فارس نوشت:

رئیس دانشکده مهندسی خودرو گفت: در یک سال ۳ میلیارد به سه دانشگاه برای طراحی پلت فرم داخلی اختصاص یافت در حالی که طراحی سمند ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

 در ادامه برنامه مناظره تلویزیونی تقوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس هیئت مدیره ایران خودرو را سهامداران انتخاب می‌کنند یا دولت، اظهار داشت: براساس قانون تجارت سهامداران انتخاب می‌کنند اما در حال حاضر این موضوع از سوی دولت تعیین می‌شود.

همچنین خاکساری در پاسخ به این سؤال بینندگان که چرا محصول ایرانی را تحقیر می‌کنید، گفت: خیر. محصول ایرانی را تحقیر نمی‌کنم اما خودروی ایرانی را تحقیر می‌کنم زیرا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، جان ایرانی‌ها را می‌گیرد و دشمن محیط زیست است. کیفیت پایینی نیز دارد و ایرانی باید از بهترین‌ها استفاده کند که این خودرو در شأن ایرانی‌ها نیست.

شجاعی‌فرد هم در خصوص اینکه چه زمانی پلت‌فرم ایرانی در دانشکده مهندسی خودرو نهایی می‌شود، تصریح کرد: از سوی وزارت علوم به دانشکده علم و صنعت برنامه 4 ساله ارائه شده اما نیاز به اعتبار دارد و 100 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد که 3 میلیارد آن به سه دانشگاه اختصاص یافت اما برای خودروی سمند 500 میلیارد تومان هزینه شد تا طراحی شود.

وی ادامه داد: در بحث همکاری‌ها ایران خودرو دیزل مشکلی داشت که به دانشکده مراجعه کردند و این موضوع تا حدودی به نتیجه رسید. اگر پول ندهند نمی‌توان پلت‌فرم را تا سه سال آینده طراحی کرد و خودروسازان این اعتبار را در اختیار دانشکده قرار دهند.

میرخانی نیز در خصوص استخدام کارکنان ایران خودرو گفت: آقای نجم‌الدین گفته بود 7 هزار نیرو به من تحمیل شده است.

شجاعی‌فرد در واکنش گفت: خودروسازان افرادی را معرفی کردند تا دانشکده مهندسی خودرو به آنها فوق لیسانس بدهد که البته از 30 نفر 27 نفر با فوق‌دیپلم و معدل 12.2 مدرک گرفتند.

نجفی‌منش نیز خاطرنشان کرد: ‌اکنون مشکل قطعه‌سازی نقل و انتقال پول به خارج است و بیش از 80 درصد قطعات در داخل تولید می‌شود در حالی که چین سالی 172 میلیارد دلار قطعه صادر می‌کند و 176 میلیارد دلار واردات دارد مشکل ما تحریم‌های داخلی و بین‌المللی است و اکنون برای گشایش اعتبار ال‌سی 10 درصد 120 درصد ضمانت می‌خواهند.

همچنین در بخش دیگری از مناظره افراد حاضر خواسته‌های خود از وزیر صنعت را بازگو کردند که در این باره تقوی نژاد گفت: از وزیر صنعت تشکر می‌کنم که دو هفته یکبار ستاد سیاست‌گذاری خودرو را برپا می‌کند و به اظهارات گوش می‌دهد.

خاکساری نیز گفت:‌از وزیر خواستاریم که تولید و واردات خودرو از انحصار خارج شود و رقابت همه جانبه باشد زیرا ایرانی استحقاق بهتر از اینها را دارد.

شجاعی‌فرد گفت: خودروسازان با دانشگاه آشتی کنند و رابطه داشته باشند و در قراردادهایی که نوشته شود طرف خارجی درکشور سرمایه‌گذاری کنند.

میرخانی نیز گفت: خودروسازی از دولتی بودن خارج شود بخش خصوصی واگذار شود.

نجفی‌منش گفت: توصیه‌ای ندارم و وزیر تمام تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهم فقط خواستار کمک بانک‌ها برای دریافت تسهیلات هستیم.

3939

کد خبر 329565

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    5 0
    هان؟؟؟؟؟
    • محمد امین A1 ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
      1 0
      نباید خودروی داخلی بخریم چینی ها خیلی بهتر از اینها هستند
  • محمد A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    22 3
    اقای میرخانی .............ادب مرد به ز دولت اوست.... در جواب سخنان حق آقای خاکساری که حامی مردم بودن چیزی نداشتید ارائه کنید جز بی ادبی و ...
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    20 1
    35 سال بهشون فرصت دادیم دیگه نمی تونیم.تا کی باید بهشون فرست بدیم؟
  • زرین دشتی A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    14 0
    واردات خودرو را ازاد کنید مرگ مردم بس است
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    22 2
    سمند واقعا لگن بی خاصیت است! حیف پول...
  • hasan IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    13 0
    10 میلیون میدادن من بهترشو طراحی میکردم :))
  • عربلو A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    13 1
    با كمال تشكر و دست مريزاد به استاد و كارشناس جناب آقاي خاكساري كه قاطعانه و كوبنده به نمايندگي از مردم و خانواده هاي داغدار ، جلوي اضافه گويي و اهداف نا به جا خودروسازان ايستاده و خيلي قشنگ با آنها برخورد نمودند ، بدون يك قدم عقب نشيني و سياسي نگري
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    6 0
    حيف پولي كه خرج اين طراحي كردين !
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    7 1
    مگه می خواستن آپولو هوا کنند خاتمی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    24 2
    واقعا آقای خاکساری رفسنجانی ترکوند...حقیقت واقعی رو به زبون ساده گفت.
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 0
    پانصد میلیارد تومان شکلک تعجب مگه بوگاتی یا بنتلی طراحی کردن عجبا
  • طولابي A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    9 0
    در ميان ضايع شدن مسئول و قظعه ساز خودرو ، جاي دبير انجمن خودروسازان خالي بود ، ممنون از برنامه مناظره و مجري مربوطه كه باعث قطع سخنان به حق آقايان خاكساري و شجاعي فرد نشدند
  • روحيه A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    26 1
    خاکساری به نمايندگي از طرف مردم :‌ محصول ایرانی را تحقیر نمی‌کنم اما خودروی ایرانی را تحقیر می‌کنم زیرا از کیفیت لازم برخوردار نبوده ، جان ایرانی‌ها را می‌گیرد و دشمن محیط زیست است. کیفیت پایینی نیز دارد و ایرانی باید از بهترین‌ها استفاده کند که این خودرو در شأن ایرانی‌ها نیست.از وزیر خواستاریم که تولید و واردات خودرو از انحصار خارج شود و رقابت همه جانبه باشد زیرا ایرانی استحقاق بهتر از اینها را دارد.
  • ابی GB ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    14 0
    آخه چه دلیلی داره که خودرو سازها بخوان کیفیت محصولاتشون رو ببرن بالا؟ دولت با طرح تعرفه بالای خودروی خارجی داره همه جانبه حمایتشون میکنه .فقط پولدارها و ثروت مندان که میتونن ماشین خارجی سوار شن.مردمم که مجبورن همین لگن های 30 سال پیش اروپا رو با هر قیمتی که خودرو سازها دوست داشتن ازشون بخرن.دیگه دلیلی نداره بخوان کیفیت رو ببرن بالا
  • ابی GB ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 0
    تا چه موقع ما باید سوار این قوطی حلبی های ایران خودرو و سایپا بشیم و ببینیم کشورهای همسایمون دارن سوار ماشین آخرین مدل میشن. یعنی ما باید آرزوی ماشین خوب رو با خودمون به گور ببریم؟؟ ما گناه کردیم تو کشورمون مثلا خودرو ساز داریم.مگه ما چیمون از اینا کمتره؟؟ لطفا نظرات منو نشون بدین یکم دلم خنک شه
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 0
    500میلیارد واسه طراحی کجای سمند هزینه شد؟موتور که پژوه بدنه هم پژوه اما یکم باد کرده!!
  • ميم نون A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 0
    500 ميليارد !!!!!؟؟؟؟ براي سمند؟!
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    12 1
    موتور پژو روی بدنه یه خودروی آلمانی، این طراحی کپی پیست انقدر هزینه داشت؟!
  • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    16 0
    اين صنعت خودرو سازى شده يك نمد كه به همه خودى ها !! كلاه رسونده إلاّ ملت ايران!!! و يك چاه ويل كه هر چه از بودجه اين مملكت و سهم فردا هاى اين ملت !! ميبلعه سير نميشه!! بس كه بعضى خودى ها جيب شون گشاده!!!
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    16 0
    اگه میانگین قیمت دلار رو اون زمان 800 تومن حساب کنیم میشه625 میلیون دلار!اونم واسه یه بدنه شبیه 405 طراحی شرکتی انگلیسی با موتور پژو فرانسوی با قالب بیرونی شرکتی ژاپنی و در نهایت تولید خودروی ملی!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    28 1
    حكم حكومتي: اقاي ميرخاني بايد از طرف صداوسيما به مدت ١ سال در كلاسهاي ادب و اخلاق شركت كنند و ١٠ كتاب در باب مذمت سفسطه گري هم بخونند
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 7
    چرا دروغ میگید به مردم من طراح خودرو هستم و الان دانشجوی ارشد طراحی صنعتی سمند بر روی پلت فرم پژو 405 نصب شده است . مثل رانا بر روی 206 تیبا بر روی ریو سایپا 132 و 111 . 131 بر روی پراید پارس بر روی 405 و.... ضمنا متذکر میشوم بسیاری از کارخانه ها ی خودرو سازی چنین سیاستی را دنبال میکنند و به دلیل هزینه بالای طراحی پلت فرم بساری از مدل های خود را به صورت فیس لیفت ارائه میدهند (تویوتا در مدل های 2010 2011 2012 2013 از یک نوع خودرو) بر روی یک پلت فرم تعبیه شده اند
  • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    3 0
    واقعا ارزشش رو داره ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    3 0
    500 میلیارد برای طراحی "سمند" ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    7 0
    واقعا ساخت این سمند انقد هزینه داشته ؟!و آخرشم شده این ؟ خوب تعرفه واردات خودرو رو بردارید ببینید مردم انتخابشون چیه ؟
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 2
    "ایرانی باید از بهترین‌ها استفاده کند"؟! به دلیل 15 دقیقه کار مفید در روز یا به علت 15 دقیقه مطالعه سرانه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 0
    چون هیچگاه بستر و پیش نیازهای لازم برای پیشرفت وجود نداره ، قدم گذاشتن به هر عرصه ای از صنعت تبدیل به یک کابوس برایمان خواهد شد . به خاطر دارم که 30 سال قبل همش صحبت از خودکفایی بود و تولید خودرو غیر مونتاژی را مثالی از خودکفایی میدانستند و به پیکان تک محصولی و قدیمی گیر میدادند . حالا که مقایسه میکنم میبینم بعد از سی سال در مقایسه با زمان و مکان و سایر کشورها از خانه اول به یک خانه عقب تر رفته ایم ؛ تعداد زیادی خودرو گراقیمت ، بی کیفیت ، غیر قابل رقابت با تکنولوژی قدیمی و مونتاژی و وابسته تولید میکنیم که صدها هزار نفر را اسیر کرده و راه پس و پیش نیز نداریم .
  • بهنام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    16 2
    درود بر دکتر خاکساری به عنوان یک ایرانی باشرف
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 0
    به دلار اون زمانی که سمند طراحی شده میشه بیش از 700 میلیون دلار!!!
  • دانشجو IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 0
    خودرو سازها جيب مردم دوست دارن نه مردمو انقدر وقيح هستند كه از به شور مردم توهين مي كنن همون طوري كه مدير عامل سابق ايران خودرو خيلي زشت توهين ميكنه تو برنامه مناظره خيلي جايه ناراحتي داره ، آقاي خاكسري حرفاشون كاملا منطقي بود ، خودروي ٢٠٦ جديدو (٢٠٦+) جايه ٢٠٧ به مردم قالب كردن با كيفيت بسيار پايين اين يعني به شور مردم توهين كردن خودرو هايي كه ايران خودرو توليد ميكنه زير دراشو بالاي ركاب رنگ نمي كنه ،٢ سال ماشين نخريدم تا خارجي بخرم به صبر كردش مي ارزه.
  • nima A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    5 1
    دروود به شرف جناب خاکساری که آزادگی و غیرت ایرانی خودشو با دروغگویی و عوام فریبی زیر سوال نبرد و حرف دل همه ملت شریف ایران رو زد
  • الوند A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    7 1
    واقعا جالبه. پول بيت المال رو حيف و ميل كنيد. اخرش ارابه مرگ تحويل بديد
  • نیما A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    50 1
    حرف حق همیشه تلخ است اقای خاکساری نمونه یک وطن پرست واقعی است که گفتارش رت بدون سانسور گفت واز متلک و مزه پرانی های چاپلوسان کاسه لیس نهراسید این یگ واقعیت است گه این ماشین ها در شان ایرانی ها نیست و اغلب قرداد ها هم که می بندید خفت بار است مگر انسان چند بار به دنیا می اید که بخواهد منتظر تممیم گیر های بعضی مدیریت های فرمایشی بماند سرمایه ملی را به بهانه های واهی همچون براند ملی یا ابجاد اشتغال کاذب به باد ندهید ان اقای مزه پران بد زبان میداند چرا هزینه خودرو در ایران بالاست برای اینکه اگر کار گر ایرانی با مهندس ربع یک خارجی حقوق می گیرد ولی در یک تایم 8 ساعته یک ساعت کار مفیدیا برایش در نظر نگرفته اند یا کار نمی کند وگردن همکارش می گذارد بروید اول مشکل اموزشی را حل کنید و فرهنگ کار ر
  • بچه مشد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    17 0
    با نهایت وقاحت و پررویی از عدم افزایش قیمتها تا پایان سال صحبت میکنن اما شما اگه برای خرید خودرو به یکی از این نمایندگیها برین به شما میگن تحویل سال آینده!!!!!!!!!!!!!!! اینهمه اجحاف به مردم تا کی؟!
  • arad A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 0
    خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل....500 میلیارد برای طراحی سمند!!!خوب بالاخره پاداش های 500 میلیونی همچین هزینه ای را هم در بر دارد ...
  • بی نام EU ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    9 0
    بابا سمند و تیبا رو که میدادین یه پیش دبستانی بچه ها کاردستی درست میکردن ! مخصوصا تیبا که من نمیدونم کی و چه جوری اینو طراحی کرده !!!!!!!!
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    21 2
    آقای خاکساری خوب صحبت میکرد
  • کوروش IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    35 0
    اگه 4 تا مثل خاکساری بالا سر صنعت خودرو ما بود وضعمون الان این نبود ... مناظره قشنگی بود ...
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 0
    تا وقتی که صنعت وابسته به قشر دلالان و کارمزد بگیران باشد و کسب دانش فنی جایگزین کسب سود بیشتر دلالی باشد به هیچ کجا نخواهد رسید!
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    جالب است که آمار اشتغال 850 هزار نفره میدهند درصورتیکه خودشان معترف به ساخت بیشتر تجهیزات خودرو در چین هستند! یعنی کار ایجاد شده ولی برای چینی ها و آمار اشتغال آنها را ما به حساب می آوریم!
  • داود IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 2
    درود بر استاد دانشگاه حرف دل مردم را می زند انشاء الله مسئولین گوش شنوا داشته باشند و حرف مردم را بشنوند تا مردم از دست این خودرو های بی کیفیت گران خلاص شوند
  • مجيد A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    23 4
    صحبتهاي آقاي نجم الدين در مورد تحميل 7 هزار نفر به اين معني نيست كه در زمان مديريت ايشان اين تعداد به نيروهاي ايرانخودرو اضافه شدند. اتفاقا ايشان از زمان تصدي مديريت،هرگونه جذب و استخدام را ممنوع اعلام كردند ولي تعدادي محدود از سوي نهادهاي سياسي به ويژه مجلس به ايشان تحميل شد ولي تعدادشان شايد به 300 نفر هم نرسد. اين امردر زمان همه مديران بوده. ولي در محاسبات اقتصادي چيزي حدود 7 هزار نفر در ايرانخودرو نيروي مازاد وجود دارد كه اخراج انان با مخالفت شديد دولت روبروست و اين همان تحميل نيرو به مديرعامل ايرانخودرو است كه ايشان اينگونه گفته اند.در كل نمايندگان با تحميل نيروهاي غيرمتخصص و رانت بازي مانع از تحقق برنامه هاي مديران صنعت بوده و هستند. جاي تاسف داره كه در همه چيز دخالت غيرشرعي ميكنند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    18 1
    لطفا گزارش دقیق بدهند این استاد محترم. ایا پانصد میلیارد فقط هزینه طراحی بوده یا شامل تجهیز خطوط و قالبسازی و... و تولید نیمه انبوه هم میشود؟
  • سالار IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    64 3
    500 میلیارد برای طراحی سمند؟؟؟؟؟؟ اونم تازه موتورشم مال خودش نیست !! یه برگ کاغذ میزاشتن جلو یه بچه میگفتن ماشین بکش جالب تر در میومد ارز بری هم نداشت!!!!!
    • محمد امین A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
      0 0
      موتور ، شاسی و جلو بندی و ... همه 405 است.
  • مهام پناهداری A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 1
    ته حرفشون این بود که پول بیشتری به آنها قرض داده شود ـ(وام بانکی بدون بازگشت!) . بعد از چهل سال هنوز باید منتظر بمانیم تا برای ده سال آینده یه طرح دربیارند . این سیاسته تا بتونن پول بیشتری جذب کنند . چیزی که در خودروسازان داخلی درونی سازی شده نگاه ارباب منشانه و سودجویی و انحصار طلبی است . غم انگیز است که بگویم امیدی نیست ...
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 33
    صحبت های آقای خاکساری شرم آور بود.ایشان آمار و ارقام غلط ارایه دادند و فقط برای خودنشان دادن به سیما آمدند.مدام وسط حرف دیگران میپریدند و اجازه ندادند صحبت های دیگر مهمانان دقیق شنیده شود.از یک استاد دانشگاه مملکت بعید است که به خرید کالای خارجی افتخار کند.همه ما در هنگام ضرورت کالای خارجی میخریم ولی این افتخار کردن ندارد.فکر کنم ایشان در واردات خودرو جایی سرمایه گذاری کرده اند که اینقدر از آن دفاع میکنند.خودرو سازی یکی از صنایع مهم است که در این کشور روی آن خیلی سرمایه گذاری شده.نابود کردن آن یعنی نابود کردن امید جوانان به سازندگی.اساسا نابود کردن و دوباره ساختن فقط در کشورهای جهان سوم اتفاق میافتد.باید دید مشکل خودروسازی چیست و آن را بر طرف کرد که البته قابل حل است.
    • نظري A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      10 2
      انشاالله زمان نوه هايت اين امر حل ميشه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    31 0
    استاد خاکساری ممنونیم که از حق مردم دفاع کردید دورد بر شرف و ایرانی بون شما
  • محمد امین A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    تعریفه ی غیر عقلانی و ناعادلانه ی گمرک خودرو باید برداشته بشه اگر مرزها به روی همه ی خودروهای خارجی بویژه هیبریدی و برقی باز بشه هم هوای پاکی خواهیم داشت هم خودروهای پاک و ایمن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین