آمدن دولت یازدهم قیمت ها در بخش مسکن روند نزولی خود را آغاز کردند. در میان اما هنوز بازار اجاره مسکن به نوعی ملتهب است.

محمدصالحی: وزیر راه  و شهرسازی همچنان از مسکن مهر انتقاد می کند در آخرین اظهار نظری که در این زمینه کرده است، اعلام کرده که مسکن مهر در دراز مدت منجر به گسترش فقر می شود. این در شرایطی است که جامعه منتظر است تا به نوعی ازسیاست های دولت یازدهم در بخش مسکن رونمایی شود تا تاثیر این سیاست ها را بر بازار مسکن مشاهده کند. در حالی که جامعه منتظر رونمایی از طرح های وزارت راه و شهرسازی، به عنوان متولی بخش مسکن، به منظور کاهش قیمت مسکن در کشور است، این وظیفه را به نوعی دستگاه دیپلماسی کشور بر دوش گرفته است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اتفاقاتی که در عرصه دیپلماسی کشور اتفاق افتاد، از جمله تفاهم نامه ژنو، قیمت ها در بخش مسکن روند نزولی خود را آغاز کردند. در میان اما هنوز بازار اجاره مسکن به نوعی ملتهب است. بازار اجاره مسکن با دو چالش " نابرابری اجاره‌بها با قدرت اجاره‌نشین‌ها" و " کمبود در عرضه واحدهای اجاره‌ای" روبروست که برای برطرف شدن همزمان این دو مشکل دولت باید به مفاد قانون ساماندهی مسکن رجعت کند و برنامه ساخت مسکن‌اجاره‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

سالانه 40 هزار فقره وام دو میلیون تومانی برای اجاره‌نشین‌ها

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ‌گفت: دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد که نمی‌توان در کوتاه مدت تمام این افراد را از طریق مسکن ملکی صاحبخانه کرد.

حسام عقبایی ادامه داد: در طرح جامع مسکن که سال 85 به تصویب رسید پیش‌بینی شده بود سالانه 40 هزار فقره وام دو میلیون تومانی ودیعه‌ مسکن از طرف سیستم بانکی به اجاره ‌نشین‌ها پرداخت شود. این طرح هم‌اکنون توسط وزارت راه ‌و شهرسازی در حال بازنگری و به روز رسانی است تا سیاست‌های جدید حوزه مسکن از محل نسخه جدید این طرح شناسایی و به اجرا گذاشته شود.

وی افزود: گروه قابل‌ توجهی از اجاره‌نشین‌ها نمی‌توانند در کوتاه‌ مدت مخاطب برنامه دولت در حوزه تامین مسکن‌ ملکی قرار بگیرند و ناگزیر به ادامه حضور در بازار اجاره هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: لازم است دولت در کنار سیاست ‌گذاری‌هایی همچون مسکن ‌اجتماعی و ‌حمایتی که به ترتیب صاحب‌خانه ‌شدن کم‌درآمدها و میان‌درآمدها را هدف قرار می‌دهد، برای مسکن ‌اجاره‌ای جهت پاسخگویی به نیاز اجاره‌نشین‌ها نیز برنامه‌ریزی کند.

  

ضرورت ساخت مسکن‌ اجاره‌ای برای حل مشکل اجاره‌نشینان

رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران درباره برنامه ساخت مسکن ‌اجاره‌ای گفت: اعتبار ناچیز بانک‌ها در حوزه تامین مالی مسکن می‌تواند برای ساخت حجم زیادی از آپارتمان‌های اجاره‌ای هزینه شود و در این مسیر به کمک امکاناتی همچون زمین‌های دولتی و تخفیف در صدور پروانه‌ ساخت، قیمت تمام ‌شده این آپارتمان‌ها برای بخش‌خصوصی کاهش یابد. از طرفی دولت در زمان بهره‌برداری بخش ‌خصوصی از آپارتمان‌های اجاره‌ای، می‌تواند با مکانیزم غیردستوری و مداخله هوشمندانه در نظام تنظیم بازار اجاره، نرخ اجار‌ه‌بها برای این آپارتمان‌ها را برای مدتی مشخص مثلا 10 سال، کمتر از نرخ‌های منطقه تعیین کند و شرط تداوم تخفیف‌ها و تسهیلات‌ بانکی روی این آپارتمان‌ها را رعایت اجاره‌بهای تعریف‌شده، تعیین کند.

وی تاکید کرد: حمایت از احداث آپارتمان‌های اجاره‌ای و تعیین مکانیزم اجاره این آپارتما‌ن‌ها و نظارت بر اجاره‌بهای آنها باعث خواهد شد از یک‌سو عرضه واحدهای اجاره‌ای افزایش یابد و از سوی دیگر رقابت‌ درون محله‌ای بین موجران برای نزدیک‌کردن اجاره‌بها به نرخ این نوع آپارتمان‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته عقبایی درابتدا اگر دولت بخواهد در این زمینه به خصوص در بخش اجاره و تامین مسکن اقشار کم درآمد فعالیت اصولی انجام دهد باید به جای اینکه پول نقد در اختیار مردم در قالب تسهیلات قرار دهد نسبت به اجرای طرح‌های تولید مسکن استیجاری اقدام کند.

 

پیشنهاد وام ودیعه 15میلیونی

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد در بازنگری طرح جامع مسکن با همان سازوکار و از طریق تعیین اعداد و ارقامی بابت تسهیلات مفید برای اجاره وساخت تعدادی معین از واحدهای مسکونی اجاره‌ای و ملکی، بازار مسکن در این بخش را سروسامان دهد باید میزان وام اجاره به نرخ امروز محاسبه شود در این صورت برای کلان‌شهرها باید حداقل مبلغ وام ودیعه‌ اجاره بین 15 تا 20 میلیون تومان تعیین شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه میزان این تسهیلات چه در بخش اجاره و چه در بخش ساخت و خرید باید در میان دهک‌ها و مخاطبان آن متفاوت باشد، تصریح کرد: اگر مخاطب این طرح‌ها توده مردم و در واقع قشر متوسط جامعه باشد حداقل باید تسهیلات در کلان‌شهرها 50 درصد هزینه‌های خرید یک مسکن متعارف را تامین کند.

  

وام مسکن از سیر صعودی رشد قیمت‌ها جا مانده است

وی با اشاره به وام خرید مسکن در سال 83 گفت: در آن زمان این وام در اختیار متقاضیان ساخت و خرید قرار می گرفت که به طور متوسط 30 درصد از هزینه ها را پوشش می داد.

عقبایی افزود: در حال حاضر وام مسکن کمتر از پنج درصد هزینه‌های ساخت و خرید را پوشش می‌دهد که این امر به این معناست که وام مسکن از سیر صعودی رشد قیمت‌ها جا مانده است و باید هر چه سریع‌تر با سیاست افزایش تسهیلات به منظور افزایش قدرت خرید مردم و کنترل بازار مسکن جلوی این موضوع را گرفت.

حال باید منتظر باشیم تا ببینیم دولت یازدهم چه تدابیری را برای بازار اجاره مسکن در نظر می گیرد. شاید بتوان طرح مالیات بر خانه های خالی را که توسط آخوندی دوباره به جریان افتاده است را در راستای برنامه های دولت یازدهم برای کاهش التهاب در بازار اجاره عنوان کرد. طرحی که از زمان دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و در آن زمان به نتیجه نرسید.

31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    99 4
    وام مسکن بایدحداقل80درصدمبلغ خریدیاودیعه روتامین کنه بااقساط25ساله.
    • بی نام EU ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      7 0
      و با سود خیلی پایین نزدیک به صفر. البته اگه هدف دولت خانه دار کردن مردم باشد، اما این وام مسکنی که با این سود بالا داده میشه، تبدیل به یک منبع درآمد برای بانک مسکن شده
    • بی نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      1 3
      بانک خصوصی میده وام رو تا 70 درصد یا بیشتر مشکل رقم اقساط هست. البته فرض کن شما وام 100 میلیونی بگیریاگر اقساط از نرخ بهره بانکیکمتر باشه میبری توی یک بانک دیگه سپرده میزاری و تورم تشدید میشه. منطقی فکرکنید لطفا. تنها راهش همون حرف جناب وزیر مسکن هست.یعنی داشتن پس انداز و سرمایه گذاری اون تا رسیدن به قیمت یک خونه.
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      1 0
      اونوقت حداکثر چقدر
    • ایرانی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      3 0
      بجای حل مسئله صورت مسئله رو پاک می کنن بجای افزایش وام که خودش باعث بالا رفتن قیمت مسکن است باید جلوی دلال بازیها رو گرفت وگرنه تجربه ثابت کرده هر چقدر قدرت خرید مردم رو بالا ببرن تورم دو برابر اون رشد میکنه چون ما ایرانی فوق العاده آدمهای سوجویی هستیم و اصلا بهم رحم نمی کنیم و فقط فکر سود خودمون هستیم
  • میلاد A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    45 2
    من نگرانم بازم یه سری سیساستای مسکن ابلاغ و اعمال بشه، آخرش اونا که 2547تا خونه دارن 1548756تا خونه دیگه هم پیدا کنن و صاحب بشن،‌بی خونمونا هم کلاهشون پس معرکه باشه مث همیشه!
  • شهره IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    86 10
    آقای وزیر؛ 8 سال به شدت ضربه روحی و مالی دیدیم. کاش دولت آقای روحانی کاری می کرد که این بنگاههای املاک برچیده شوند. همین ها صاحبخانه ها را به اوج قدرت می رسانند. واقعا کرایه ها وحشتناک وحشتناک و سرسام آور است. اگر شما مسولین به دین اسلام اعتقاد دارید . این معضل را از بین ببرید . صاحبخانه دولت باشد . ما سوختیم.
    • مشاور املاک IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      1 14
      والله ما که بنگاه داریم سر قیمت اینقدر طرف مستاجر هستیم طرف موجر نیستیم شماهم اگه شوهر دارید برید یه مسکن قیمت پایین تر انتخاب کنید نه تو چشم و هم چشمی حتما باید اون بدبخت شوهرتان صبح تا شب برا برطرف کردن یک هزارم نیازهای شما جون بکنه
    • شهره IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      8 0
      مخالفین من ؛ عزیزان مرسی از شما ؛ شما ها را شناختم . شما بچه بنگاهی یا بچه صاحبخانه هستید . متاسفم که فقط بفکر خود هستید.
  • امین IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    32 2
    با 50 میلیون هم اکثریت بی خانمان ها به جایی نمی رسند. به نظرم این افزایش فقط در جهت شکستن یخ رکود مسکن داره صورت می گیره. و بیشتر شدن وام مسکن به افزایش قیمت ها و یا حداقل جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها منجر میشه. اینا باید کار برعکس انجام میدادن حاضریم این وام رو قطعش کنن تا اینکه بیست تومن یا بیشتر از قیمت خونه ها بیفته و دردسر این وام و قسط هاشو ندنشته باشیم. خب البته در این صورت سور و سات بانک مسکن چی باید بشه؟! بیست تومن میدن تا ملت در ازاش با دو برابر افزایش قیمت ناشی از اون مواجه بشن!!!
  • درد مردم A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 0
    من یا هر شخص دیگه ای اگه یک شغل با حقوق مناسب داشته باشیم که متناسب با دخل و خرجمون باشه هیچوقت نیاز به خرید مسکن نخواهیم داشت و میریم خانه اجاره میکینم ، ودر عوض سرمایه امان را در بخش تولید سرمایه گذاری میکنیم و با درآمدش کم کم از طریق پس انداز و وامهای سبک در دراز مدت خانه دار هم میشیم . دیگه هم نیاز به تزریق پولهای کلان به بازار دلالها و بساز و بفروشها و شادی اونها و البته گرانی و تورم بیشتر نیست . بودجه را صرف اشتغال زایی و بالا رفتن درآمدها کنین . ببینید اروپاییها و سایرین چه میکنند ، مالیات ها را چگونه وضع میکنند ، اگه شخصی قرض و بدهی (مانند اجاره یا وام خرید خانه ) داشته باشه مالیاتش تا 3% میاد پایین ولی اگه صاحب خانه باشه و یا کلا وامهاش کم باشه مالیاتش تا 44% درآمدش میره بالا
  • یغما IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    12 0
    به امام حسین مادر من حقوق مستمری میگیره من تازه فارق تحصیل شدم میخوام برم دنبال کار، ما مستجریم پول اجاره و زندگی رو مادرم میده من کمکش کنم یا به فکر ازدواج و تشکلیل زندگی باشم؟؟؟؟
  • امیر A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    7 0
    همشون برج دارن املاک دارن توی خود کوچه ما از 65 تا واحد 12 تا خالی هستش نوساز کلید نخوره میانگین هم 2یا 3 ساله خالیه .همشون میگن خالی باشه تا گرون بشه همین مجلس نمیتونه یه مالیات سنگین از خونه خالی یا هر نفر 2 تا واحد بگیره چرا چون به ضررشونه خودشونم مالک هستن و چند تا دارن قانونی را تصویب نمیکنن به ضرر خودشون باشه این نیز بگذرد
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    8 0
    واقعا نظارت روی بنگاه های املاک ضعیفه. مثلا پارسال بخشنامه کرده بودند که صاحبخانه ها 10% بیشتر حق ندارند به کرایه اضافه کنند ولی عملا اجاره ها تقریبا یک و نیم برابر شد! صاحبخانه ها هر چی می گن بنگاه ها قبول می کنند من سه بار قرارداد بستم ولی صاحبخانه مستاجر جدیدی پیدا کرده بود که کرایه بیشتر می داد و یکطرفه قرارداد رو به هم زد. بنگاه هم جانب اون و گرفت. خانه اجاره دادن شده محل کسب درآمد یک عده.... بدون هیچ تلاشی و کار اقتصادی کلی هر ماه پول به جیب می زنند......همین شده که یکی ده تا خونه داره ولی یکی مثل ما تو خرید 40 متری اش مونده.
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 1
    جناب آقای آخوندی تمام توان و قدرتش را گذاشته برای داغون کردن مسکن مهر! آقا حداقل خراب کنید همه را و پول مردم را هم پس بدهید ، آنوقت ببینیم شما چه تصمیمی برای این خیل عظیم بی خانمان میگیرید؟!
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 5
    در تهران وشهرهای اطراف ان قیمت مسکن باید انقدر بالا برود که همه به شهرهای خودشان برگردند چون در اینده در تهران کمبود برق - اب - گاز - اکسیژن -و محلی برای راه رفتن خواهیم داشت
  • ایرون A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 0
    نه بابا از کجا فهمیدید زور مستاجران به قیمت ها نمی رسد؟؟؟
  • آرین 14 سال مستاجر EU ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 1
    اگه یه سس رو یه بقالی صد تومن گرون بده فوری بیستا سازمان میسازن میگن مبارزه با گران فروشی اما این همه صاحی خونه خر خره مستاجرا رو میگیرن دولت عین خیالش نیست.
  • mehdi IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    11 0
    کاش دولت آقای روحانی کاری می کرد که این بنگاههای املاک برچیده شوند...
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    10 0
    ميشه بگيد چي تو اين مملكت متلاطم نيست؟
  • حمیدرضا عابدی A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    6 0
    ضمن تشکر از وزیر محترم آنقدر مسکن گران شده که دیگه قابل خرید نیست من حدود ماهی 3 ملیون درامد دارم هنوز بخرج اجاره خانه و هزینه های زندگی نمیرسم ، مرد حسابی مگه باید ماهی چند درامد داشته باشی که بتونی 200 ملیون پس انداز کنی تا یه اپارتمان معمولی در مشهد بخری ، البته دولت قبلی خانه های شرمندگی ساخت تا همه با انگشت نشان بدنت از اونا اگه منظورتان هست لطفا زحمت نکشید .
  • یغما IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 0
    الان نظرقبلی من کجاش مشکل داشت که سانسور کردید خیلی داغونید
  • کیوان IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    10 1
    بنده سال 86 مبلغ18میلیون وام مسکن گرفتم(البته بعد از اینکه کلی پول من توی بانک سپرده بود و به معدل لازم برای گرفتن وام رسیدم) دقیقا همان سال که اقدام به خرید گردم قیمت مسکن تقریبا دوبرار شد . مجبور شدم یه خونه با نصف متراز قبلی بخرم . جالب اینجاست الان 6 ساله که قسط میدم تازه سود وام پرداخت شده است و 18 میلیون اصل مونده است خدا صبر بده..................................
  • ابوالفضل A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    افزایش مبلغ وام فقط به تورم بیشتر وگرانی کمک میکنه یعنی پولدارا پولدارتر میشن فقیرا فقیرتر
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    1 0
    قدرت گرفتن اين وام و پس دادن اقساطشو فقط اونايي دارند كه الان تعداد خانه هاي استيجاريشون سر به فلك كشيده اينم بگيرن كه تعدادش بيشتر بشه و بيبشتر اجاره بدن نه ما كه شام شبمونو بزور تهيه ميكنيم ششصد تومن حقوق اونم مستمري باهاش كرايه بده با اين خرج گران كنار بيا . دست كارشناسا درد نكنه بگين اين كارشناسي رو كجا ميدن ما هم بريم بگيريم شايد مشكلمونو حل كنيم