جدیدترین تصویر از دورترین کهکشان عالم

تلسکوپ فضایی هابل موفق شده است تا دورترین مرزهای قابل مشاهده عالم را آشکار کند؛ موفقیتی که با کمک گرفتن از اجتماع به هم فشرده و شلوغی از کهکشان‌ها حاصل شده است.

محمود حاج‌زمان: تلسکوپ فضایی هابل موفق شده است تا دورترین مرزهای قابل مشاهده عالم را آشکار کند؛ موفقیتی که با کمک گرفتن از اجتماع به هم فشرده و شلوغی از کهکشان‌ها حاصل شده است. تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، نخستین عکس از مجموعه تصاویر «میدان مرزی» (Frontier Field) است که با به کارگیری اثر موسوم به «عدسی گرانشی»، مشاهده دورترین مرزهای عالم را هدف گرفته است (برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید).

خوشه پاندورا
پدیده عدسی گرانشی زمانی رخ می‌دهد که مجموعه جرم‌های عظیمی، مانند آنچه در خوشه‌های کهکشانی یافت می‌شود، ساختار فضا-زمان را به گونه‌ای تاب می‌دهند که نور اجرام پشت این خوشه‌ها مسیری منحنی را طی می‌کند. این خوشه‌های کهکشانی همچون عدسی‌های کیهانی عمل می‌کنند و باعث بزرگنمایی اجرامی می‌شوند که در حالت عادی، بیش از حد دوردست و کم‌نور هستند که بتوان آنها را مشاهده کرد.

هابل نخستین بار از مزیت این اثر در سال 1996 / 1375 و برای تهیه تصویر «میدان ژرف» خود استفاده کرد. مجموعه این تصاویر موفق به آشکارسازی هزاران کهکشان در منطقه‌ای مربع شکل از فضا شدند که پیش از آن ظاهرا خالی تصور می‌شد.

خوشه پاندورا

تا کنون، اخترشناسان شش خوشه کهکشانی را به عنوان بهترین عدسی‌های طبیعی برگزیده‌اند که می‌توانند برای نقشه‌برداری میدان مرزی مورد استفاده قرار گیرند؛ کاوشی که انجام آن سه سال ادامه خواهد داشت. نخستین کهکشان این مجموعه (عکس بالا) خوشه‌ای است که Abell 2744 نام دارد و خوشه پاندورا نیز نامیده می‌شود. اخترشناسان حدس می‌زنند که این خوشه اجتماع کهکشانی بزرگی است که حداقل چهار خوشه کهکشانی جداگانه در آنجا قرار دارد.

عکس فوق که با 50 ساعت نوردهی حاصل شده است، تصویری منحنی و تاب برداشته از هزاران کهکشان را آشکار ساخته است؛ قدیمی‌ترین کهکشانی که در این عکس دیده می‌شود، حدود 13.2 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. با توجه به اینکه عمر عالم 13.8 میلیارد سال تخمین زده شده است، عکس بالا نوزادی دنیای ما را به تصویر می‌کشد؛ زمانی‌که عالم تنها 4 درصد سن کنونی خود را داشته است.

نقشه‌برداری پروژه میدان مرزی به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا تاریخ شکل‌گیری نخستین کهکشان‌های عالم را تعیین کنند. این پروژه همچنین می‌تواند به ردیابی ماده تاریک نامرئی در خوشه‌های کهکشانی کمک کند، و شاید سرنخی از نحوه رفتار این ماده مرموز در اختیار بشر قرار دهد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    58 7
    اینجاست که زبان از قدرت خدا از تکلم می ایسته
    • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      56 14
      جالبه خبرانلاین اون دانشمندا مثل هاوکینگ یه عده کافر هستند این چیزها رو کشف می کنند انوقت ما ایرانیها فقط بلدیم بگیم قدرت خدا و دیگر هیچ البته سخن من علیه مذهب نیست کی می رسه ما هم بتونیم کهکشان کشف کنیم
  • حسن IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    50 7
    خدایا بزرگی بی نهایت ومن کوچک نمی فهمم قدر تو را
    • saeed A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      11 1
      الله اکبر
  • محمد امامی جیریایی A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    30 6
    این تصویر گوشه ای از قدرت لایزال الهی است . و اینکه قلب ها به این حقیقت متمایل شوند که خدایی جز خدای یگانه نیست . هم او که جهان با عظمت را در نهایت شگفتی آفرید . باید در آستان کبریایی اش سر به سجده سائید و عجز و ناتوانی خود را نجوا کرد .
  • عبدالله A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    31 9
    الله اکبر
  • لیلا عظیمی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    19 10
    واقعا شکلهای زیبایی از قدرت خداوند است ونشان دهنده کوچکی ماست. ایکاش همه بادیدن این تصاویر عبرت می گرفتند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    13 16
    سلام بر دوستان اونایی که منفی میدن منظورشون چیه شک دارید از قدرت لایزال الله
  • مخلوق او A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    3 1
    الحمد لله خدای بزرگ گفته همه آنچه در آسمانها وزمین هستش به تسبیح اون مشغولند. بعد ما انسانها خیلی خودمونو بزرگ میدونیم ...
    • ص A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      13 1
      افرین
  • مخلوق IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 1
    الله اکبر و لا اله الا الله
  • مهدی A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    3 3
    سلام جهان با اینهمه عظمت و بزرگی به تسبیح خدای یکتا مشغولند ولی متاسفانه انسان با اینهمه کوچکی فقط بخواطر ماشین و خونه و ثروت که همشون تموم شدنی هستند از سجده در برابر خالق قادر سر باز میزنه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    خداوندابزرگي تنهاشايسته توهست و بس وبه فرموده خودت ويل اليوميذللمكذبين