تامین کالا و سامانه توزیع همچنان بلاتکلبف / سبد کالا شاید تا نیمه بهمن!

اول بهمن ماه،‌ قرار بود انتظار آنهایی که در جامعه هدف سبد کالایی قرار دارند به پایان برسد ولی این وعده عملی نشد ولی این کار به نیمه بهمن موکول شد.

اتفاقی که به نظر می‌رسد فعلا خبری از آن نیست و مسئولان اجرایی آن روزه سکوت گرفته‌اند. هرچند به باور مدافعان این طرح ، توزیع سبد رایگان و غیر قابل نقدشوندگی آن می‌تواند در کنترل نقدینگی و کاهش تورم تاثیرگذار باشد اما در طرف مقابل منتقدان نیز بر این باورند که هیچ فرقی بین عملکرد دولت دهم و یازدهم در این بخش وجود ندارد و این طرح به نوعی تداوم سیاست‌های پوپولیستی است.

گروهی دیگر اما با عینک بدبینی به این موضوع نگاه می‌کنند و داستان سبد کالایی را راهی برای خلاص شدن دولت از اجناس انباری به خصوص برنج‌های آمریکایی،اروگوئه‌ای و هندی‌های مشکوک به آلودگی می‌دانند. این نکته شاید در نگاه نخست بسیار بدبینانه باشد اما اگر بدانیم که مدیر اجرایی سبد کالا در نشست خبری خود در برابر سوال خبرنگاری که مربوط به سلامت و نوع برنج‌ها  بود سکوت اختیار کرد و در نهایت با گفتن این جمله که « از توضیحات بیشتر معذورم و در زمان توزیع به جواب سوالتان خواهید رسید» از پاسخگویی شانه خالی کرد، این فرضیه به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

به هر حال وعده توزیع سبد کالایی از ابتدای بهمن‌ عملیاتی نشده است و پیگیری‌های خبرنگار ما برای توضیحات متولیان این امر بی نتیجه ماند. به هر حال آنچه از درون معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و وزارت صنعت معدن و تجارت به گوش می‌رسد چیزی نیست جز ناهماهنگی‌های متداول در سیستم دولتی و البته به سرانجام نرسیدن سامانه توزیع سبد کالایی در کشور. این تعلل و تاخیر در توزیع سبد در کنار پاسخگو نبودن و فقدان اطلاع رسانی موجب شده است تا افراد سود جود در برخی از شهرهای کوچک اقدام به ثبت نام مردم برای دریافت سبد کالا کنند، اقدامی که حتی رسانه‌ای شدن آن نیز مسئولان مربوطه را حاضر به پاسخگویی نکرد و تاخیر درارایه سبد نیز کام سودجویان را شیرین‌تر خواهد کرد.

این اتفاقات در کنار اعلام تنها یک میلیون و 800 هزار نفر بعنوان کارگر مشمول دریافت سبد و نرسیدن لیست خبرنگاران ، نشان از ناهماهنگی‌ درون دولت دارد چراکه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری بر اساس منطق و استدلال خود اقدام به تهیه لیست مشمولین دریافت سبد رایگان کرده و در مقابل وزارت ارشاد از ارایه لیست خبرنگاران با استناد به این مهم که در شان خبرنگاران نیست که سبد را دریافت کنند، امتناع کرده است. دانشجویان متاهل و طلاب هم که جای خود دارند و هنوز خبری از ارسال لیست آنها برای دریافت سبد منتشر نشده است تا سکوت دبیر اجرایی سبد کالایی دولت شایعه نرسیدن اسامی را به واقعیت نزدیک‌تر کند. گذشته از حواشی و تاخیر پیش آمده در ارایه سبد برخی از کارشناسان این شیوه را خالی از اشکال نمی دانند. چراکه به گفته حسین راغفر ‌اینکه در دو ماه پایانی سال ،  دولت سبد رایگان توزیع می‌کند، شاید مقدمه‌ای باشد بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و دلخوشی دولت به مردم قبل از فشار مضاعف اقتصادی و فشرده شدن گلوی معیشت.این استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این رابطه می‌گوید: در واقع پیش از افزایش قیمت‌ها به مردم شیرینی می‌دهند، ولی این اقدامات اساسی نیست. دولت باید از همین ابتدا سنگ بنای غلط نگذارد.

به گفته وی، دولت یازدهم می‌تواند ‌سنگ بنای غلطی را که دولت‌های گذشته گذاشته‌اند، ‌تغییر دهد و اصلاح کند. اگر دولت برنامه‌ای نداشته باشد، آن وقت‌‌ همان سنگ بنای قبلی مبنایی برای کار‌های نادرست دیگر می‌شود. در هر حال پرداخت سبد کالا می‌تواند به گروه‌های جمعیت آسیب پذیر کمک کند اما آنچه از شواهد امر بر می‌اید ظاهرا قرار نیست رفتارهای عوام‌فریبانه به طور کامل از برنامه‌های دولت حذف شود.

به هر حال فارغ از انتقادات و حمایت‌های گسترده از این طرح،قرار بود اول بهمن‌ماه قرار بود انتظار  آنهایی که در جامعه هدف سبد کالایی قرار دارند به پایان برسد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد نباید به این زودی‌ها در انتظار آن بود، هرچند وعده داده شده است که به زودی و قبل از نیمه بهمن ماه توزیع انجام شود.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    22 10
    من از طرفداران آقای روحانی هستم . در روستا زندگی می کنم و از اینکه فهمیدم سبد کالا فقط به گروهی خاص تعلق داره واقعا از ایشون و تصمیم دولتشون ناراحت شدم و بدتر از اون طعنه های بود که دوستان مخالف ایشون در انتخابات به ما می زدند که احمدی نزاد یارانه را به همه داد و حالا اینها سبد کالا را فقط به یک گروه خاص می دهند. امیدوارم در طرح تجدید نظر بشه . یا برای همه یا برای هیچ کس . لا اقل هوای روستاییان را داشته باشن
  • بی نام IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    6 0
    سیب زمینی دیروز دولت قبل امروز شده این یعنی فقر بیشتر شده نه چیز دیگر