مهندسان ترافیک با استفاده از دوربین‌های کنترل پلاک لندن توانسته‌اند محاسبات مفیدی در خصوص زمان سفرهای صبحگاهی در شرایط نامساعد آب و هوایی به دست آورند.

محمود حاج‌زمان: اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که با خودروی شخصی به سر کار می‌روید، هیچ چیز بدتر از این نیست که صبح از خواب بیدار شوید و ببیند هوا بارانی یا برفی است؛ چرا که برف و باران به معنای افزایش زمان سفر و شاید حتی دیر رسیدن به محل کار باشد. بنابراین داشتن جدولی که بتواند به شما بگوید در چنین شرایطی چقدر باید به مدت زمان سفر صبحگاهی خود اضافه کنید، در چنین مواردی واقعا به درد می‌خورد.
در مطالعه جدیدی که توسط گروهی از مهندسان ترافیک شهر لندن انجام شده است، آنها موفق شده‌اند به طرز باور نکردنی مقدار دقیق افزایش زمان سفر را که شرایط آب و هوایی به رانندگان تحمیل می‌کند محاسبه کنند. جدول زیر این میزان را به ازای شرایط آب و هوایی مختلف نشان می‌دهد.

وضعیت آب و هوا

افزایش زمان سفر (درصد)

باران سبک

2.1 تا 0.1

باران عادی

3.8 تا 1.5

باران شدید

6.0 تا 4.0

برف سبک

7.6 تا 5.5

برف سنگین

11.4 تا 7.4

مهندسان مذکور حتی اثر دمای هوا را بر مدت زمان سفرهای صبحگاهی بررسی کرده‌اند، اما به این نتیجه رسیدند که دمای هوا تاثیری بر زمان سفر ندارد.
برای انجام این مطالعه از آخرین فناوری‌های روز برای شمارش خودروها استفاده شده است. گروه تحقیقاتی محاسبات خود را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط دوربین‌های قرائت پلاک خودروهای شهرداری لندن که در سراسر شهر نصب شده است انجام دادند. این داده‌ها به آنها اجازه می‌داد تا هر خودرو را از لحظه آغاز سفر تا زمان پایان آن به طور مجزا ردیابی کنند.
به گفته گروه تحقیقاتی که نتایج کار خود را در مقاله‌ای در مجله Journal of Transport Geography به چاپ رسانده‌اند، یافته‌های بالا می‌تواند برای برنامه‌ریزان شهری مفید باشد. در حقیقت، مدت زیادی است که محاسبات مشابهی در سایر شهرهای دنیا در حال انجام‌ است، که همگی آنها بر روی ترافیک‌های کم حجم‌تر (که در نتیجه شمارش خودروها را ساده‌تر می‌کند) در مقایسه با شهر لندن متمرکز شده‌اند. نتایج این مطالعات نشان داده است میزان کاهش سرعت رانندگان در شرایط برف و باران به شهر مورد مطالعه نیز بستگی دارد. با این وجود، اغلب این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط بارش بدتر به معنای سفر طولانی‌تر خواهد بود. با توجه به اینکه ترافیک تهران نیز دست کمی از ترافیک لندن ندارد، دانستن اعداد این جدول می‌تواند خصوصا برای رانندگان تهرانی نیز مفید باشد.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    10 2
    بدرد کسانی میخوره که وقت برایشان اهمیت داره.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    26 0
    البته این شاید برای لندن درست باشه ولی تو تهران برف سنگین برابر است با افزایش 300 درصدی و گاهی 800 درصدی(به شخصه تجربه کردم) طول سفر درون شهری
  • علی A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    31 0
    وضعیت ترافیکی تهران از هیچ قانونی تبعبت نمی کنه
    • امیر IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
      5 0
      کاش یکی یه فکر خوب به سرش میزد
  • پراید A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    11 0
    ما در ایران نه خودروهامون شبیه به اونهاست و نه خیابان ها و جاده هامون