۸.۷۴۰ نفر

 ۲۶.۶۷۶.۹۴۸ مشترک

GPRS

 ۲۱.۰۳ درصد »»  ۱۵.۸۰۳.۹۶۰ نفر

 -

ADSL

 ۱۲.۶۲ درصد »»  ۹.۴۸۴.۴۳۵ نفر

 ۳.۷۹۳.۷۷۴ مشترک

دایل آپ

  ۹.۲۳ درصد »»  ۶.۹۳۴.۷۶۰ نفر

 ۳.۴۶۷.۳۸۰ مشترک

وایمکس

  ۳.۱۸ درصد »»  ۲.۳۸۹.۵۸۵ نفر

 ۹۵۵.۸۳۴ مشترک

فیبر نوری

    ۸  درصد  »»  ۶.۱۰۶ هزار نفر

 ۲.۶۵۶ هزار مشترک

* اطلاعات فوق تا پایان نیمه اول سال ۹۲ و بر اساس جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفری کشور اعلام شده‌اند.

می‌توانید ضریب نفوذ اینترنت در دیگر استان‌های کشور را اینجا مرور کنید.

 

کاهش قیمت پهنای باند، و به تبع آن اینترنت، قطعی است

این شاید یکی از بهترین خبرهایی باشد که این روزها به گوش می‌رسد. اعلام‌کنندگان این موضوع، هرچند بر سر میزان کاهش قیمت، نظر قطعی نمی‌دهند، اما اصل موضوع را تاکید می‌کنند. ۲۵ آذر ماه بود که وزیر ارتباطات در زمینه برنامه‌های وزارتخانه برای کاهش قیمت اینترنت گفته بود: «قصد داریم پهنای باند اینترنت را ۲۰ تا ۳۰ درصد به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ارزان‌تر بفروشیم به شرطی که نتیجه این ارزان شدن را مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی اینترنت احساس کنند.» پس از آن خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر، با اشاره به دستور واعظی برای کاهش قیمت نرخ پهنای باند اعلام کرد: «به دلیل دستور شخص وزیر ارتباطات قطعا ۲۰ درصد در نرخ پهنای باند کاهش خواهیم داشت.» همان روز وزیر ارتباطات در دومین دیدار آنلاین خود با مردم تاکید کرد: «درباره قیمت اینترنت نیز در نظر داریم از شرکت ارتباطات زیرساخت بخواهیم که فروش پهنای باند به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت به مردم را حدود ۲۵ درصد کاهش دهد و با همراهی مخابرات از شرکت‌های PAP بخواهیم قیمت فروش اینترنت به مردم را ارزان کنند.»
با این تفاسیر، کاربران اینترنت امیدوارند با کاهش حداقل ۲۰ درصد در قیمت پهنای باند، نتیجه این ارزان شدن را احساس کنند.

 

مسدودسازی به دلیل نقض حریم خصوصی/ به جای وی‌چت از نرم‌افزارهای داخلی استفاده کنید

با وجود آن که دو سه روزی از فیلتر وی‌چت می‌گذشت، اما کماکان پاسخ‌گویی در مورد دلایل مسدودسازی این نرم‌افزار چینی ادامه داشت. وی‌چت هر چند اساس و ظاهری مشابه نرم‌افزارهای پیام‌رسان دارد، اما امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در گروه نرم‌افزارهای «شبکه اجتماعی (Social Network)» نیز جای می‌گیرد. اپلیکیشنی که حضور چند روزه‌اش در سرخط خبرها، نشان از محبوبیت قابل توجه آن میان ایرانی‌ها دارد.

قسمت‌هایی از اظهارات محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت،‌ درباره فیلترینگ وی‌چت: سیاست‌های فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تعیین می‌شود و برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌شود/ موضوع از این قرار است که گزارشی در کمیته فیلترینگ ارائه شده که دو کارشناس روی آن تحلیل فرهنگی-اجتماعی ارائه کردند و بر اساس گزارش آن‌ها تصمیم بر مسدود شدن این سرویس گرفته شده است/ در این جلسه تنها مخالف تصمیم مسدود شدن وی‌چت نماینده وزارت ارتباطات بوده که فقط یکی از ۱۳ عضو است/ به اعتقاد من شبکه اجتماعی یک فرصت نیز هست/ در حال حاضر به غیر از وی‌چت دستور دیگری برای فیلتر کردن ابزارهای ارتباطی رایگان دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است/ برخی از محدودیت‌ها توسط سرویس‌دهنده‌ها اعمال می‌شود؛ یک سری ما فیلتر می‌کنیم یک سری را هم سرویس‌دهنده‌ها/ {متن کامل خبر}

وزیر ارتباطات هم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران در این باره چنین پاسخ داد: «آن چیزی که در کمیته تعیین مصادیق به عنوان علت فیلتر وی‌چت مطرح شده، ورود این نرم‌افزار در حریم خصوصی افراد است.» واعظی همان‌طور که هنگام دومین ارتباط با کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی تاکید کرده بود، یادآور شد: «فیلتر وی‌چت ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد. این وزارتخانه یک عضو از ۱۲ عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است.»

پیش از آن، یک‌شنبه، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلایل فیلتر شدن اپلیکیشن «وی‌چت» را چنین عنوان کرده بود:
«به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضا، حریم خصوصی آن‌ها را نقص نموده و در عین حال این نرم‌افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم‌افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان‌دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده‌های آسیب‌دیده ناچار به فیلتر و مسدودسازی نرم‌افزار مذکور گردیده است.» در پایان این توضیحات خطاب به کاربران گفته شده که «شما می‌توانید از سایر نرم‌افزارهای مشابه داخلی برای جایگزینی ارتباطات صوتی، متنی و تصویری و ویدئویی کم‌هزینه استفاده کنید». توصیه‌ای که برای بسیاری از کاربران موبایل، سوال‌برانگیز شد: «کدام نرم‌افزارهای داخلی؟!» جست‌وجوهای اینترنتی اگرچه ما را با عنوان چند شبکه اجتماعی سازگار با موبایل آشنا می‌کند اما در عمل مشخص می‌گردد که حتی این شبکه‌ها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند و یا فعالیت‌شان به امکان چت بر روی اینترنت محدود می‌شود.

 

اگر ضرر پارازیت‌های ماهواره‌ای اثبات شود، رئیس جمهور شخصا وارد خواهند شد

وزیر ارتباطات در دومین تعامل مجازی خود با مخاطبین شبکه‌های اجتماعی داخلی، طی متنی به نگرانی مردم نسبت به پارازیت‌های ماهواره‌‌ای پاسخ داد. واعظی نوشت: «در رابطه با تششعات در ارتباط با پخش ماهواره‌ای که مورد سوال قرار گرفته باید بگویم: کمیته‌ای در وزارت ارتباطات تشکیل شده که در آن نماینده معاون وزیر بهداشت، معاون رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حضور دارند. حدود دو ماه است که این کمیته در مناطق مختلف و در ساعات مختلف روز و شب تششعات را اندازه می‌گیرد و قطعا اگر نتایج این کمیته این باشد که این تششعات برای مردم مضر باشد اعلام خواهیم کرد. گزارشی به آقای رئیس جمهور داده‌ام و او هم به جد دنبال این موضوع است که اگر موردی علیه سلامت مردم باشد مستقیم و شخصا وارد خواهند شد.»

 

قراردادهای بلندمدت خرید پهنای باند از دستور کار خارج شد

خسروی با اشاره به صرفه بیشتر قراردادهای بلندمدت در زمینه تأمین پهنای باند، اظهار کرد: با این وجود، قراردادهای بلند مدت شرکت ارتباطات زیرساخت کنار گذاشته شد و این موضوع فقط در ارتباط با پروژه فالکون که قراردادی ۱۵ ساله است، انجام شد و در حال بازپرداخت آن هستیم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره نرخ یک لینک ۱۰ گیگابیتی در قراردادهای بلند مدت گفت: در حال حاضر نرخ یک لینک ۱۰ گیگابیتی برای مدت زمان ۱۵سال چیزی در حدود ۲ میلیون یورو می‌شود که اگر آن را تقسیم بر ۱۵ و سپس ۱۲ کنیم هزینه اندک آن در ماه به دست می‌آید.
{متن کامل خبر}

 

بدهی مخابرات به شرکت زیرساخت/ مخابرات که محاسبه می‌کند، ۱۵۰ میلیارد تومان کمتر می‌شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در زمینه اختلاف حساب این شرکت با شرکت مخابرات ایران گفت: با مخابرات اختلافات زیادی داریم که البته بخشی از آن طبیعی است چرا که وقتی یک شرکت خصوصی می‌شود و بخش‌هایی از آن در دل حاکمیت باقی می‌ماند، اختلافاتی پیش می‌آید.
وی افزود: طلبی که شرکت ارتباطات زیرساخت از مخابرات دارد، تا پایان سال ۹۱، ۲۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، این در حالی است که مخابرات تنها ۱۲۰ میلیارد تومان آن را پذیرفته است.
خسروی با بیان اینکه منتظر رفع شدن این اختلافات هستیم، افزود: ما می‌گوییم اگر مخابرات با همین ۱۲۰ میلیارد تومان نیز موافق است این طلب را تسویه کند. در همین حال هفته گذشته نیز جلسه‌ای با مخابرات داشتیم و کارگروهی ایجاد کرده‌ایم تا این موضوع را رفع کند.


تولید یا شبه‌تولید!؟ نوت‌بوک وطنی به بازار خواهد آمد؟

بدون شک یکی از پر سر و صداترین خبرهای این هفته، انتشار خبر راه‌اندازی یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی پرند برای ساخت نوت‌بوک بوده است. {اینجا} و {اینجا}

اما خبری که شاید در لحظه اول شایعه به نظر می‌رسید، با نشست خبری اعضای کمیسیون سخت‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای تهران که صبح چهارشنبه برگزار شد، قطعیت پیدا کرد. نشستی که اظهارات اعضای آن، از دغدغه‌های جدی در این باره حکایت داشت.

بخشی از اظهارات تعدادی از حاضرین این نشست در ادامه آمده است:

نائب رییس کمیسیون سخت‌افزار: ظاهرا قرار است مجوز تولید نوت‌بوک به شرکتی داخلی داده شود و در حمایت از آن تعرفه‌ها بالا رود/ به صراحت می‌گویم تولید نوت‌بوک و تبلت در کشور نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه ایجاد انحصار می‌کند و در نتیجه قیمت کالاها بسیار بالا خواهد رفت/ استقرار شش خط نقاله به منزله تولیدکنندگی نیست/ تولید نوت‌بوک اشتغال‌زایی هم در پی ندارد و آمار نشان می‌دهد تولید ۲۰ هزار نوت‌بوک نهایتا به ۳۵ نفر نیرو نیاز خواهد داشت/ قرار است برای حمایت از این شرکت تولیدکننده، تعرفه‌ها از ۴ به ۲۰ درصد ارتقا یابد که این کار هزینه زیادی را به مردم تحمیل خواهد کرد/ مجریان این طرح بارها متذکر شده‌اند که تولید ما به شکل CKD است در حالیکه جعبه را هم از خارج وارد می‌کنند، باید گفت که کارشان SKD است/ اگر تولید نوت‌بوک به سمت انحصار رود، مردم از بخشی از تکنولوژی محروم می‌شوند/ متأسفانه برخی دوستان و نمایندگان در کمیسیون ماده یک اطلاعات کامل و کافی از این موضوع ندارند و اطلاعات ناکافی موجب شده که آن‌ها تنها به کلمه «تولید» بسنده کنند/

مدیر عامل مرکز ماشین‌های اداری ایران: شبه‌تولید خیانت است/ هر کس که ۵-۶ خط نقاله گذاشت، تولید کننده نیست بلکه به مردم توهین کرده است/نمی‌توانیم جلوی ورود اپل، لنوو، توشیبا و... را به کشور به واسطه حمایت از یک نوع تولید در داخل بگیریم/

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران: صنعت خودرو ما نمونه بارز این کار است و با حمایت‌هایی که شد در داخل کشور انحصار است اما هم‌اکنون هیچ توان رقابتی با خارجی‌ها ندارد و قطعا اگر تعرفه را آزاد کنند از گردونه خارج می‌شود/ باید سعی کرد که به شیوه‌های دیگر حمایت را اعلام کنیم زیرا در غیر اینصورت نه تنها مردم ضرر می‌کنند بلکه کیفیت را هم قربانی کرده‌ایم/

 

در شبکه ایرانسل امکان‌پذیر شد: پرداخت هزینه پیامک در مقصد و پیامک هدیه

ایرانسل اعلام کرد که از این پس مشترکین سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور می‌توانند...

۱- با استفاده از سرویس «میزبان پیامک»، در مواقعی که شارژ سیم‌کارتشان به پایان رسیده یا تمایل دارند مخاطب پیام، هزینه پیامک ارسالی را تقبل کند، برای آن‌ها پیامک ارسال کنند. برای استفاده از این سرویس کافیست شماره مخاطب، با پیش‌کد ۷۰۴ وارد شود. پس از آن، سیستم با ارسال یک پیامک خودکار، گیرنده را مطلع کرده و در صورت موافقت وی برای تقبل هزینه، پیامک ارسال می‌شود.
۲- با استفاده از سرویس «پیامک هدیه» به دوستان خود یک پیامک اهدا کنند. برای ارسال پیامک هدیه کافیست پیش‌کد ۷۰۵ پیش از شماره مورد نظر وارد شود تا گیرنده ضمن دریافت پیامک، بتواند پیامکی که به وی هدیه داده شده است را تا مدت زمانی مشخص و به صورت رایگان پاسخ دهد.

 

کوتاه از لابه‌لای خبرها

- محمود خسروی، مدیرعامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت، گفت: مذاکراتی را از طریق وزارت فرهنگ و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل مطرح کرده‌ایم. این مذاکرات در دو محور آمدن به ایران و قبول سیاست‌های ایران است. {اینجا}

- وزیر ارتباطات درباره نرم‌افزارهای ایرانی با بیان اینکه محققین ما در این حوزه خیلی خوب کار کردند، گفت: طی ۴ ماه گذشته که ما اعلام کردیم از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم شاهد علاقمندی‌های بیشتری از محققین داخلی بودیم. واعظی ابراز امیدواری کرد که در آینده بخشی از نرم‌افزارهایی که از خارج وارد می‌شود، در داخل کشور تولید شود.{اینجا}

- با سیاست جدید شرکت پست مبنی بر حذف گزینه پست سفارشی در خریدوفروش‌های اینترنتی و ارایه خدمات پستی صرفاً از طریق پست پیشتاز و پیک شهری، مخاطبان خبرآنلاین نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.{اینجا}

- رئیس هیات مدیره اپراتور فیبر نوری کشور از برنامه‌های این اپراتور برای اتصال فیبرنوری به منازل ۸ میلیون ایرانی در فاز نخست این پروژه و فراخوان مشارکت و همکاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.{اینجا}

- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین حضور خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: از رئیس جمهور خواهش کردم تا ایشان نیز از این طریق با مردم در تماس باشند. وقتی گزارش کار خود را به رئیس جمهور ارائه کردم، او نیز قول داد این کار را انجام دهد و امیدوارم این کار در آینده نزدیک انجام شود.

- همراه اول مشترکانی که به دلیل بدهی دچار قطع سیم‌کارت شده‌اند را تهدید کرد: «اگر تا اسفندماه بدهی خود را پرداخت نکنید، خطوط قطع‌شده سلب امتیاز می‌شوند.» البته همراه اول، در راستای اصل تشویق و تنبیه، در مقابل، طرح‌هایی را برای ترغیب مشترکان به پرداخت بدهی‌های‌شان در نظر گرفته است؛ یک ماه، یک هفته یا یک روز مکالمه رایگان درون‌شبکه{اینجا}

- وزیر ارتباطات در خصوص مرورگر ایرانی زمین گفت: کارهای مقدماتی آن انجام شده و قرار است به عنوان پایلوت در یکی از دانشگاه‌ها تست شود. پس از حل مشکلات احتمالی این مرورگر، اگر جواب داد، این مرورگر وارد بازار خواهد شد.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =