۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۳:۱۲

اگر تا پیش از این می‌شد شلوغی‌های قابل پیش‌بینی قطارهای مترو را تحمل کرد، این‌روزها دیگر تأخیرهای طولانی و توقف‌های نگران‌کننده در فاصله بین ایستگاه‌ها از اندازه تحمل خارج شده است.

هادی نیلی: تهرانی‌ها یک‌شنبه‌شب شاهد مناظره‌ای درباره متروی تهران بودند که مدتی است هر روز با موضوع آن سر و کار دارند. تأخیرهای متعدد و عادی‌شده قطارهای خطوط متروی تهران، جزئی از برنامه این شبکه حمل و نقل عمومی شده و مترو را از اعتبار اصلی‌اش - منظم‌بودن - انداخته است.

رئیس شورای شهر تهران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، و رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور، در کنار یکدیگر و روبه‌روی دوربین‌های برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری نشستند تا هریک بگویند به نظرشان مشکل متروی تهران از کجاست.

غروب روز یک‌شنبه لوکوموتیو و چند واگن مترو در حالی که قطار از شمال به جنوب حرکت می‌کرد در محل ایستگاه قلهک از خط خارج شد و مسافران این واگن‌ها ناچار شدند از درب‌های اضطراری از مترو پیاده شوند. البته این حادثه تلفات جانی نداشت. روز گذشته نیز یکی از واگن‌های مترو در ایستگاه هفت تیر دچار آتش‌سوزی شد. ‌یکی از شاهدان عینی در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: به علت شدت دود در یکی از واگن‌های مترو در این ایستگاه مترو متوقف شد و مسافران آن سراسیمه واگن‌ها را ترک کردند.

اگر تا پیش از این می‌شد شلوغی‌های قابل پیش‌بینی قطارهای مترو را در ساعت‌های اوج رفت‌وآمد تهرانی‌ها تحمل کرد یا با خراب‌بودن کولرها در فصل تابستان کنار آمد و حتی رنج پله‌های متعدد ورودی‌های ایستگاه‌ها را به جان خرید، این‌روزها دیگر تأخیرهای طولانی و توقف‌های نگران‌کننده در فاصله بین ایستگاه‌ها از اندازه تحمل خارج شده است.

مکافات نام آقای مدیرعامل
مشکلات مترو، تازه نیستند. از وقتی محمود احمدی‌نژاد به شهرداری تهران رسید و متروی تهران صرف دو خط داشت، بی‌مهری‌ها در حق این شبکه حمل و نقل عمومی تهران آغاز شد. هرچند اصل بی‌مهری‌ها در دو دهه نخست پس از انقلاب اسلامی در حق مترو روا داشته شد که به قول اکبر هاشمی‌رفسنجانی «انقلابی‌ها فکر می‌کردند مترو یک وسیله لوکس است و هزینه‌کردن برای آن، اسراف‌کردن بیت‌المال».

اما بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد در کسوت شهردار تهران، بیشتر از سر توجه به موضوع موردعلاقه خودش یعنی مونوریل (قطار هوایی) بود. از همان زمان با توجه به گرایش‌های سیاسی احمدی‌نژاد، حدس زده می‌شد مشکلات او با متروی تهران، به نام خانوادگی و نام پدر مدیرعامل این مجموعه ربط پیدا می‌کند.

محسن هاشمی که از زمان راه‌اندازی متروی تهران مدیرعامل آن شده بود، در زمان احمدی‌نژاد هم مدیرعامل آن باقی ماند و صرفاً در آخرین روزهای باقی‌مانده به رئیس‌جمهورشدن احمدی‌نژاد، شایعاتی مبنی بر برکناری یا استعفای محسن هاشمی از این سمت به میان آمد. اما با شهردارشدن محمدباقر قالیباف، هاشمی در سمت خود ابقا شد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؛ همان‌طور که مشکلات احمدی‌نژاد با متروی تهران هنوز به قوت خود باقی است و اکنون که او بر صندلی ریاست‌جمهوری نشسته است، این مشکلات بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشد.

مردم استقبال می‌کنند، مترو کم می‌آورد
جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، در گفت‌وگو با خبر ضمن تأکید بر آنچه دوشب‌پیش در شبکه دو سیما گفته بود، توضیح داد: مردم به تقاضای مسئولان از حمل و نقل شخصی به حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند و به وسیله‌ای کارآمد که در 10،11 سال گذشته عملکردی داشته است اعتماد کرده‌اند و هر روز مسافران مترو بیشتر می‌شود. روزانه یک میلیون و 700 هزار مسافر در مترو تردد می‌کنند و در مهرماه نسبت به ماه قبل از آن 20 درصد تعداد مسافران بیشتر شده است که این افزایش مربوط به سفرهای درون شهری است که با آغاز سال تحصیلی اتفاق می‌افتد و هر سال وجود دارد.

ربیعی با اشاره این که در چهار سال گذشته تعداد خطوط مترو بیشتر شده است، گفت: مهرماه سال گذشته یک میلیون و 400 هزار مسافر با مترو تردد کرده‌اند و امسال نسبت به مدت مشابه 300 هزار نفر افزایش مسافر داشته‌ایم که نشان‌دهنده استقبال بی‌نظیر شهروندان و همان خواسته مسئولان است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو یادآوری کرد: در 3 سال گذشته، ظرفیت متحرک مترو، واگن‌ها و قطارها افزایش نیافت؛ یعنی بر اساس ظرفیت سه سال گذشته باید به تقاضای امروز پاسخ دهیم و در طول این مدت 30 تا 35 کیلومتر اضافه شده است.

رئیس شورای شهر: بودجه تأمین نشده است
در این‌باره رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران، به خبر می‌گوید: با توجه به اینکه سال گذشته درآمدهای شهرداری حدود 90 درصد محقق شد، حدود 550 میلیارد تومان شهرداری به مترو پرداخت کرد تا مترو بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، امسال هم اگر چه ممکن است درآمدهای شهرداری در حد انتظار محقق نشود اما به هر صورت سعی می‌کنیم بودجه مترو درست پرداخت شود، یعنی ممکن است در صورت تحقق نیافتن کامل درآمدهای شهرداری ما از بودجه سایر پروژه‌ها بکاهیم و به مترو بدهیم.

چمران با اشاره به اینکه برای خرید واگن‌های جدید قرارداد 850 میلیارد تومانی منعقد شده است، گفت: تنها برای ورود واگن‌های جدید باید سالی 300 میلیارد تومان بپردازیم. حال آنکه بودجه مصوب مجلس برای مترو تهران در سال جاری از خرید واگن گرفته تا ساخت تونل‌ها، تجهیزات و غیره جمعاً 320 میلیارد تومان است. در حالی که همین بودجه نیز به صورت صددرصدی محقق نمی‌شود و در خوشبینانه‌ترین حال 280 میلیارد تومان از این بودجه محقق خواهد شد که این رقم حتی جوابگوی واگن‌های جدید نیست.

راه‌حل دولتی: رئیس را عوض کنید
اما رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور، محمد رویانیان، از موضع دولت سخن می‌گوید. به اعتقاد رویانیان، در چهار سال گذشته عملیات پیشرفت مترو شتاب بیشتری گرفته و نشان‌دهنده آن است که حمایت از مترو در این مدت بیش از همه سال‌های قبل بوده و نشان می‌دهد چقدر دولت روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است.

رویانیان پیش از این در گفت‌وگو با یک وب‌سایت خبری نزدیک به دولت، شبکه ایران، با انتقاد شدید از عدم پرداخت به موقع حق و حقوق کارکنان مترو از سوی مسئولان این شرکت گفته بود: زمانی که راهبران و کارکنان مترو از حقوق اولیه محروم باشند و دائم در حق آن‌ها اجحاف شود دائماً شاهد اتفاقات اخیر خواهیم بود که منجر به اختلال در زندگی مردم می‌شود.
رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور با ابراز تأسف از بهره‌برداری سیاسی مسئولان شرکت مترو از مشکلات اخیر این شرکت گفته بود: مسئولین مترو اعتراضات راهبران را که منجر به اخلال در روند حمل‌ونقل مترو شده است بازیچه سیاسی خود قرار داده‌اند.

به اعتقاد رویانیان، مسئولان مترو می‌خواهند با ایجاد نارضایتی در میان مردم، اذهان عمومی را نسبت به دستگاه‌های دولتی دچار تشویش کنند اظهار داشت. به گفته او، دولت نهم 5 برابر همه دولت‌های قبل از خودش به مترو بودجه اختصاص داد در حالی که مسئولان آن یک سوم دولت‌های قبلی به خطوط مترو افزودند.

رویانیان در پایان مدیریت مترو را عامل مشکلات اخیر دانست و بدون نام‌بردن از محسن هاشمی گفت: ما از قبل هم پیش‌بینی می‌کردیم که مترو تهران به بن‌بست خواهد رسید دلیلش هم این است که مدیریت در این شرکت انحصاری است. به نظر من شهرداری باید مدیریت این مجموعه را تغییر دهد.

وعده سال گذشته همچنان روی زمین
سال گذشته در همین روزها رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، به نمایندگان مجلس قول داده بود درخواست مترو تهران برای برداشت از حساب ذخیره ارزی را پرداخت کند. بر این اساس قرار بود درخواست مترو برای برداشت از حساب ذخیره ارزی در سه قسط متوالی با فاصله زمانی کم اجرایی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مترو فقط احداث تونل و ریل‌گذاری نیست، در این‌باره به خبر گفت: باید سایر مسائل جانبی نیز فراهم شود.

حسین نجابت با اشاره به بی‌نظمی‌های اخیر مترو و نابسامانی‌های ایجاد شده، گفت: عرضه و تقاضا در مترو با هم همخوانی ندارد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که خط‌های جدید به مترو اضافه می‌شود باید اعتبارات لازم نیز به آن تزریق شود.

او تأکید کرد: با توسعه خطوط باید واگن، لوکوموتیو و عوامل جانبی نیز تأمین شود. نجابت با تأیید اینکه اعتبارات مترو تأمین نشده، گفت: در این‌باره کار چندانی از مجلس ساخته نیست و مصوبات قبلی هم با بی‌اعتنایی دولت مواجه شده است.

کد خبر 22896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید CA ۱۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۳
    0 0
    اظهار نظر آقای رویانیان جالب است که گفته اند دولت 5 برابر دولت های قبلی به مترو کمک کرده است. اظهر من الشمس فرمودین؟ 20 سال اول انقلاب که مترو چیز بدی بود. مقیاس شما چی بوده؟
  • رضا CA ۱۲:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۳
    0 0
    آقای رویانیان مدیریت مترو عوض شود پرداخت ها شروع می شه؟؟ مدیریت عوض بشه واگن های جدید ترخیص می شه؟؟ مدیریت عوض بشه وضع این 400هزار مسافر بدبخت بهتر می شه؟
  • علی CA ۱۲:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۳
    0 0
    چرا مدیران شهری اینقدر با مونوریل مشکل دارند؟؟ آیا واقعا کار کارشناسی برای مونوریل شده و جواب منفی بوده یا بحث همون لجبازیه!
  • سیاوش CA ۱۲:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۳
    0 0
    دولت بی اعتنا به بودجه مترو - شهرداری بی اعتنا به ایمنی کار - سازمان بازرسی بی اعتنا به هردو. یه کمی فقط یه کمی به فکر مردم باشین