جنگ و رمان‌هایش/چه بوده‌ایم، چه گشته‌ایم، چه می‌توانیم باشیم؟

چاپ اول «جنگ و رمان هایش» نوشته ابراهیم حسن بیگی و چاپ دوازدهم «مقالات: مبانی نظری تزکیه» اثر آیت الله محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مقالات: مبانی نظری تزکیه» این اثر ارزشمند با عنوان چه بوده ایم، چه گشته ایم،چه می توانیم باشیم به بررسی مسائل سه گانه اساسی که سالک برای پیمودن و طی طریق و روش عملی تزکیه به آن نیاز دارد، می پردازد.

جلد اول مقالات مرور نظری به مساله تزکیه و سلوک است که برای مقام عمل مفید می باشد و مقدمه ای برای بیان راه و روش عملی تزکیه و نفس است. برای سالک الی الله و همه کسانی می خواهند که به تزکیه نفس بپردازند لازم است که چهره اصلی و منزلت اولیه و قبل از تنزل خود را تا حدودی بشناسند و چگونگی تنزل خویش و منزلتی را که بعد از تنزل به حیات دنیوی و بعد از محجوب گشتن با حجابها دارند، را اجمالاً بداند. و در مرحله بعد تحولات و منازلی را که در مقام برگشت و تزکیه نفس و سیر الی الله پیش می آید و منتهی به منزلت اولیه و شهود و فناء فی وجه الله می گردد، را بدانند.
در واقع برای سیر در امر مهم تزکیه سالک باید بداند که چه بوده اند؟ و چه گشته اند؟ و چه می توانند باشند؟ تا در نتیجه و در مقام عمل و در مقام سلوک الی الله در اینکه باید چه بکنند؟ و چگونه به عبودیت و سلوک بپردازند؟ از بصیرت لازم برخوردار بوده و با معرفت به طریق الی الله قدم بگذارند. حقیقت اصلی انسان و صورت اولیه او، تنزل انسان از صورت اولیه و چهره اصلی خویش، خروج از حجب ظلمانی، اضافات، اشراقات و اشارات ربوبی، ظهور و تجلیات انوار، مکاشفات و مشاهدات، تجلیات، شهود و فناء، از موضوعات جلد اول کتاب است.

چاپ دوازدهم این اثر در 350 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 14 هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان کتب عرفانی، دینی و معرفتی قرار گرفت.

بنابرگزارش ناشر،  چاپ اول کتاب «جنگ و رمان هایش» نوشته ابراهیم حسن بیگی برای علاقمندان به حوزه دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شد. کتاب حاضر خلاصه 54 رمان در حوزه جنگ به­ همراه تحلیل کوتاهی از آن­هاست که می­ تواند به منتقدان، پژوهشگران و دست اندرکاران تهیه و ساخت فیلم و سریال­های جنگ یاری رساند. همچنین می تواند علاقمندان و پژوهشگران به موضوع رمان جنگ و دانشجویان را با خلاصه آثار نوشته شده در این خصوص آشنا کند.

ناشر در معرفی کتاب آورده است: «تاریخ در هر دوره ای قصه های دوران پیشین را نقل می کند و وقایع را ، چه زشت و چه زیبا، به تصویر می کشد. صحت روایات تاریخی و حلاوت نهفته در آن ها ، ارتباط مستقیمی با اصحاب قلم دارد. نویسندگان ذهن و زبان تاریخ اند و نوشته های آنان درباره یک واقعه به بایگانی تاریخ سپرده می شود تا سال ها و بلکه قرن ها بعد، نسلی جویای دانستن، آن ها را از ضمیر تاریخ بیرون بکشد. در آستانه قرن بیست و یکم میلادی، سرزمین ایران شاهد دو واقعه بزرگ بود. این دو واقعه یکی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دیگری جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است. از آنجا که ساخت فیلم و سریال از روی آثار مکتوب به مراتب تاثیرگذارتر از مطالعه کتاب است در این اثر سعی شده داستان های گنجانده شود که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و سریال را داشته باشد شاید که در آینده شاهد ساخت آثار نمایشی دفاع مقدس متعددی از روی این داستان ها باشیم.


یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران جنگ هشت ­سالة عراق علیه ایران است. ادبیات دفاع مقدس در دوران جنگ خودجوش بود، و اغلب به ­دست کسانی شکل گرفت که تجربة کافی در کار نوشتن نداشتند، به­ همین دلیل داستان­ های باقی­مانده از آن دوران از استحکام ادبی لازم برخوردار نبود. اما تولدی بود که مرور زمان به آن شکل داد و توانست خلأ بُعد ادبی جنگ را پُر کند.
ایثار، شهادت­ طلبی، تکلیف دینی برای دفاع از انقلاب و اسلام، عشق و علاقه به مبانی دینی و رهبر انقلاب اسلامی و مقدس­ بودن مسئله دفاع از جمله مفاهیم رایج ادبیات دوران جنگ بود. در دوران بعد از جنگ نیز ادبیات دفاع مقدس در قالب داستان، خاطره، شعر، روزشمار جنگ و تولید فیلم سینمایی با موضوع جنگ ادامه یافت. داستان­ ها اغلب از داستان کوتاه دوران جنگ به رمان و داستان بلند تغییر یافت و در آثار این دوران علاوه بر جبهه به پشت جبهه نیز پرداخته شد. موضوع اسیران آزادشده جنگ یعنی آزادگان سرافراز و مسائل جانبازان و خانواده معظم شهدا از دیگر موضوعات مهم دوران بعد از جنگ است و نویسندگان بدون دغدغه خاطر، ویرانی­ ها و مصائب جنگ را نیز مورد توجه قرار دادند.»

چاپ اول این اثر ۴۰۰ صفحه و با قیمت ۱۶۵۰۰۰ ریال به بازار نشر عرضه و در اختیار علاقمندان به داستان های دفاع مقدس و پژوهشگران قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    3 1
    رمان های : دا،نورالدین پسرایران،بابانظر،کتاب های حکایت زمستان و...عالی بود