پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از روش‌های مولکولی و خاموش کردن این فاکتورها، روش نوینی را برای درمان سرطان‌های دستگاه گوارش تهیه کردند .

ایسنا نوشت:

پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از روش‌های مولکولی و خاموش کردن این فاکتورها، روش نوینی را برای درمان سرطان‌های دستگاه گوارش تهیه کردند و امیدوارند درمانی اختصاصی برای بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش ارائه دهند.

دکتر محمدرضا عباس زادگان، رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجری طرح با بیان اینکه در این تحقیقات بر روی عوامل ایجادکننده سرطان مری مطالعاتی انجام شد، گفت: در این مطالعات دو فاکتور اصلی را که سبب می‌شوند سلول‌های نرمال بدن (به طور اختصاصی سلول اپی‌تلیال مری) که در سرطان مری به سلول‌های بنیادی سرطانی تبدیل می‌شوند، بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه این مطالعه بر روی جامعه بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده است، ادامه داد: نتیجه تحقیقات ما نشان داد که درصد بالایی از بیماران، دارای این فاکتور که شامل فاکتورهای «مستر مایند 1» (MAML1) و «توئیست ۱ (Twist 1)» می‌شود، هستند.

عباس زادگان با اشاره به نقش این دو فاکتور اصلی در بروز سرطان مری خاطرنشان کرد: در هنگام بروز سرطان این دو فاکتور در مسیرهای پیام رسانی دچار اختلال شده و در نهایت سبب می‌شوند که بیان بی رویه‌ای داشته باشند و سلول‌های طبیعی (نرمال) را طی فرایند اپی‌تلیال مزانشیمال (EMT) به سلول‌های بنیادی سرطانی (Cancer Stem Cell) تبدیل کنند.

وی با تاکید بر لزوم شناخت این فاکتورها در درمان بیماری سرطان یادآور شد: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد در صورتی که از این فاکتورها شناخت بیشتری داشته باشیم، قادر به ارائه درمان‌های اختصاصی برای این دسته از بیماران خواهیم بود.

مجری طرح با بیان جزئیات مطالعات انجام شده در این زمینه توضیح داد: در این مطالعات با استفاده از مکانیزم‌های نوین مولکولی اقدام به خاموش کردن دو فاکتور «مستر مایند 1» (MAML1) و «توئیست ۱ (Twist 1)» کردیم.

عباس زادگان، با تاکید بر این‌که این مطالعه بر روی نمونه‌های انسانی مبتلا به سرطان مری انجام شد، اضافه کرد: در ادامه این تحقیقات این مساله مورد بررسی قرار گرفت که آیا این روش قادر به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی هست یا خیر که در این زمینه موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به عوارض ناشی از درمان‌های غیر اختصاصی همچون شیمی درمانی و رادیوتراپی، اظهار کرد: درمان‌های عمومی همچون شیمی درمانی به صورت غیر اختصاصی است و عوارضی را برای بیماران به دنبال دارد در صورتی که روشی که ما بر روی آن کار کرده‌ایم، به صورت درمان اختصاصی بیولوژیکی در آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مطالعه بر روی بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده است، خاطرنشان کرد: دستاوردهای این تحقیقات همچنین برای درمان سرطان‌های دیگر دستگاه گوارش همچون روده بزرگ کاربرد دارد.

استاد گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص موفقیت کسب شده تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:‌ طرح مطالعه‌ پروسه پیدایش سرطان در سلولهای نرمال بدن، رتبه سوم گروه محققان در کمیته تخصصی علوم پایه را کسب کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نتایج این تحقیق فاکتورهای خاصی برای درمانهای بیولوژیک در آینده خواهد بود و می‌توان با استفاده از این روش از تبدیل سلول‌های نرمال به سلول‌های بنیادی سرطانی که مقاوم‌ترین سلول‌های توده سرطانی به داروهای ضد سرطان هستند، جلوگیری کرد، افزود: نتایج این تحقیق در مجله بین‌ المللی ISI انکولوژی با ایمپکت حدود 5 به چاپ رسیده است.

استاد گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه گروه نوپایی است که در حال حاضر 10 عضو هیات علمی در این گروه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این گروه در بخشهای مختلف ژنتیکی از جمله ژنتیک سرطان، ژنتیک بیماریهای نورولوژیک (مغز و اعصاب)، ژنتیک بیماریهای قلب و عروق و متابولیک فعالیت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش کلاسهای گروه‌های پزشکی مولکولی و برخی رشته‌هایی که نیاز به تخصص ژنتیک دارند، فعالیت در مراکز تحقیقاتی ژنتیک دانشکده پزشکی و ژنتیک انسانی پژوهشکده بوعلی و فعالیت در مراکز تشخیصی ژنتیک بیمارستان قائم (عج) و دیگر مراکز دولتی و خصوصی را از جمله فعالیتهای این گروه برشمرد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =