فرگوسن، بدون تیم هم رکورددار 2013 شد

به گزارش مهر به نقل از گاردین، اتحادیه ناشران بریتانیا با اعلام فهرست 100 کتاب پرفروش در این کشور، کتاب زندگینامه آلکس فرگوسن را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال 2013 معرفی کرد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، آلکس فرگوسن که کتابش با عنوان «زندگینامه خود نوشت من» از ماه اکتبر تاکنون موفق شد تا بیش از 647 هزار نسخه کتاب بفروشد، با این موفقیت عنوان پرفروش ترین کتاب سال را به خود اختصاص داد.

کتاب زندگینامه مربی سابق منچستر یونایتد، تاکنون عنوان سریع ترین کتاب غیرداستانی را نیز به خود اختصاص داده و پیش بینی می‌شود که رکورد پرفروش‌ترین کتاب غیرداستانی را نیز بشکند. او در این کتاب از تجربیاتش در 13 دوره لیگ، دو لیگ قهرمانی و پنج کاپ اروپا سخن گفته است.

بر طبق این آمار که متعلق به یک هفته پیش از کریسمس است، کتاب جدید دن براون یعنی «دوزخ» مکان دوم پرفروش‌ترین کتاب سال را در اختیار دارد و با فروش 228 هزار نسخه در هفته اول فروشش موفق شد تا آخر سال بیش از 626 هزار نسخه به فروش برساند. هر چند این آمار قابل توجه است اما در مقایسه با فروش کتاب قبلی دن براون یعنی «نماد گمشده» که به فروش یک میلیون و 200 هزار نسخه دست یافته بود، کم به نظر می رسد.

به گفته جان هوولز از بنیاد واتر استونز که این آمار را منتشر کرده، در سال 2009 که کتاب «نماد گمشده» منتشر شد بخشی از این آمار با فروش کتاب‌های الکترونیک کسب شد در حالی که آن زمان هنوز استفاده از کتاب‌های الکترونیک خیلی متداول نبود.

وی افزود اکنون نیز در صورت اضافه کردن آمار فروش کتاب‌های الکترونیک کتاب جدید دن براون فروش «دوزخ» باید حدود یک میلیون نسخه باشد، اما آمازون از اعلام آمار فروش دانلودهای الکترونیک این کتاب در کتابخوان کیندل خودداری کرده و بیشتر کتاب الکترونیک فروخته شده «دوزخ» نیز در فرمت کیندل بوده است. به همین دلیل نمی‌توان آمار درستی از مجموع فروش این کتاب در اختیار داشت.

سومین کتاب پرفروش بریتانیا «دختر گمشده» نوشته گیلیان فلین است. این کتاب که اولین بار در برنامه کلوب کتابخوانی تلویزیونی بریتانیا معرفی شد، سال پیش نیز یکی از پنج انتخاب اول کتابخوانان انگلیسی بود. نویسنده این کتاب آمریکایی است و این کتاب ماه‌هاست که در سراسر جهان در فهرست پرفروش‌ها جای دارد.

جی کی رولینگ نیز با انتشار کتاب «آوای فاخته» که آن را با اسم مستعار رابرت گالبرایت منتشر کرد با اولین کتاب جنایی‌اش در فهرست پرفروش‌های بریتانیا جای گرفت. این کتاب که از زمان انتشار تنها 8500 نسخه فروش داشت، پس از این که روشن شد رولینگ نویسنده واقعی‌اش است، آمار 112 هزار نسخه فروش را ثبت کرد که تقریبا ارزشی معادل یک میلیون و 200 هزار پوند داشت. او با این کتاب جایگاه یازدهم فهرست پرفروش‌ها را به خود اختصاص داد.

از دیگر رویدادهای کتابی سال 2013 در بریتانیا انتشار کتاب «سولو» نوشته ویلیام بوید در ادامه ماجراهای جیمز باند بود. این کتب با برنامه ویژه‌ای رونمایی شد و نویسنده آن از سوی بنیاد یان فلمینگ برای نوشتن این ادامه انتخاب شده بود. انتشار آخرین کتاب از مجموعه بریجیت جونز نوشته هلن فیلدینگ نیز از دیگر نقاط عطف کتابخوانان بریتانیایی بود که تقریبا اواخر سال به بازار آمد و با فروش 225 هزار نسخه جایگاه هجدهم پرفروش‌ها را تصاحب کرد.

جف کینی از دیگر نویسندگان مطرح در بریتانیای سال 2013 بود. این نویسنده آمریکایی با حضور 6 عنوان از 8 کتاب مجموعه «خاطرات بچه چلمن» در فهرست پرفروش‌های سال حضور داشت. آخرین کتاب از این مجموعه یعنی «بد شانسی» موفق شد تا با فروش 350 هزار نسخه جایگاه پنجم پرفروش‌ها را به خود اختصاص دهد. دیوید ویلیامز نیز یکی دیگر از نویسندگانی است که چندین جلد کتاب در این مجموعه دارد و پنج کتابش که برای کودکان 8 تا 12 سال نوشته شده در میان پرفروش‌ها جای گرفت.

نمایش فیلم اقتباسی «زندگی پای» ساخته آنگ لی و حضور موفقش در سال 2013 در سالن‌های سینما و نامزدی و دریافت چند جایزه اسکار نیز موجب شد تا کتاب «زندگی پای» نوشته یان مارتل در سال 2011، بار دیگر مطرح شود و این نویسنده که با کتابش جایزه بوکر آن سال را دریافت کرده بود در کنار دیگر برندگان جایزه بوکر یعنی هیلاری مانتل و یان مک اوان گروه بوکری‌های این فهرست را تشکیل دهد. با این حال برنده امسال بوکر یعنی النور کاتون نیوزیلندی نتوانست در میان پرفروش‌ها جایی را به خود اختصاص دهد.

با این همه آمار فروش کتاب در سال 2012 تقریبا 9 درصد بالاتر از سال 2013 بود در حالی که همین سال به نسبت سال پیشش یعنی سال 2011 بازار کتاب کاهش فروشی معادل 4 درصد را تجربه کرده بود.

به گفته این کارشناس خوشبینی‌های زیادی در نمایشگاه کتاب لندن و نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال 2013 وجود داشت و ناشران با علم به این که باید فعالیت خود را بر کتاب الکترونیک بیش از پیش متمرکز کنند، این سال را پیش بردند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =