به گزارش خبرآنلاین و به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بسیاری از ارکان این بخش همچون هنر-صنعت گیم به رغم ضرورت توجه ویژه در گلوگاهی به نام بودجه و نظام بودجهبندی با مشکلاتی نظیر تثبیت جایگاه و انرژی مضاعف برای توجیه بودن و یا نبودن گیر افتاده و حتی در صورت عبور سلامت و موفقیت آمیز، با مشکل بزرگتری تحت عنوان پرداخت بودجه مصوب روبه رو میشود.
تجربه چند سال اخیر بخصوص در سالهای مالی ۹۰ تا ۹۲ نشان داده حتی بودجه مصوب اندک نیز در حوزه پرداخت با جرح و تعدیل بسیار روبه رو شده و بعضا از بودجه تصویبی تنها یک سوم رقم نهایی شده، سهم این بخش میشود.
به عقیده بسیاری از صاحب نظران این قبیل پرداختها حتی کفاف امور جاری عرصه بازیهای رایانهای را نداده و بسیاری از طرحهای تولیدی را در مسیر ساخت و عرضه با دشواریهای مضاعف روبه رو میسازد.
صنعت بازیهای رایانهای در مقایسه با سایر حوزههای سرگرمی ساز کشور نظیر سینما و به رغم قدمت چند دهه در جهان حدود ۶ سال از حیات خود را میگذارند و در این مدت توانسته با تولید بیش از ۱۰۰ بازی ایرانی در گونههای مختلف جایی برای خود در داخل و خارج از کشور کسب کند. هرچند هنوز مسیر طولانی برای دربرگیری خواست و نیاز مخاطب داخلی و قرار گیری در گردونه رقابت خارجی دارد، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان در مسیری حرفهای برای شکلگیری صنعتی استاندارد با بهرهگیری از ظرفیتهای بسیار قرار دارد که توفیقهای حاصل شده در این مدت کوتاه نشانگر تبیین مسیر درست این بخش است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با یادآوری اینکه سرمایهگذاری درصنعت گیم کشور ضروری است، میگوید: کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایهگذاری هنگفتی در این زمینه انجام دادهاند، در کشور ما که اقتصاد آن دولتی است، باید نگاه دولت و بخشهای تابعه به این هنر-صنعت تغییر کند.
« بهروز مینایی» میافزاید: نگاه دولت و شرکتهای وابسته باید به گیم تغییر کند. در دولت همانگونه که به صنعت نانو و فناوری هستهای اهمیت داده میشود به مراتب باید به صنعت بازیهای رایانهای نیز نگاه ویژهای شود.
مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر همچنین با بیان اینکه حمایت از نخبگان در حوزه گیم به تولید بازیهای استاندارد و در سطح بین المللی منجر میشود، می گوید : کشورهای غربی همواره با ایجاد شرایط به ظاهر مساعد جذب ایدههای جذاب را از طریق در اختیارگیری نخبگان دیگر کشورها دنبال میکنند.
«مسعود غفوری» به ضرورت ایجاد بازار مناسب برای ارایه بازیهای رایانهای اشاره کرد و میافزاید: تربیت و حفظ نیروی متخصص در عرصه گیم با ایجاد چرخه اقتصادی مناسب و تجاریسازی این بخش امکانپذیر است.
وی ادامه میدهد :تولید کنندگان ایرانی گیم برای خلق اثر مناسب نیازمند حمایت نهادهای مسوول و آمادهسازی امکانات برای تولید و عرضه هستند.
تولید کننده بازی رایانهای «شبگرد» همچنین تصویب قانون در جهت حمایت از تولید کنندگان و برطرف شدن مساله بیمه بازیسازان را ضروری خواند و توضیح میدهد: برای تداوم توفیق حاصل شده در حوزه بازیهای رایانهای و امکان عرضه تولیدات داخلی در بازارهای بینالمللی باید حمایت از ظرفیتهای گیم در دستور کار مسوولان قرار گیرد.
غفوری اختصاص منابع و اعتبار کافی برای ایجاد بالندگی در عرصه بازیهای رایانهای را ضروری میداند و میگوید: با بودجه اندکی که در اختبار بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار میگیرد امکان حمایت و پاسخگویی به نیاز بازیسازان و تولید آثار مناسب به هیچ عنوان نیست.
مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر، اختصاص و پرداخت بودجه و منابع در حوزه گیم را در سالهای اخیر ناچیر عنوان میکند و میافزاید: اگر علاقه مند به پیشرفت و اثر گذاری در این حوزه هستیم میبایست در آن سرمایهگذاری و توجه لازم صورت گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: مجلس در سال آینده بودجه مناسب و جهشی برای حوزه بازیهای رایانهای اختصاص خواهد داد.
حجت الاسلام و المسلمین «سید مرتضی حسینی» به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت ساخت فیلم، تولید بازیهای رایانهای مفید و ترویج بازیهای پرتحرک در دیدار اخیر ایشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره میکند و میافزاید: مقام معظم رهبری همچون همیشه توجه ویژهای به مقوله فرهنگ داشته و دارند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به روند بودجهبندی بخشهای مختلف عرصه فرهنگ کشور در بودجه سال ۹۳ اشاره میکند و ادامه میدهد: کمیسیون فرهنگی با توجه به تاکیدات رهبری در زمینه تولید بازیهای رایانهای مفید در نظر دارد تا بودجه مناسبی در سال آینده به عرصه گیم اختصاص داده شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی یادآور میشود که مجلس به عنوان نهاد قانون گذاری و خانه ملت تلاش دارد تا حد توان بودجه مناسبی برای پیشرفت فرهنگ اختصاص دهد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به بودجه سالجاری عرصه فرهنگ اشاره میکند و توضیح میدهد: در بودجه پیشنهادی سال ۹۲ توجه نامناسبی به مقوله فرهنگ شده بود که نمایندگان این بودجه را اصلاح و به سه برابر افزایش دادند، و حال اینکه چقدر از این بودجه تاکنون محقق شده، بحث جداگانهای طلب میکند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به وظیفه نمایندگان مجلس در زمینه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره میکند و میگوید: نمایندگان در زمینه تعیین بودجه و قانونگذاری فعالیت داشته و در صورتی که مجموعههای فرهنگی با مشکلاتی در عرصه بودجه و یا اجرا روبه رو هستند، میتوانند با همفکری مجلس از دامنه مشکلات و مسایل بکاهند.
56503
نظر شما