استاد دانشگاه اگزتر انگلستان: اندیشه سیاسی شیعه، معادلات دنیا را تغییر داد

خبرگزاری حوزه نوشت:

دکتر رابرت گلیو، امروز در جشنواره بین المللی امام خمینی(ره) ویژه اندیشه سیاسی اسلام، در مدرسه عالی دارالشفاء قم با اشاره به این که در غرب تحقیقات بسیاری در حوزه اندیشه اسلامی انجام گرفته است، گفت: بسیاری از پژوهشگران با وجود تفکرات مختلف در اسلام نظیر اهل تسنن، گرایش بیشتری به واکاوی اندیشه های شیعیان دارند، چرا که محققان غربی دریافته اند که شیعه دارای نظرات سیاسی ارزشمند و مهمی است.

ترکیب عقل و دین در اندیشه سیاسی شیعه

استاد شیعه شناسی دانشگاه اگزتر انگلستان در ادامه به تبیین سه دلیل اصلی برای گرایش متفکران غربی به اندیشه های تشیع پرداخت و ابراز داشت: نخستین دلیل این مسئله را جایگاه عقل باید دانست، چرا که در فقه شیعه بر این موضوع تاکید بسیاری شده است.

رابرت گلیو با بیان این که در عرصه روشنفکری، غربی ها به مقابله عقل با دین پرداخته اند، تصریح کرد: در تفکر شیعه شاهد ترکیب عقل و دین و ایجاد نظریات نوینی هستیم.

وی تصریح کرد: سنت و اندیشه سیاسی شیعه قادر به پاسخگویی چالش های 5 هزارساله و نیازهای فکری بشر است، در حالی که بسیاری از اندیشه های فلسفی غرب گذشته خود را انکار می کنند و به همین دلیل مشاهده تحولات و گسترش اندیشه ای در شیعه، برای آن ها مسئله ای غیرمعمول بوده است.

استاد دانشگاه شیعه شناسی دانشگاه اگزتر افزود: اندیشه های سیاسی در اسلام از دورن سنت های خودش منشا می گیرد، در حالی که تفکرات غربی از اندیشه های بیرون و خارجی خود ناشی می شود و این مسئله موجب می شود تا برخی به این باور برسند که اندیشه سیاسی شیعه متمایز از سایر تفکرات و نگرش های فکری است.

ظرفیت اندیشه های شیعی

دکتر گلیو با تاکید بر این که جنبش اخوان المسلمین برای پیشرفت به تفکرات خارجی متوسل شد، افزود: انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر ظرفیت اندیشه های شیعه، همه معادلات را در سال 57 تغییر داد و سوالات بسیاری را برای محققین غربی ایجاد کرد که چه تحولی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بنده به خوبی آگاه هستم که نظریه های سیاسی شیعه که در این راستا گسترش پیدا کرده تا چه اندازه برای محققان غربی شگفت انگیز است!

استاد دانشگاه شیعه شناسی دانشگاه اگزتر با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم جهان خواستار آگاه شدن ازاندیشه های پیچیده سیاسی شیعه هستند، گفت: بنده به عنوان محقق وظیفه ندارم سیاست را تولید کنم بلکه باید اطلاعات مختلفی را که در اندیشه های مختلف وجود دارد را برای کسانی که علاقه مند هستند، فراهم کنم.

دکتر گلیو در پایان سخنان خود با بیان این که تاریخ روابط انگلستان و ایران نشان می دهد در این حوزه موفق عمل نکرده ایم، ابراز امیدواری کرد: پس از بهبود روابط ایران و انگلستان، اطلاعات صحیح و بیشتری را به مخاطبان و علاقه مندان برسانم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =