۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

ران ران شاو یکی از پیشگامان صنعت فیلمسازی چین و تهیه‌کننده فیلم‌های رزمی همین طور فیلم «بلید رانر»، از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ران ران شاو سه‌شنبه در منزل خود در هنگ کنگ درگذشت. او 106 ساله بود.

شاو - که همراه برادرش استودیو فیلم شاو را تاسیس کرد - از 19 سالگی در شانگهای و سنگاپور وارد صنعت فیلمسازی شد.

شرکت برادران شاو در دهه‌های 1960 و 1970 در اوج بود و تاثیری مهم هم بر صنعت فیلمسازی آسیا و هم بر سینمای وسترن داشت. شاو شخصا حدود 360 فیلم را تهیه کرد که از کلاسیک‌های رزمی تا «بلید رانر» به کارگردانی ریدلی اسکات را دربرمی‌گرفت.

آرشیو برادران شاو که 760 عنوان فیلم را شامل می‌شود، اکنون زیر نظر شرکت «سلستیال پیکچرز» در هنک کنگ اداره می‌شود.

ران ران شاو با نام اصلی شائو رن لنگ متولد 1907 در نینگبو در چین بود. او یکی از شش پسر خانواده بود. شاو به دنبال برادرش به سنگاپور رفت تا سازمان شاو را تشکیل بدهد و بعد در دهه 1930 شرکت فیلم تیان یی را در شانگهای و سپس استودیو فیلم ساوت سیز را در هنک کنگ راه‌اندازی کرد.  

پس از جنگ جهانی دوم و اغتشاش‌ها در چین در اواخر دهه 1940، هنک کنگ و در سطوح پایین‌تر سنگاپور مرکز فیلمسازی چینی شدند. شاو در هر دو جا فعال بود.

شاو بین سال‌های 1947 تا 1972 یکی از دو چهره غالب در صنعت فیلمسازی سنگاپور بود و هر سال بیش از 20 فیلم تولید می‌کرد. «عصر طلایی» سینمای سنگاپور که اغلب به «دوران استودیو» معروف است، با حضور شاو شکل گرفت.

در حالی که تهیه‌کنندگان فیلم‌ها، چینی بودند، شاو اغلب با کارگردانانی از دیگر کشورهای منطقه کار می‌کرد. او به دفعات کارگردانان ژاپنی و تایوانی را استخدام کرد و بسیاری از کارگردانان و بازیگران هنک کنگی نیز اولین فیلم‌های موفق خود را با او تجربه کردند.

شاو در سال‌های آخر عمر بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه می‌کرد. حکومت بریتانیا در 1977 به او نشان شوالیه اعطاء کرد و در 1998 نیز بالاترین نشان هنگ کنگ به او رسید. آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا هم ماه پیش در هنک کنگ از شاو تقدیر کرد.

ورایتی / 6 ژانویه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    6 3
    بنده خدا جوون مرگ شد!!!