امروز نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی پزشکی رازی با حضور رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و وزیر بهداشت گفت که وعده دولت قطع وابستگی 25 درصدی واردات دارو است که امیدوارم محقق شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت:یکی از وعده‌های دولت یازدهم، قطع وابستگی 25 درصدی واردات دارو و قطع 100 درصدی واردات واکسن است که امیدواریم با خودباوری و تلاش بتوانیم به این هدف دست یابیم.

در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از 27 محقق برگزیده و همچنین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و فناوری برتر تجلیل شدند.


مهمترین اظهارات وزیر بهداشت و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این جشنواره در جدول زیر آمده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداش

- انجام تحقیقات با هدف انتشار مقاله کافی است و باید به دنبال ارائه تحقیقات مولد و نافع برای کشور باشیم.

- زکریای رازی هم طبیب جسم بود و هم درمان‌گر روح و روان. در حوزه پزشکی نیز امروز نیازمند توجه به اخلاق در بخش‌هایی چون حقوق بیمار آموزش و پژوهش و انتخاب روش‌های تشخیصی و درمانی هستیم.

- زمانی به آفریقا و آسیا واکسن صادر می کردیم اما امروز در همه اقلام واکسن وارد کننده هستیم اما قول می‌دهم تا پایان دولت یازدهم این وابستگی را قطع کنیم.

- در پنج ماه گذشته با حمایت رئیس جمهور اقدامات نه چندان رضایت بخش اما در خور توجهی در حوزه علوم پزشکی انجام شده است و اگر این اقدام‌ها و پژوهش‌های در حال انجام به ثمر بنشیند شاهد تحول مهمی خواهیم بود.

- اگر صد نخبه کشور را در حوزه های مختلف قبل از اتمام دوره تخصص آنها با فن پژوهش مجهز کنیم راه خوبی در مسیر فناوری بر می داریم.

- در پژوهش در علوم هنوز ابتدای راه هستیم هر چند موفقیت‌های در خور توجهی داشته‌ایم اما چون پژوهش آن طور که باید نهادینه نشده است راه طولانی پیش رو داریم.

- موضوع اخلاق در علوم پزشکی مسئله مهمی است که باید به آن توجه کنیم زیرا جامعه بیش از هر حوزه بیشتر به روابط انسانی در حوزه پزشکی وابسته است.

سورنا ستاری
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

- براساس آئین‌نامه‌ای که تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود، در صورت تولید و عرضه محصول در بازار توسط شرک‌تهای دانش بنیان، درصدی از فروش محصول به شرکت تولیدکننده تعلق می‌گیرد

- سهم سلامت در بازار سلامت حدود 70 هزار میلیارد تومان است که فرصت بسیار خوبی برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات دانشگاه‌ها است. امیدواریم با تلاش در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و علوم نوین شاهد محصولات داخلی در بازار باشیم.

- آیین‌نامه‌ای در دست تدوین است که براساس آن بخشی از درآمدهای فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان به دانشگاه‌ها اختصاص یابد.

- بخشی از مسائل اقتصاد دانش بنیان مربوط به تفکرات مسوولان است که باید تغییر یابد،: به عنوان نمونه هیات علمی آموزشی با هیات علمی پژوهشی خیلی تفاوت دارد و اعضای هیات علمی پژوهشی موجوداتی دست دو محسوب می‌شوند که این نگرش و رفتار باید تغییر کند.

- برگزیدگان جشنواره رازی همچون سالهای گذشته از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شود و در این جشنواره نیز امتیازی ویژه مبنی بر کریدور تجاری سازی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که براساس آن، طی تماسی با برگزیدگان تمام ملزومات مورد نیاز برای توسعه تحقیقات‌شان تا حد توان بنیاد در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    آمار قبلی وزارت بهداشت حاکی ازخودکفائی کشور در 96% ازداروهای مصرفی بود وایران فقط4% ازداروها را وارد میکرد!؟