فهرست یارانه اختصاص یافته به نشریات سراسری در دوره شش ماهه نخست سال جاری از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی،  مبنای محاسبه مبالغ زیر، دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع یارانه مطبوعات است که در 29/7/92 تصویب و در 8/8/92 در سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی منتشر شد و انتشار فهرست زیر نیز در اجرای ماده 20 همین دستورالعمل صورت گرفته است.

در این فهرست، نام نشریات، ترتیب انتشار و نام صاحب امتیاز هر یک از آنها در کنار تعداد شماره اعلام وصول و معدل صفحاتشان در نیمه نخست سال به تفکیک درج شده تا مبنایی برای ارزیابی مبالغ یارانه توسط صاحبان امتیاز باشد. در عین حال توضیحاتی چند ضروری به نظر می رسد:

1- از آنجا که محاسبه و اعلام یارانه ها با هدف شفافیت عملکرد برای نخستین بار صورت می گیرد، قطعاً خالی از اشکال نیست. از این رو اداره حمایت آمادگی دارد تا بیستم دی ماه جاری هر روز از ساعت 14تا 20 با بررسی اسناد ارائه شده، در محاسبات کنونی تجدید نظر کند. فهرست اصلاحی نیز به همراه اصلاحات فهرست قبلی (نشریات استانی) تا پایان دی ماه جاری اقدام خواهد شد.

2- در تنظیم فهرست ذیل، نظر اکثریت مطبوعات مبنی بر محرمانه انگاشتن شمارگان، محترم شمرده شده و این رقم اعلام نمی شود.

3- برای نخستین بار، تخصیص یارانه منوط به درخواست و پیگیری نبوده است، بلکه برای کلیه نشریاتی که مشمول دستورالعمل بوده اند، یارانه در نظر گرفته شده است. از اینرو چنانچه باز هم نشریاتی از قلم افتاده اند قابل پیگیری است.

4- مطابق بند 3 دستورالعمل یادشده، به نشریاتی که خوداظهاری با برگه اعلام وصول ندارند یارانه تعلق نمی گیرد؛ اما از آنجا که یارانه این نوبت مربوط به شش ماهه اول سال جاری و قبل از اعلام دستورالعمل مذکور است، نشریاتی که با رعایت ماده 17 دستورالعمل منتشر شده، اما به دلیل عدم اعلام وصول در فهرست زیر قرار ندارند، پس از اطلاع به اداره حمایت، سهمیه این نوبت خود را همراه با نوبت بعد دریافت می کنند.

5- مطابق ماده 4 دستورالعمل یادشده، نشریات دوره ای دولت یا بخش عمومی از فهرست یارانه حذف شده اند، اما روزنامه های دولتی و عمومی، معادل نصف یارانه خود را تا پایان سال جاری دریافت می کنند.

6- دولت راستگویان اولاً بنا را بر خوداظهاری می گذارد و ثانیاً وظیفه دارد زمینه و علل اظهارات خلاف واقع را از میان بر دارد. متأسفانه یکی از آسیب های موجود، موارد معدودی اعلام وصول نادرست است که سبب می شود سلامت جریان غالب مطبوعات را زیر سؤال ببرد. در این نوبت استثنائاً اعلام وصول های نادرست، اصلاح شد امّا در نوبت بعدی بند 3 دستورالعمل، مبنای محاسبه خواهد بود.

 7- مطابق بند 18 دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات و با تعیین نمایندگان هفت گانه کمیته ارزیابی ضریب کیفی نشریات، این ضریب از نوبت بعدی منظور خواهد شد.

8 با توجه به هزینه های گزاف نیروی انسانی، تولید محتوا، کاغذ، چاپ، توزیع و سایر هزینه های سربار، باید اقرار کرد یارانه ای که به هر یک از نشریات تعلق می گیرد، تنها بخش کوچکی از هزینه های آنان را تأمین می کند که امید می رود با افزایش منابع، تقویت زیرساخت ها و اتخاذ سیاستهای توانمند سازی مطبوعات بتوان در آینده به نحوی از شکاف هزینه - درآمد کاست.

9- یارانه به خبرگزاری ها و سایت های خبری نیز در دستور کار معاونت امور مطبوعاتی واطلاع رسانی قرار دارد که آیین نامه وشاخص های آن بزودی اعلام می شود.

10-کلیه ارقام  برحسب{هزارریال}است.

فهرست یارانه مطبوعات را می توانید اینجا مطالعه فرمائید.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    42 2
    چرا باید به مطبوعات یارانه بدهند؟؟؟؟ بیایند کل رایانه را حساب کنند و از تعرفه واردات کاغذ روزنامه بکاهند در اینصورت دیگر بعضی روزنامه های خاص با پول این رایانه ها کارهای دیگر انجام نمی دهند.
  • سید مرتضی A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    45 3
    کیهان 341 میلیون تومان یارانه می گیره که بر ضد همین دولت حرف بزنه؟؟ من که نگاه کردم بعد همشهری بیشترین یارانه رو می گیره.
    • shahab IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      1 15
      بیشترین مبلغ بخش خصوصی مال اقای انتظامیه.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      0 2
      کیهان به تعداد زیادی مجله داره این برای کل مجله ها هشت نه فقط روزنامه کیهان.منم به شدت مخالف کیهان هستم ولی اینو گفتم که در جریان باشید
    • مهدی A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      0 0
      با sort کردن ستون میبینی که کیهان ششم هست.
  • حميد US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    43 2
    اگه بيت المال پول مردم هست، من به عنوان مردم راضي نيستم به اين نوع توزيع يارانه مطبوعات: 1. اطلاعات: 7,052,218 2. همشهري: 6,994,025 3. كيهان: 6,960,141 4. جام جم: 6,811,763 5. خبر ورزشي: 6,754,575 6. ايران: 6,221,928 7. دنياي اقتصاد: 5,882,108 8. جمهوري اسلامي: 3,100,721 9. هفت صبح: 1,803,908 10. مردم سالاري: 1,691,790 11. رسالت: 1,674,137 12. شرق: 1,606,155 13. جوان: 1,464,134 14. اعتماد: 1,407,991 15. ابتكار: 1,369,073
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      0 1
      حالا کسی از تو نخواسته راضی باشی. سی ساله این پرداخت ها انجام میشه تازه امسال رقمشو فهمیدی جو نگیردت.
  • حمید صحرایی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    همین طوری است که دولت همیشه کسر بودجه دارد. کوچک کردن دولت را از قطع یارانه به این و ان شروع کنید.
  • وحید IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    مجموع 9.5 میلیارد تومان.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    اولا ندهید ثانیا براساس تیزاژ فروش حقیقی روزنامه ایی که حداقل تیراژ دارد با پول یارانه از طرف مردم حرف میزنند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    1 0
    کیهان پول مردم می خوره که بر ضدشون حرف بزنه؟
  • محمدی نماینده شهرستانی US ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بجای یارنه دادن ازروزنامه ها بخواهیدبه اندازه نیازمنتشرکنندنه اینکه سه برابرنیازبازارانتشارمی دهندوبیش ازنیمی ازروزنامه ها بصوربرگشتی وکاغذباطله حیف ومیل می شوندشما نشریات باطله بخصوص جدولهاکه بصورت بسته بندی درجلوی دکه ها انباشته شده اگراینها با نگاه به وضع مملکت به اندازه نیازچاپ کنندنه کاغذحیف ومیل می شودنه ناشرتیراژدروغین برای اخذیارانه اعلام می کندناشرین با کلک به دولت هیچوقت نمی گوینداین تیراژکه اعلام می کنندچنددرصدش به فروش می رسدبرای رسیدن به تیراژواقعی نشریات نمایندگان شهرستانی دکه داران بهترین منبع هستندبپرسیدفلان نشریه چقدرمی گیری چقدربرگشت می خردتا درکشوراین همه ریخت وپاش نباشد
  • م.ع. EU ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    به عنوان یک مطبوعاتی قدیمی از معاونت مطبوعاتی تقاضا دارم صورت یارانه پرداختی به مطبوعات در دولت «پاک دستان» منتشر شود تا همگان از میزان دریافتی نشریات خاص، منجمله هفته نامه آقای حمید رسایی با خبر شوند. به سهم خودم از شفافیت بی سابقه معاونت مطبوعاتی وزیر محترم ارشاد صمیمانه سپاسگزارم. آنچه مسلم است نفس عمل، شایسته تقدیر است و باید در ورای اعداد و ارقام مندرج در سیاهه منتشره به این اقدام مبارک نگریست؛ بی شک این تصمیم شجاعانه به عنوان یک سند افتخار در کارنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوات یازدهم، ثبت خواهد شد. دست مریزاد.