روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت:

متأسفانه، طی یک دهه اخیر فسادهای مالی متعددی در بدنه اجرائی کشور رخ داد که در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بود. از ماجرای شهرام جزایری تا فساد سه هزار میلیاردی در نظام بانکی، پرونده بیمه، سوءاستفاده در سازمان تأمین اجتماعی، ماجرای بابک زنجانی و... همگی فسادهای بزرگی هستند که نه تنها از رخ دادن آنها جلوگیری نشد، بلکه برملا شدن آنها هیچ تغییری در مدیریت‌های مرتبط اجرائی کشور پدید نیاورد! نه وزیر عوض شد، نه رئیس‌جمهور استعفا داد، نه دولت‌ها تسویه شدند، نه وکلا تکان خوردند و نه تغییر و تحولی در سازوکارهای موجود برای محکم کاری پیش آمد. تغییر 10 وزیر در ترکیه به خاطر فساد اقتصادی اخیر که گفته می‌شود با بعضی عناصر دخیل در مفاسد اقتصادی ایران نیز مرتبط است، رویداد کوچکی نیست. اینکه چند وزیر یک کابینه از سمت‌های خود استعفا بدهند تا راه برای بررسی بدون مشکل اتهامات آنها و بستگانشان توسط دستگاه قضائی باز شود، نشان دهنده حساسیت نظام سیاسی و اجتماعی ترکیه نسبت به مفاسد است. چرا در ایران چنین حساسیتی وجود ندارد؟ چرا وقتی وزیر اقتصاد توسط نمایندگان مجلس استیضاح می‌شود، دست‌های قدرتمند بکار می‌افتند تا او از سقوط نجات پیدا کند و باز هم بر مسندی تکیه بزند که در زیرمجموعه آن یکی از بزرگ‌ترین فسادهای اقتصادی رقم خورد؟ چنین واقعه‌ای می‌بایست موجب استعفای آن وزیر و حتی رئیس دولت وقت می‌شد، ولی نه تنها چنین نشد بلکه آنها فرصت پیدا کردند تا آخرین لحظات عمر دولت بر مسندهای خود تکیه بزنند و هر کاری که مایل هستند انجام بدهند!

در ماجرای سازمان تأمین اجتماعی، بعد از آنکه اعلام شد تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در این واقعه سهیم بودند، هیچیک از آنها نه استعفا دادند و نه مؤاخذه شدند، بلکه به توجیه اقدامات خود پرداختند و طوری صحبت کردند که گوئی به این کشور و این ملت خدمت شایانی کرده‌اند و در آینده نیز چنین خواهند کرد. در ماجرای بیمه هنوز دانه درشت‌ها محاکمه نشده‌اند و در مواقع مختلف به شکل‌های گوناگون تکریم هم می‌شوند و پیروزمندانه حضور خود را به رخ هم می‌کشند. در ماجرای بابک زنجانی، مسائل آنقدر مبهم و مشتبه مطرح می‌شوند که خود بابک زنجانی به صحنه می‌آید و طلبکارانه اعلام می‌کند من نه تنها کار خلافی نکرده‌ام بلکه یک قهرمان هستم!

واقعیت اینست که مفاسدی که در یک دهه اخیر در عرصه اقتصادی رخ داده، بهیچوجه متناسب شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و کوتاهی‌هائی که در برابر این مفاسد صورت گرفته نیز خلاف انتظار مردم بوده است. این کوتاهی‌ها، برای بعضی از مردم، بدآموزی‌های خطرناکی دارد. آنها می‌گویند وقتی در نظام اسلامی، یک نفر می‌تواند با توسل به پارتی بازی و ابزارهای مختلف، ظرف مدت کوتاهی به یک ثروتمند عمده تبدیل شود، چرا ما فشارهای اقتصادی سخت را تحمل کنیم و برای حل مشکلات زندگی به کارهای خلاف متوسل نشویم؟ این استدلال البته غلط است، ولی نتیجه طبیعی چنین وضعیتی در کشور همین است. چه کسی می‌تواند این واقعیت را انکار کند که در کنار افرادی همچون شهرام جزایری و بابک زنجانی و هزاران کارتن خواب و میلیون‌ها خانواده زیر خط فقر در کشور وجود دارند و کسانی هم هستند که زمستان را در خانه‌های سرد به پایان می‌برند و علاوه بر سرما با گرسنگی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؟
شرمساری پدران خانواده‌های فقیر در برابر زن و فرزندان را نمی‌توان با وعده‌های پرزرق و برق برطرف کرد. به سؤالات بی‌شمار مردم درباره نابرابری‌ها، اشرافیت‌های جدید و بی‌عملی‌هائی که در برابر این روند خطرناک مشاهده می‌شود، نمی‌توان با شعارهای بی‌پشتوانه پاسخ داد. حفاظت از نظام جمهوری اسلامی از طریق عمل به وعده‌ها، پای‌بندی به قانون و برخورد قاطع با متخلفان امکان‌پذیر است و مسئولان این نظام باید درصورت کوتاهی از انجام این وظیفه از طغیان غیرقابل پیش‌بینی لشکر فقر بترسند.
/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    25 0
    واقعا همینطوره ! چرا فشار تحریم رو باید کارمند و کارگر تحمل کنه و سرمایه داها و مسئولین حقوقهای میلیونی بگیرن؟
  • مریم IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 1
    جمهوری توقیف
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    24 0
    دلیل اینکه با این مفاسد برخورد نمی شود اینست که کسانی که باید این کار را انجام بدهند ،خودشان آلوده مفاسد شده اند .
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 0
    فساد ریشه ای است
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 5
    اوني كه ثروتمند شد (البته از راه صحيح) عرضه داره نوش جونش
  • بردیا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    18 0
    گل گفتی- من یک جوان 30 ساله با ماهی 800 هزار حقوق و 600 هزار کرایه و قسط به آینده هیچ امیدی ندارم - تنها امیدم اینکه 4 سال بعد با یه ذره پول بیشتر خونه اجاره ای 30 متری خودم رو به 35 متر تبدیل کنم- و بسیاری از اقایون 350 متر فقط وسعت دستشویی و حمام خونه هاشون هست
  • تا ابد بي بصيرت IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    14 1
    بله دقيقا حرف ما همينه حق مسلم اين مردم زندگي تو مملکتي که قانون حاکم باشه و رفاه و آسايش داشته باشن، انژي هسته اي و اين جنجالها تو اولويتهاي بعديه نه اينکه يه مشت رانت خوار و فاسد راست راست راه برن و تو مسئوليتهاي حکومتي باشن به مردم بگن برين تو ميدون مين ما از پشت هواتون رو داريم، خيکشون پره ملت گرسنه و بيچاره رو به مقاومت و ايستادگي دعوت ميکنن، ما بريديم آقا جون اينهمه شعار ندين يه جا خشم ملت گريبونتون رو خواهد گرفت.
  • مولوي IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    17 0
    خطاب به رئيس محترم قوه قضائيه : ما همه كرديم كار خويش را اي بزرگ آخر بجنبان ريش را
  • ارمان IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 0
    داداش قیامتی هست..........
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    7 0
    خب معلومه دلیلش چیه. چون که نباید کش داد !
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    18 0
    خیلی جالبه من یکی از نزدیکانم که صاحب موقعیتی در یکی از قوای سه گانه می باشد که بواسطه شغلش از رانتهای بسیاری برخوردار بوده و ثروت قابل توجهی هم از این رانتها بدست آورده ،خودش معتقد است که از فرصتها استفاده کرده و مرتکب خلافی نشده!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 0
    آهای! کسی این حرفها را می شنوه! یکی جواب بده! الو!...کسی نیست جواب بده؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    19 0
    آقایون خودشون خواستند این وضع به وجود بیاد . وقتی در اوایل انقلاب به اسم دفاع از اسلام و قرآن و ... صجنه را از حضور بسیاری از نیروهای متخصص و متعهد با اندیشه ها و تفکرات متفاوت خالی کردند باید فکر چنین روزی را هم میکردند که عده ای افراد ناکار آمد در لباس دوست خنجر را تا دسته در قلب مردم و کشور فرو کرده و تنها به خود و منافع خود فکر و عمل کنند . به نظر من انقلاب برای همین پاسخگویی ها بود ( که در زمان شاه هم نبود )که متاسفانه عده ای با گل آلود کردن آب این را القا کرده و میکنند که اهداف انقلاب چیز هایی غیر از پاسخگویی ، عدالت اجماعی و ... است . پس خود کرده را تدبیر نیست . اگر از همان اول با فساد افرادی که خود را به دروغ وارٍ انقلاب جا میزدند برخورد میشد . امروز اوضاع به این وخامت نمیشد .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 2
    مطلب بسيار جالبي بود!! خواندن اين مطلب رو حين صرف غذا بدوستان توصيه ميكنم!!!! يا اين نويسنده إيراني نيست و اينجا زندگي نميكنه!! يا اينكه با اصول كشورداري اصن آشناييت نداره و صرفن روياپردازه!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    8 2
    بابك زنجاني كه گفته با تلاش و زحمت خودش به اين شرايط رسيده!!!!!!؟؟؟!؟!؟؟ بابا شماها چرا اينقدر بخيلين!!! خوب يكي تريلياردر شده اونم تو٤٠ سالگي خوب زحمت كشيده ديگه!!!! اشكال كار از خودمونه كه بلدنيستيم زحمت بكشيم درسطح جناب بابك خان!؟!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    12 0
    بنده بعنوان يك جوان ٣٠ ساله با فوق ليسانس مهندسي مخابرات و بيكار كه آنقدر دنبال كار گشتم كه سرم گيج رفت ومقيم مركز هم ميباشم آينده را خطرناك و ترسناك ميبينم!
  • محمد جمالی US ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 1
    یه مشت دزد دور هم داریم به خوبی و خوشی با هم زندگی میکنیم. چیکارمون دارین؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    کودست پاک
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 0
    این است ایران اسلامی ما
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    14 1
    اگر فردا جنگ شد دیگه کسی نمیتونه به ما بگه بیایید جنگ کنید فرزند آنهایی که پول میلیاردی از جیب ما مردم میدزدند برند جنگ کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 0
    کاری که باید میشد و نشد این بود که باید خانه این افراد آتش زده میشد و زن وفرزندشان به اسارت گرفته میشد
  • امیر IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    6 1
    خدا می داند اگر علی (ع) و شمشیر در آتش گداخته اش اینجا بودند چه ها میشد ........
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    چه عجب۰
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    آفرین حرف شما درسته. واقعا باید از ترکیه درس بگیریم. یه کابینه رفت رو هوا به خاطر فسادی که اونجا صورت گرفت! که البته متأسفانه دست هم وطن های ما هم تو اون فساد صورت گرفته در ترکیه نمایانه و الان ما داریم می گیم توطئه صورت گرفته اونجا!
  • افشین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    10 0
    توی 8 سال گذشته که دولت عدالت محور روی کار آمد خیلی از جوانها به امید رسیدن به عدالت نسبی شوق و بارقه امید داشتند ولی آن جوانان مشتاق و امیدوار هشت سال قبل کم کم دارن پیر میشن و امیدی هم به بهبود این وضعیت ندارن
  • مولوی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 0
    ماهی ز سر گنده گردد نی ز دم
  • دیلمان IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    5 1
    برخی مناطق وحوزه ها آنقدردرمنجلاب فسادوآلودگی غوطه ورشده اندکه داخل شدن درتیم های فسادورانت به افتخاروعرضه ولیاقت تعبیرمی شود. نمونه اش شهرسلماس که ادارات وشرکت های دولتی درآن غرق شده اند درچنان پارتی بازی و تبعیض درجذب نیروهای سفارشی نماینده ومدیران آنچنانی که جوانان بیکاروتحصیلکرده علاوه برتحمل رنج وعدم امکان ازدواج نظاره گربی تفاوتی مردم وبالانشین بودن فاسدین درصدرمراسم ومهمانی هاوافطاری هاو...هستندودراین شرایط چگونه عده ای دروقت نمازسربرآستین خدامی سایندولی درمقابل ظلم وفسادساکت هستندوهمه چیزراازچشم نظام می بینندانگارکه آنهامسوءلیتی درقبال اجتماع خودندارند.درحالی که پویایی نظام حرکت وظلم ستیزی مردم رامی طلبد.