معصومه ابتکار می گوید: نگاه ما در محیط زیست این است که توسعه باید با محیط زیست همگام شود و راهکاری که برای حل این مسئله وجود دارد، توجه به اقتصاد سبز و ترویج مشاغل سبز است؛ مشاغلی که در راستای حفاظت از محیط زیست می توان گسترش داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت های جدی سازمان حفاظت محیط زیست بحث حفاظت از تنوع زیستی و گونه های جانوری است، اظهار داشت: تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری جهان در بسیاری از زمینه ها به سرعت رو به زوال است و حفظ این ذخایر در قالب مناطق حفاظت شده، اتفاق می افتد.

وی گفت: 4 نوع منطقه به عنوان مناطق ذخایر ویژه طبیعت ایران وجود دارند و حفاظت از آنها توسط سازمان حفاظت محیط زیست با کمک محیط بانان و البته ساکنان آن مناطق و مردم روستاهای اطراف صورت می گیرد.

این مناطق فرصت های استثنایی برای گردشگری طبیعی، انجام کار مطالعاتی و پژوهشی و حفظ ذخایر جانوری هستند. در این زیستگاهها، گونه های متنوع جانوری ایران وجود دارد که متاسفانه زیستگاه های اینها به دلایل مختلف از جمله گسترش شهرنشینی، احداث راهها و بسیاری اتفاقات دیگر تهدید شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شکار غیر مجاز، وجود سلاح فراوان غیر مجاز در دست شکارچی های غیر قانونی و فرهنگ پایین بعضی افراد را از دیگر عوامل تهدید زیستگاه های طبیعی گونه های جانوری عنوان کرد.

وی گفت : برخی از مردم متوجه نیستند این جانوران چقدر ارزشمندند. گونه های جانوری نشان دهنده وجود سیکل، اکوسیستم و هرم حیات هستند و هر کدام از بین برود، آن هرم از هم می پاشد. یقینا ما هم در معرض تهدید هستیم و آخر خط هم انسان ها رو به انقراض خواهند رفت زیرا اینها همه به هم پیوسته اند.

 وقتی خداوند گرفتن جان موجودات را مجاز نمی داند، انسان هیچ حقی ندارد که حیات را از یک موجود به ویژه برای تفریح بگیرد. نه از نظر انسانی و نه از نظر شرعی و قانونی درست نیست و با تهدید این گونه های جانوری چند حریم از بین می رود.

 

توجه به اقتصاد سبز در راستای حفاظت از محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یکی از رویکردهای مهم دولت در بحث بهبود فضای کسب و کار، حرکت به سمت رشد مثبت اقتصاد کشور و کاهش تورم گفت: نگاه ما هم در محیط زیست این است که توسعه باید با محیط زیست همگام شود و راهکاری که برای حل این مسئله وجود دارد، داشتن نگاه اقتصاد سبز و ترویج مشاغل سبز است؛ مشاغلی که در راستای حفاظت از محیط زیست می توان گسترش داد.

 گردشگری طبیعی، تولید فیلترهای هوا، جلوگیری از آلودگی هوا، پیشبرد فناوری مربوط به گاز طبیعی، کاشت گیاهان، مدیریت بازیافت یا تسویه خانه های آب و فاضلاب و غیره جزء مشاغل سبز و محیط زیستی هستند که در قالب طرحهای اقتصادی مشاغل سبز مطرح می شوند.

وی گفت: پایه و مولفه اصلی اقتصاد سبز حرکت های پژوهش بنیان مبتنی بر نوآوری است. اینها می تواند زمینه فعالیت و رشد شرکتهای دانش بنیان را فراهم کنند تا کالاها و تولیدات خود را ارائه کرده و ضمن ایجاد اشتغال ارزش افزوده نیز داشته باشند و مشکلات محیط زیست نیز حل خواهد شد.

 توجه به اقتصاد سبز و صندوق ملی محیط زیست ایران در قانون برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود اما متاسفانه اجرایی نشد. البته ما در این دوره آن را احیاء کردیم، مجمع صندوق تشکیل شده، مدیر عامل و هیئت مدیره آن در حال نهایی شدن هستند و اعتبارات آن پیش بینی شده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست با عنوان "اقتصاد سبز کلید توسعه پایدار" اشاره کرد و گفت: یکی از راه حل های جلوگیری از تخریب محیط زیست و توسعه اقتصاد سبز مشارکت بخش خصوصی است. با در نظر گرفتن این مهم، نمایشگاه بین المللی محیط زیست بهمن ماه سالجاری برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه بستر سازی مناسب برای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست، ارایه راهکارهای اصولی و عملی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، ایجاد انسجام بین بخشی برای توانمندسازی پروژه های زیست محیطی، گسترش فرهنگ طبیعت گردی و معرفی انرژی های نو و تجدیدپذیر و صنایع است و شرکتهای فعال در بخش محیط زیست حضور خواهند داشت. ما می خواهیم با بخش خصوصی یک ارتباط خوب و سازنده داشته باشیم.

 

پیگیری رفع مشکل دریاچه ارومیه 

معاون رئیس جمهور در ادامه به موضوع دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: بی توجهی های گذشته به موضوع دریاچه ارومیه بسیار زیاده بوده است. ولی در این دوره آقای دکتر روحانی از ابتدا دستور دادند و جلسات هماهنگی تشکیل شد. وزیر نیرو برای ساماندهی این موضوع ماموریت پیدا کرد، 18 راهکار کوتاه مدت و عملی برای نجات دریاچه تعریف شد و دستگاهها در این موضوع مامور شدند.

 ما در سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیگیری ها و برنامه های مربوط به خود را با قدرت انجام می دهیم و در تمام آن زمینه ها مشغول کار هستیم. نشستهای داخل سازمان و نشست های منطقه ای برگزار شده و با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد؛ ساز و کار ملی برای نجات دریاچه ارومیه هر چه سریعتر شکل بگیرد تا کار با سرعت مناسب پیش برود.

 

ما مخالف سدسازیهایی که به تالاب ها و رودخانه ها لطمه می زند، هستیم

وی یادآور شد: البته مشکل دریاچه ارومیه برای حوضه ها و تالابهای دیگر نیز وجود دارد. ما مخالف دخل و تصرفها از جمله سدسازی هایی که تالابها را خشک می کند، یا به رودخانه ها لطمه می زند و مشکل هایی برای سفره های آب زیر زمینی به وجود می آورد، هستیم.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    1 0
    فقط مخالفت کافی نیست۰ نگهبانی از محیط زیست باید ساماندهی شود افراد بیشتری به کار گرفته شوند۰ بعد از این که نسل حیوانات از بین رفت تاسف خوردن به کار نمی آید۰ در تمام دنیاذبعد از امنیت کشور مسایل محیط زیست قرار دارد که حتی رییس جمهور کشور هم نمی تواند ورود کند۰ در ایران آخرین گزینه محیط زیست است که برای خالی نبودن عریضه نوشته می شود۰