با انجام سه پروژه در پژوهشگاه مواد وانرژی ، بازیافت زیستی پودر تایر با استفاده از باکتری های مختلف و همچنین کنسرسیوم های بومی مورد بررسی قرار گرفت.

ایرنا نوشت:

دکتر فریده قوی پنجه مجری این طرح کاربرد آن را در صنایع تایر سازی در راستای استفاده مجدد تایرهای مستعمل در فرآیند تایرسازی برای کاهش هزینه ها و نیز کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، دانست.

وی مهمترین کاربرد این روش زیستی را استفاده مجدد از تایرهای مستعمل دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت پلیمر که باعث ترغیب تایر سازان به استفاده مجدد از تایرهای مستعمل در تولید تایر می شود از این رو تحقیقات در این زمینه که باعث افزایش خواص پلیمر بازیافتی شود، حایز اهمیت است.

رییس پژوهشکده انرژی خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلوگرم پودر تایر مستعمل 1100 تومان می باشد در حالیکه قیمت هر کیلوگرم لاستیک طبیعی حدود 600 هزار تومان است بنابراین امکان توسعه این دانش فنی با توجه به نیاز کشور طی تحقیقات آتی جهت کاهش مصرف ارزشمند است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد وانرژی گفت: با توجه به کاهش منابع اولیه و در نتیجه افزایش قیمت ها و نیز افزایش مشکلات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، توجه به بازیافت تایر و استفاده مجدد از تایرهای مستعمل اهمیت ویژه ای یافته است.

وی افزود: در روش های پیشین و تجاری مرسوم در بازیابی لاستیک شامل روش های فیزیکی و شیمیایی ممکن است آلودگی های ثانویه ایجاد شود و انرژی زیادی مصرف شود، همچنین در روش های شیمیایی و فیزیکی تنها پیوندهای گوگرد - کربن مورد حمله قرار نگرفته و سایر پیوندها (کربن-کربن) نیز تحت تاثیر قرار می گیرند که این موضوع سبب کوتاه شدن طول زنجیره پلیمر و افت خواص آن است.

قوی پنجه با بیان مزیت این روش نسبت به روش های قبلی ، گفت: بازیابی تایر به روش زیستی به دلیل اینکه قدرت انتخابی دارد و می تواند تنها پیوندهای خاصی را مورد هدف قرار دهد، نسبت به سایر روش ها برتری دارد در عین حال روش های زیستی در دما و فشار محیط انجام می شود و هزینه های کمتری را در بر دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر خوب نگاه کنیم میبینیم که کشورهای پیشرفته به زباله میگویند طلای کثیف یعنی ما نفت را میفروشیم که پول در بیاوریم آنها مغز را حرکت میدهند و از زباله خود ما هم پول در می آورند و هم قدرتمند میشوند و همان را به خودمان میفروشند و محیط زیست هم سالم می ماند و ما کماکان زباله تولید میکنیم