هادی نیلی: مدیر شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه از حذف شدن منابع مالی برای حمایت از مترو ابراز نگرانی کرده است.
جعفر ربیعی در واکنش به تصمیم شورای نگهبان در مخالفت با برداشت یک میلیارد دلاری از حساب صندوق ذخیره ارزی برای حمایت از مترو، به خبر آنلاین گفت: بخشی از این اعتبار میلیارد دلاری برای خرید قطار و مسائل عمرانی صرف میشود.ایرادهای گرفته شده شورای نگهبان برای عدم استفاده از این تسهیلات قابل بحث است و مطمئنا در مجلس بر روی چگونگی رفع این مشکل و ایراد بحث مجدد میشود.
او یادآوری کرد: اینکه شورای نگهبان با توجه به اصل 75 قانون اساسی مبنی بر کاهش هزینههای دولت این برداشت اعتباری را قبول نکرده است، همیشه در بحثهای هزینهای مطرح بوده است اما امیدوارم با اصرار مجلس برطرف شود.
مدیر شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: شورای نگهبان با اصل مصوبه برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی مخالفت ندارد اما نمایندگان مجلس طی بازدید از بخشهای مختلف مترو اعلام کرده بودند که امکان به وجود آمدن مشکلاتی در این مسیر وجود دارد اما جای نگرانی نیست.
با این حال ربیعی تاکید کرد: اگر یک میلیارد دلار برای حمایت از مترو محقق نشود، بخش زیادی از منابع مالی که برای حرکت جهشی مترو در نظر گرفته بودیم، حذف میشود.
او توضیح داد: با حذف این اعتبار دیگر نمیتوانیم برای سالهای آینده سالی 15 کیلومتر مترو به بهرهبرداری برسانیم.
امیدواری شهردار تهران به مجمع تشخیص مصلحت
شهردار تهران هم در واکنشی خوشبینانه به ردشدن این مصوبه در شورای نگهبان گفت: سوابق گذشته نیز نشان میدهد هر موقع مجلس طرحی را برای برداشت از حساب ذخیره ارزی برای هر دستگاهی تصویب کرده، شورای نگهبان بر حسب وظیفه و مغایرتهای قانونی که برای آن قایل شدهاند، معمولا آن طرح را رد کرده است.
محمدباقر قالیباف در این باره یادآوری کرد که این مصوبه در نهایت میتواند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام در چنین مواردی معمولا طرف مجلس را گرفته است.
به این ترتیب شهردار تهران در این باره ابراز امیدواری کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس را تایید کند و در آیندهای نزدیک مشکل مترو برطرف شود.
محسن هاشمی: فعلا با یکسوم ظرفیت توسعه میدهیم
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه هم در این باره یادآوری کرد: در بخش ساخت و توسعه مترو، سالانه امکان جذب حدود 1500 میلیارد تومان وجود دارد.
او گفت: می توانیم بسیار سریع تر از آنچه اکنون کار می شود، توسعه مترو را دنبال کنیم اما به دلیل آنکه اعتبارات سالانه حدود 400 یا 500 میلیارد تومان است، با حدود یک سوم از ظرفیت و توان واقعی خود توسعه مترو را دنبال می کنیم.
او ابراز امیدواری کرد: با تخصیص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی، سرعت ساخت و توسعه مترو نیز افزایش پیدا کند.
او همچنین خبر داد متروی تهران برای ترخیص سری جدید واگنهای مترو که اخیرا به گمرک رسیده اند، به 55 میلیارد تومان نیاز دارد و همچنین ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر اعتبارات مورد نیاز تامین شود.
در پاییز گذشته و پس از بالاگرفتن اعتراضهای مردم تهران به تاخیرها و نابهسامانیهای متروی تهران و توضیح مسئولان مترو و شهرداری تهران درباره کوتاهی دولت در تامین نیازهای متروی تهران، احمدینژاد در مصاحبهای با شبکه تلویزیون محلی تهران خبر از آن داد که دولت بنا دارد مدیریت متروی تهران را در دست بگیرد. این اظهارنظر، واکنشهای مختلفی از جمله از سوی مخالفان برانگیخت که یادآوری میکردند این اقدام، نیازمند تصویب مجلس است. در کوران خبرهای داغ سیاسی، این موضوع مسکوت گذاشته شد و معلوم نیست آیا دولت همچنان چنین قصدی دارد یا نه.
نظر شما