۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰
تعلیق در برابر تعلیق /پرونده

دوشنبه هفته ای که گذشت یک روز تاریخی برای دولت یازدهم و مردم ایران بود.

سید صادق روحانی: روز دوشنبه روزی بود که با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران رسما و به صورت داوطلبانه غنی سازی 20 درصد را تعلیق کرد.( ایــــنــــجــــا) این خبر را محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد.

البته شب قبل از آن علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و درباره اقداماتی که ایران در چهارچوب برنامه اقدام مشترک انجام خواهد داد توضیحاتی را ارائه کرد. صالحی گفت: تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی 20 درصد در دو آبشار در نظنز و چهار آبشار در فردو صورت می‌گیرد که قرار است اتصالات بین آبشارها متوقف شود.

وی همچنین گفت که بر اساس توافق ژنو، قرار است سوخت رآکتور اراک به تأسیسات و محوطه رآکتور وارد نشود. بازرسان در دو روز گذشته به انبارها سرکشی کردند و دیدند که در رآکتور و انبارهای آن، آب سنگین وجود ندارد. همچنین آنها بررسی کردند که سوختی به رآکتور انتقال نیافته باشد. (ایـــنـــجـــا)

پس از اینکه ایران اقدامات لازم جهت تعلیق غنی سازی را انجام داد خبرگزاری رویترز از تایید این اقدام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد و نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه)اعلام کرد که ایران براساس توافق هسته ای با گروه1+5، غنی سازی اورانیوم درسطح 20درصد را به حالت تعلیق در آورد. خبرگزاری انگلیسی رویترز افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر درگزارش خود آورده است ایران رقیق سازی ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد را نیز آغاز کرد.(ایــــنــــجــــا)

پیش از این شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به محض دریافت تائیدیه آژانس مبنی بر انجام تعهدات از سوی ایران، قوانین لازم را برای رفع محدودیت‌های تجاری با ایران بر اساس توافق ژنو، تصویب می‌کند. (ایـــنـــجــــا)

با اجرایی شدن گام نخست توافق نامه ژنو که به برنامه اقدام مشترک معروف شده است طرف ایرانی متعهد می شود :

1-      تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی 20 درصد در دو آبشار در نظنز و چهار آبشار در فردو

2-      سوخت رآکتور اراک به تأسیسات و محوطه رآکتور وارد نمی شود.

3-      تولید قرص، میله و مجتمع سوخت در مجتمع اصفهان متوقف می شود. (ایــــنـــجــــا)

همچنین طرف غربی هم متعهد می شد که:

1-       توقف ممنوعیت قوانین بیمه و حمل و نقل در رابطه با محموله‌های نفت ایران

2-       فراهم کردن قوانین حمل و نقل و خدمات بیمه برای کشورهای ثالث واردکننده نفت ایران یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان

3-      توقف مقررات تحریمی بر واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران

4-      پوشش تمامی خدمات نظیر تامین مالی، کمک مالی، پوشش بیمه و بیمه اتکایی برای کشورهای ثالث

5-      تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزهای گران‌بها با دولت ایران، هیات‌های عمومی، بانک مرکزی ایران یا افراد و نهادهای خصوصی

6-      اتحادیه اروپا نقل و انتقالات مالی برای تجارت غیرتحریمی نظیر مبادلات تجاری برای اهداف بشردوستانه مانند مواد غذایی و دارو را تسهیل خواهد کرد.(ایـــنــــجـــــا)

اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 با برخی واکنش ها در مقامات سیاسی دنیا روبرو شد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظری تکراری گفت: توافق موقتی که روز دوشنبه اجرایی شد جلوی دستیابی تهران به آنچه وی توانایی اتمی نظامی خواند را نمی‌گیرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در پارلمان این رژیم مدعی شد که توافق ژنو به اندازه کافی پیش نمی‌رفت و از کشورهای جهان خواست به دنبال توقف کامل "قطار هسته‌ای ایران" در توافق دایمی برنامه‌ریزی‌شده برآیند.(ایـــنـــجـــا)

در ایران هم روزنامه کیهان با نامتوازن خواندن توافقنامه خبر اجرایی شدن آن را داد و نوشت: با تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و تائید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران رسما اجرای گام اول توافق ژنو را آغاز کرد.(ایــنـــجـــــا)

روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو از سوی ایران و قدرت های جهانی از تمایل غول های اقتصادی از جمله غول های نفتی و گازی به ایران برای سرمایه گذاری خبر داد.(ایــنـــجــــا)

آغاز برنامه اقدام مشترک در ایران و آمریکا برای همه خوشحال کننده نیست.در آمریکا تندروهای حامی رژیم صهیونیستی و در ایران منتقدان دولت، چندان به طرفهای مقابل خوشبین نیستند. دانشجویان ایرانی خارج از کشور، صادر کنندگان، صنعت گران، بازاریان و دانشگاهیان و... از جمله گروه‌های خوشنود از اجرای توافق ژنو هستند.در ایران یکی از روزنامه‌های منتقد دولت، دیروز در پس زمینه سیاه و سفید، تیتر اول خود را«هولوکاست هسته ای» انتخاب کرد.رسانه‌های حامی دولت اما از کلید خوردن رفع تحریمها نوشتند و وعده بهبود اوضاع را دادند.( برای ارزیابی از تاثیرات اجرایی شدن توافق ژنو ایـــنـــجـــا را مطالعه بفرمایید)

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    35 4
    نقشه ای از جهان دیدم که بجای هر کشور اولین چیزی که با شنیدن نام اون کشور به ذهن میاد کشیده بودن.مثلا فرانسه برج ایفل یا چین با دیوارش یا مصر با اهرام یا برزیل با فوتبالش .بعد برای ایران ارم هشدار تشعشعات اتمی کشیده بودن:| میدونم کاره کیه که الان وضعیت کشورمو به اینجا رسونده ولی فکر میکنم انرژی هسته ای یه بهانه بیشتر نیست که فکر مردمو از مشکلات اصلی که دارن دور کنه یا به عبارتی فرافکنی کنه وگرنه بیشتر مردم کشورم بخوبی میفهمن که مشکلاتشون نداشتن چیزای دیگست نه نداشتن انرژی هسته ایه به اصطلاح صلح امیز!وقتی اب برای خوردن نباشه ادم عاقل به فکر شنا کردن نیست
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    5 1
    حسن روحانی که با شعار “اعتدال” و نماد “کلید” در روزهای نه چندان دور انتخابات پا به عرصه سیاست گذاشت حال کلیدش نه تنها بازکننده مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم ایران زمین نیست بلکه سدیست در مقابل پیشرفتهای دانشمندان ایرانی! پس از این پس نام این دولت به دولت تعلیق و پلمپ تغییر یافت
  • محسن EU ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    5 0
    لطفا اظهارات جدید جان کری رو کامل پوشش بدید و سانسور نکنید
  • بی نام US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    1 3
    خيلي زودتر اين تفاهم بايد شكل ميگرفت. با اين حال از اين پيشرفت خوشحاليم.
  • مهدی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    3 0
    یک سوال:اگر قرار بود تعلیق و پلمپ باشد پس چرا منه جوان ایرانی این همه فشار را تحمل کردم تا در مقابل استکبار بایستم؟اگر قرار بود منه فقیر جامعه پیش خانواده ام شرمنده گی ایم را تحمل کنم تا کشورم پیشرفت کنه پس چرا شرمنده ام کردین؟قبول باید ساخت اما نباید ویران کرد. **من ..من من. منه جوان ایرانی هیچ وقت از حقم کوتاه نمی ایم شده از گشنگی به شکمم سنک ببندم** این حرف من روزی در تاریخ نوشته خواهد شد. امام حسین هم از اینکونه سازش ها بلد بود.