معاون فنی سازمان تامین اجتماعی: افزایش مرخصی زایمان بودجه ندارد

سازمان تامین اجتماعی موظف به افزایش مدت مرخصی زایمان است. اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. دلیل؛ کمبود بودجه.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ افزایش مرخصی زایمان یکی از نخستین گام‌های مجلس برای تشویق به باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت بود که مجلس تصویب کرد.

اما امروز محمدحسین زدا، معاون فنی سازمان تامین اجتماعی در یک نشست خبری در پاسخ به خبرآنلاین دراین باره گفت: تکلیف افزایش مرخصی برای سال آینده هنوز مشخص نیست. چون باید بودجه بررسی شود و منابع مالی در این باره دیده شود. 

او در پاسخ به اینکه آیا دولت رقمی پیشنهاد داده یا نه گفت:من در این باره چیزی نمی دانم و بهتر است خود مسئولان دولتی پاسخ بدهند.

معاون فنی سازمان ادامه داد:طبق مواد 26،28 و 225 قانون برنامه تامین اجتماعی،ما حق نداریم بیش از بودجه هر سال را هزینه کنیم و هزینه جدید ممنوع است در حالیکه تا قبل از این برنامه ما می توانستیم هزینه کنیم و به حساب مطالبات و دیون دولت بگذاریم.

او گفت: طبق همین قانون ما نمی توانیم افزایش مدت مرخصی زایمان را تا تامین نشدن بار مالی آن اجرا کنیم.

پیش از البته معاون امور قوانین مجلس شورای اسلامی خبر داده بود: دولت برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد تومان برای افزایش جمعیت در لایحه بودجه سال ۹۳ اختصاص داد،  

 

بخشودگی دیگر نداریم

او در این نشست خبری که به بهانه بخشودگی جرایم کارفرمایان تشکیل شده بود گفت:متاسفانه ما تنها کشوری هستیم که هم قانون جرایم و هم بخشودگی برای کارفرمایان بیمه ای داریم.

زدا ادامه داد: در بودجه سال 92،از تاریخ 19 تیر تا 19 دی به کارفرمایان مهلت داده شده که به حدود 500 واحد بیمه ای مراجعه کنند و با پرداخت اصل حق بیمه،از بخشودگی 100 درصد جرایم بهره مند شوند. این قانون در سه محدوده صنفی،صنعتی و کشاورزی است که تا پایان شهریور امسال با دریافت 524 میلیارد تومان اصل حق بیمه،338 میلیارد تومان بخشودگی کامل اجرا شده است.

او اعلام کرد که مطالبات سازمان 4 هزار و میلیارد تومان است که پیش بینی می شود 2 هزار و 250 میلیارد تومان در کل کشور تامین شود.
معاون فنی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه ما با تصویب این قانون تلویحا به کارفرمایان اعلام می کنیم که پرداخت نکنید و بعدا شامل بخشودگی شوید گفت:اما در قانون بودجه بعد چنین چیزی دیده نشده و کارفرمایان بدانند از سال بعد بخشودگی جرایم نداریم.

او ادامه داد: با اجرای این قانون کارفرمایان خوش حساب از ما شکایت دارند و ما هم پاسخی به آنها نداریم اما ما مجبوریم که قانون را اجرا کنیم حتی اگر مخالف آن باشیم.

حق بیمه یکسان

زدا درباره اینکه عدم حق بیمه یکسان باعث  ایجاد فساد شده گفت: امیدوارم یک روز حق بیمه برای همه یکسان شود،الان حق بیمه 30 درصد است که کارفرما 7 درصد آن را پرداخت می کند و مردم هم به خاطر مسائل اقتصادی دوست دارند که سهم کمتری پرداخت کنند که ما پیشگیری و نظارت در شعبه ها این موضوع را پیگیری می کنیم.

 

در ادامه او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در جدول زیر آمده است:

سوال پاسخ
بیمه کارگران ساختمانی ما ماموریت داشتیم که در سازمان 800 هزار نفر کارگر ساختمانی را  تا پایان امسال بیمه کنیم که تا کنون 750 هزار نفر بیمه هستند و به محض اینکه تا یک ماه آینده دولت حق بیمه باقی را تامین کند،باقی هم بمیه شوند.
بازنشستگی زیر 10 سال منابع این بازنشستگی باید از ده هزارم حق ثبت اموال غیر منقول تامین شود که برای آن باید دولت یک ریدف بودجه در نظر گیرد تا درآمد ثبت به خزانه واریز شود و از آنجا حق مستمری پرداخت شود.ما تمهیدات لازم را مهیا کردیم و فقط منتظر تامین منابع برای اجرای آن هستیم. 
بیمه زنان سرپرست خانواده در قانون بودجه امسال،دولت 100 میلیارد تومان در اختیار وزارت تعاون،رفاه و کار گذاشت تا 200 هزار نفر  توسط صندوق بیمه روستایی و تامین اجتماعی بیمه  شوند اما هنوز آیین نامه آن به دست ما نرسیده تا تکلیف ما در این بخش مشخص شود اما آنگونه که اطلاع دارم با پی گیری آقای ربیعی،این آیین نامه تکمیل شده اما چون در بیمه روستایی حق بیمه شده 5 درصد و در تامین اجتماعی 7 درصد است هنوز نتوانسیم سهم بیمه را مشخص کنیم و امیدوارم تا پایان امسال اجرا شود.
افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 93 چون به مسائل اقتصادی کشور بستگی دارد منتظر هستیم تا دولت افزایش حقوق کارمندان را اعلام کند تا ما هم تصمیم بگیریم.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    7 22
    باز هم میگویم با افزایش مرخصی زایمان ، حق زن روستایی و زن خانه دار خورده میشود
  • nnn A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    15 1
    یک بام و دو هوا !!!!!!!!!! کارمندان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نه ماه استفاده میکنند کارمندان تحت پوشش تامین جتماعی 6 ماه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    11 0
    ما نفهمیدیم این قانونه یا قانون نیست. الان تو اداره ای که من کار می کنم یکی نه ماه میره و یکی شش ماه میره مرخصی زایمان. دلیلش هم اینه که یکی بیمه اش تامین اجتماعی و یکی بیمه اش چیز دیگه اس. سلیقه ای شده ادارات هم سوء استفاده می کنند زیر بار 3 ماه مرخصی بدون حقوق تامین اجتماعی ها نمی رند.
  • مریم A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    9 0
    حالا که بدون پول قانون تصویب کردید حداقل بیان یه قانون هم تصویب کنید که تامین اجتماعی ها بتونن اون سه ماه را بدون حقوق برن مرخصی . که هر کسی سلیقه ای برخورد نکنه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    8 0
    سلام تو رو خدا مسؤلین محترم این مثلا قانون تصویب شده مرخصی زایمانو اجرا کنید. واقعا سردرگم شدیم یه روز میگن نه ماهه فرداش میگن شش ماه، بلا تکلیفیم، دستگاه های دولتی هم از این بی نظمی‏ سو استفاده میکنن.
  • ش ا IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    7 0
    مسئولین تکلیف مار رو روشن کنید 9ماه یا 6 ماه بابا خدمات درمانی ها 9ماه میرن مرخصی زایمان و لی تامین اجتماعی 6ماه انصاف کو
  • ستاره A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 2
    سلام امروز روز زن است و قرار بوده در مورد مرخصی زایمان زنان بیمه تامین اجتماعی هم تصمیم گرفته شود.خدایا به حق حضرت زهرا س و این روز عزیز عدالت را در بین طفل ها نیز برقرارکن
  • آیناز A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    شمارو به جان عزیزاتون مرخصی زایمان رو اجرا کنیین