وزیر راه و شهرسازی برای نشان دادن حمایت خود از گسترش حمل و نقل ریلی ، برای سفر خود به استان قزوین قطار را انتخاب کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی ، عباس آخوندی که شب گذشته در جمع مدیران و مسئولان استان قزوین سخن می گفت با بیان اینکه کشور در شرایط رکود تورمی قرار دارد ، اظهار داشت: هرچند نمی توان تورم 44 درصدی را یک شبه تک رقمی کرد اما اولین اقدام دولت، مهار کردن سیر صعودی تورم بود که فکر می کنم با بازخورد مثبت و امیدوار کننده ای نیز از سوی جامعه روبرو شد.
وی از اقتصاد غیرقابل پیش بینی را آفت اقتصاد دانست و افزود: قابل پیش بینی کردن اقتصاد بزرگترین اقدامی است که دولت پس از مهار تورم باید نسبت به انجام آن اقدام کند. این کار در حقیقت نوعی جراحی محسوب می شود که ناملایماتی را همراه خود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه بلافاصله بعد از کنترل تورم باید از رکود تورمی خارج شویم ، تصریح کرد: قسمت عمده ای از این خروج همانگونه که در دنیا نیز تجربه شده است به بخش ساختمان و مسکن بازمی گردد.البته این به معنای کم اهمیت بود سایر صنایع مانند پتروشیمی و نفت نیست.
وی با بیان اینکه همه نتیجه شیوه قبلی اداره بخش مسکن که به بر تأمین مالی از طریق تزریق پول پر قدرت بانک مرکزی متکی بود را مشاهده کردیم ، گفت: ادامه چنین روندی ممکن نبود چراکه نه کنترل قیمت مسکن را درپی داشت و نه قیمت زمین به صفر رسید.
آخوندی با اشاره به اینکه اکثریت بازار مسکن را قشر متوسط تشکیل می دهند ، اظهار داشت: اصلی ترین استراتژی وزارت راه و شهرسازی سامان دهی افزایش قدرت خرید مسکن طبقه متوسط در کنار پیگری حل مشکل مسکن دهک های پایین از طریق روش های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه حل مسئله مسکن طبقه متوسط بدون همکاری سیستم بانکی ممکن نیست ، تصریح کرد: البته این همکاری به معنای تزریق پول پر قدرت از سوی بانک مرکزی نیست بلکه به مفهوم اتکا بر پس انداز خانوارها و تسهیلات بانکی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن طی روزهای گذشته ، افزود: هرچند آنچه مصوب شده است با تقاضای من که تأمین 50 درصد هزینه یک واحد مسکونی نوساز از طریق تسهیلات بانکی است فاصله زیادی دارد اما برای شروع گام مثبتی بود که بازخوردهای مثبت رسانه ای و مردمی را نیز همراه داشت.
وی با تأکید براینکه چنین تسهیلاتی متکی بر پس انداز خانوارها است ، ادامه داد: این شیوه از یک سو به اقتصاد خانوارها نظم می دهد و از سوی دیگر تأمین مالی سالم برای طرف عرضه را نیز درپی دارد.
آخوندی از راه اندازی بازار مالی مسکن را دیگر نیاز کشور در این بخش دانست و گفت: تسهیلات مسکن باید توسط تمام بانک ها پرداخت شود و درمقابل سیستم های اقتصادی نیز باید وجود داشته باشند که بتوانند با تنزیل، مطالبات سالهای آینده بانک هارا خریداری کنند تا آنها مجدداً برای خرید مسکن توانایی وام دهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه به دنبال سامان دهی گردش پول در حوزه مسکن هستیم ، اظهار داشت: باید به تدریج پیش رفته و همراه ارزیابی های مراجع مختلف به نظام با ثباتی در این عرصه برسیم.

متنوع سازی قیمت ها در حمل و نقل هوایی بزودی انجام می شود
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش درخصوص متنوع سازی قیمت ها در بخش های مختلف حمل و نقل ، گفت: این موضوعی است که در قانون پنجم توسعه نیز به صراحت وجود دارد اما تاکنون اجرایی نشده بود.
وی با اعلام اینکه در پی اجرای قانون هستم و گامی فراتر از آن برنخواهم داشت ، افزود: متنوع سازی قیمت ها به معنی رها کردن یک باره همه چیز نیست اما نمی توان دو سرویس مختلف در یک بخش حمل و نقلی را که از کیفیت های متفاوتی برخوردارند را با یک قیمت برابر ارائه داد.
آخوندی با اشاره به انجام شدن بحث متنوع سازی قیمت ها در حمل و نقل ریلی ، تصریح کرد: بزودی این کار در خصوص حمل و نقل هوایی نیز انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متنوع سازی قیمت ها در حمل و نقل جاده ای نیز در دستور کار قرار دارد ، تصریح کرد: تأکید بیش از حد روی تثبیت قیمت ها در حمل و نقل جاده ای کاهش ایمنی ، کیفیت و رفاه شهروندان را درپی دارد.
وی با تأکید براینکه دولت باید به جای تعیین قیمت ، هوا خواه رفاه ، ایمنی و سلامت شهروندان باشد ، ادامه داد: معتقدم شهروندان نیز از دریافت خدمات با ایمنی و کیفیت بیشتر، راضی تر خواهند بود.

نوسازی ناوگان ، ضرورت اصلی بخش حمل و نقل
آخوندی به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور نیز اشاره کرد و گفت : صحبت کردن از افزایش ایمنی جاده ها با همین ناوگان امکانپذیر نیست و معتقدم فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید همراه نوسازی ناوگان جاده ای ، ریلی و هوایی در یک بسته با معنی دیده شود. وی با بیان اینکه هنوز در اکثر شهرهای کشور ریل انتخاب اول مردم برای جابجایی نیست ، اظهار داشت: باید سهم حمل و نقل مسافری توسط ناوگان ریلی را از 9 درصد کنونی به 18 درصد افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش ریلی باید 700 واگن مسافری از رده خارج و 2200 دستگاه واگن جدید جایگزین آنها شوند ، ادامه داد: در بخش باری نیز از 22 هزار واگن کنونی ، دو هزار دستگاه آنها فرسوده هستند که باید از رده خارج و 20 هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان ملحق شوند.
آخوندی در ادامه بر رقابت به عنوان اصلی ترین عامل توسعه سالم تأکید کرد و گفت: دور زدن رقابت ام الفساد اقتصاد و اصلی ترین راهکار مبارزه با فساد استقرار نظام رقابت است.
وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را بکار می بندم تا تصمیمی خارج از حوزه رقابت نگیرم ، اظهار داشت: با کسی عهد اخوت نبسته ام چراکه معتقدم رقابت سلامت ، کارایی و امیدواری هرچه بیشتر نسل جوان که دارای قدرت و خلاقیت هستند ، خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به علاقه مندی خود برای ملاقات با فعالان اجتماعی و اقتصادی استانها ، افزود:» توانمندی این مجموعه در سازندگی کشور فراتر از دولت است چرا که در نهایت سازمان تولید ارزش افزوده توسعه را فراهم می کند.
وی با تأکید بر ضرورت تغییر دیدگاهها نسبت به نقش دولت در توسعه ، تصریح کرد: دولت چیزی جز تأمین کننده زیرساخت ها و تنظیم کننده مقررات نیست تا جایی که توسعه باید متکی بر شهروندان دارای قدرت تولید ارزش افزوده باشد.
آخوندی با بیان اینکه دولت در دوران های پر پولی و کم پولی خود باید فقط تنظیم کننده مقررات باشد ، خاطرنشان کرد : امر تولید باید بصورت منصفانه و بدون مداخله به نهادهای قدرتمند بخش خصوصی واگذار شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    25 53
    نمیدانم چرا هر مسئولی که میاد دوست دارد به افزایش تورم کمک کند . مثل اینکه رزق و روزی آنها به تورم گره خورده است .
    • کارشناس بانکداری IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      4 2
      آقای آخوندی این راهکار را امتحان کنید : تسهیلات را به سازنده بدهید مشروط به اینکه بعد از تکمیل واحد ها مکلف شود تا واحد های احداثی را بر اساس قیمت مناسب در بازار عرضه کند پرداخت تسهیلات به خریدار اثرات تورمی دارد و تاثیری بر بازار تولید ندارد
  • درد مردم A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 1
    آقای آخوندی طوری حرف میزنند که انگار تمام مشکلات مردم کمبود مسکن است . جناب وزیر هم اکنون بخاطر کمبود پول بسیاری از پروژه های ملی خوابیده یا اجرا نشده ، میلیونها نفر از جوانان بیکارند و به زودی میلیونها نفر دیگر هم به آنها اضافه میشوند . قیمت همه چیز بخصوص مسکن که بعضا بی دلیل و ناشی از شوک بوده چند برابر شده ولی درآمد و حقوقها ثابت مانده و مردم توان پرداخت مخارج روزمره خود را ندارند چه برسد باز پرداخت وامهای تورم زای مسکن که برای 50 میلیون تومان میشود ماهی 800 هزار تومان !!! بهتر نیست وقت سخنرانیتان را به سایر وزرا بدهید تا ایشان برای مشکل بیکاری و سطح کم درآمدها چاره جویی کنند و اجازه بدهید سرمایه بیت المال در تولید و صنعت مفید سرمایه گذاری شود تا چرخ اقتصاد بچرخد نه چرخ دلالها
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    3 2
    اول اینکه : تو اکثر کشورها حداقل وام 85 درصد قیمت خرید خانه است دو م اینکه : با توجه به اینکه افزایش وام در ایران موجب سوء استفاده فروشندگان و بنگاه ها میشود بهتر است بجای ارائه وام دولت بیاید قبول زحمت کند خودش خانه بسازد تحیول نیازمند حقیقی بدهد البته نه مثل مسکن مهر دردسر ساز و بی برنامه و کیلویی
  • حیدر A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 1
    خبر آنلاین لطفا منتشر کن این جملات رو که حقیقت است. حال چه کسی آن را بپذیرد چه نپذیرد. ربا حرام است. وام بانکی ربا است چه برای مسکن و چه هر چیز دیگری. پس وام بانکی ربوی است و حــــــــــــرام. (لطفا منتشر کنید. اینها که نه توهین است و نه افترا دستور خداوندی است که قوانین شریعت را وضع کرده است و در قرآن مومنین را از ربا نهی می کند. این کامنت را تایید کن شاید برای مومنی یادآوری باشد).
  • بی نام US ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    با توجه به مطالب بالا که بیش از 22000 واگن نیاز است خواهیم بجای فعال سازی کارخانه های خوابیده بیشتر آنها را از چین وارد خواهند نمود
  • بی نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    بیکار بودم نشستم حساب کردم دیدم این وام 35 میلیونی15درصد در سال که میگن اگه در بازه 12 ساله(144ماه) تقسیط بشه در نهایت 34میلیون سود باید پرداخت یعنی برای وام 35میلیونی باید 69 میلیون تومان در بازه 12 ساله پرداخت کرد!
    • بی نام IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      2 0
      البته این فرایند تایید نمی کنم ولی با این تورم خوشگله که ما داریم تو این مملکت یه چند سال دیگه پرداخت قسط هاش دیگه وحشتناک جلوه نمی کنن واست!
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    درامد ماهانه افراد کمتر از 800 هزارتومان هست ..............حالا اگر 500 هزارتومان بخواهد اجاره بها بدهد یا قسط منزل یعنی این که بایستی در شرایط بحرانی زندگی کند
  • بی نام FI ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    با این درآمدها؟
  • بی نام FI ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 1
    به جای وام خرید ، وام ساخت و واگذاری بدهید
  • hadi IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 4
    با سلام لطفا اطلاع رسانی کنید افزایش اخیر وام های مسکن به 35 و 50 میلیون کی به بانک های مسکن شهرستان ها ابلاغ می شود و از چه تاریخی اجرایی می شود؟با سپاس
  • علی A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    از بانک خصوصی وام بگیرم راحتتر هستم .
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    اونوقت قسطشو کی میده؟ خرزوخان؟!
  • جلال IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    2 5
    آخوندی یک وزیر روشنفکر است
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 0
    اصلا تو مملکت ما در بخش مسکن همیشه مشکل اساسی وجود داره ،بخش مسکن در دست دلالان است و دلت خیلی ضعیف عمل می کند
  • مهربان توسی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    1 5
    با نظر وزیر محترم موافقم کاش وام خرید وساخت مسکن 40 یا 50 میلیون تومن میشد لااقل در مراکز استانها