رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره موارد اختلافی بین ایران و 1+5 برای اجرای توافق ژنو و مذاکرات صورت گرفته اخیر در ژنو ، گفت: یکی دو مورد بود که کارشناسان برای حل آنها به ژنو رفته بودند، یکی از این موارد اختلافی که طرف مقابل مطرح می کرد سانتریفیوژهای پیشرفته بود که حق جمهوری اسلامی ایران است.

علی اکبر صالحی در برنامه "ایرانی سلام" در شبکه جام جم با اشاره به اینکه بهترین بخش تفاهم نامه مربوط به تحقیق و توسعه است و هیچ محدودیتی در این بخش در تفاهم نامه ذکر نشده است، بیان کرد: هنوز این تفاهم نامه جنبه اجرایی نگرفته و شاید دهه سوم ژانویه اجرایی شود بنابراین بحثی که آنها راجع به سانتریفیوژها مطرح می کنند ناوارد است.

اهم سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به نقل از مهر می آید:

* وضعیت ما اکنون بسیار خوب است، غنی سازی را انجام می دهیم و اکتشافات خود را ادامه داده و کاربردهای فناوری هسته ای را ادامه می دهیم.

* سایت بوشهر یک سایت آماده است و می تواند 4 رآکتور در دل خود جای دهد. بوشهر را برای نیروگاه دوم در نظر گرفتیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم یک دستاورد بزرگ است که می توانیم روزانه تا 500 هزار متر مکعب آب شیرین تحویل مردم بوشهر بدهیم.

* سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مهمی مانند مذاکره با آمریکا این است که مقام معظم رهبری تشخیص زمان و مکان این موضوع را می دهند. شایعاتی شده که در دولت دهم مذاکراتی با آمریکا شروع شده است. اکنون آقای ظریف مذاکره کننده ارشد هستند و این مسئله را تکذیب کردند. مبنا را صحبت های آقای ظریف می گذاریم و بیش از این چیزی نمی گویم.

* ما اکنون برای 4 یا 5 سال آینده تولید سوخت داشته ایم و نیازی به غنی سازی 20 درصد نداریم. اگر تعلیق انجام دهیم در جهت منافع ملی است.

* {درباره غنی سازی 60 درصد که طرح آن از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده} اصل و فرآیند غنی سازی مهم است. زمانی که ما یک دستگاه سانتریفیوژ بسازیم درصد غنی سازی چیز پیچیده ای نیست و می توانیم آن درصد را به هر حدی که می خواهیم، برسانیم. مرحله اصلی اصل دستگاه سانتریفیوژ است که جمهوری اسلامی توانسته این دستگاه را بسازد.

* وی تاکید کرد: برای غنی سازی 60 درصد نیز وضع همین طور است. اگر روزی برای یک امر صلح آمیز احتیاج به غنی سازی 60 درصد داشته باشیم باید از خارج این نیاز را برای ما تامین کنند و به ما بفروشند اما اگر این کار را انجام ندهند ما خود تولید می کنیم.

* ما در حال حاضر به غنی سازی 60 درصد نیازی نداریم اما اگر روزی بخواهیم برای محرکه کشتی ها و زیر دریایی ها استفاده کنیم بهتر است رآکتورهای هسته ای داشته باشیم چرا که دیزلی ها مشکلاتی دارند و نیروگاه هسته ای حجم کمتر و بهره وری بیشتری دارند.

* به هر حال غنی سازی 60 درصد طرحی است که نمایندگان مجلس آن را مطرح کردند. آنها حتما مصالح و منافع ملی را از منظر خودشان تشخیص می دهند و اگر این طرح تبدیل به قانون شود چاره ای جز تمکین نداریم.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 5
    گفته :"ما در حال حاضر به غنی سازی 60 درصد نیازی نداریم" لطفا درست خبررسانی کنید.
  • جواد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    4 5
    آقای صالحی چرا میگید به غنی سازی بیست درصد هم نیاز نداریم چه برسه به 60درصد.مجلس این طرح رو تصویب میکنه در جواب تحریمهای جدید کنگره آمریکا نه اینکه فورا 60%شروع بشه.در ضمن چرا سوخت مورد نیاز رو اونها به ما بدن؟این یه جور وابستگی نیست؟از کجا معلوم فردا اینها دبه در نیارن و سوخت مورد نیاز رو ندن؟شما تضمین میکنید؟پس دلیلی نداره سوختی که خودمون میتونیم تولید کنیم از اونها گدایی کنیم .
  • حامد A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 5
    به همین سرعت جا زدی صالحی؟ازکی ترسیدی