۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
بخش خطرناک زندگی در کتاب یک شاعر

ایسنا نوشت:

رسول یونان می‌گوید، در مجموعه شعر جدیدش «اسکی روی شیروانی‌ها» از بخش خطرناک زندگی حرف زده است.

این شاعر درباره مجموعه شعر تازه منتشرشده‌اش گفت: این مجموعه ششمین مجموعه شعر من و ادامه طبیعی کتاب‌های قبلی‌ام است. کتاب‌های جدید من، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ادامه‌دهنده سایر کتاب‌های من است. اما ممکن است با توجه به تجربه‌های جدید، آدم دست به کارهای جدیدی بزند. من هر بار کتابی چاپ می‌کنم اغلب می‌گویند کتاب جدیدتر خوب‌تر بود و این به این معناست که من در حالی‌که روند طبیعی شعرهایم را ادامه می‌دهم، اما با کتاب‌های قبلی‌ام کمی فرق می‌کنم.

او در ادامه درباره ارائه شعرهای کوتاه و بلند در این مجموعه اظهار کرد: من در این مجموعه فضاهای متفاوتی را تجربه کرده‌ام. هم شعر بلند و هم شعر کوتاه دارم، اما هیچ اصراری بر این ندارم که شعرم را کوتاه یا بلند بگویم و یا از وزن استفاده کنم یا نه. این‌ها اتفاقی است. در این مجموعه یک غزل هم دارم. پارسال هم یک مجموعه با نام «یه روز یه عاشقی بود» منتشر کردم که قالب موزون داشت. هر کدام از این دو نوع شعر محدودیت‌ها و آزادی‌های خودشان را دارند، اما چیزی که مهم است این است که کنش شاعرانه در یک مجموعه رخ بدهد. این‌ها فرم و قالب شعر است؛ اما مهم چگونه گفتن شعر در آن قالب است که اگر کنش شاعرانه در آن رخ بدهد، شعر خوانده می‌شود، وگرنه دیده نمی‌شود.

یونان همچنین درباره نگاه فلسفی در شعرهای این مجموعه گفت: من از اول به زندگی می‌اندیشیدم و ادبیات بهانه‌ای برای اندیشیدن به زندگی است. شعر و ادبیات راهی برای بهتر کردن زندگی است. نوشته‌های من هم آیینه زندگی من است و آن‌طور که زندگی می‌کنم می‌نویسم. شاید چیزی در من تغییر کرده که این نوع نگاه در شعرهایم پررنگ‌تر شده است.


او درباره سرودن از لحظه‌های ملموس زندگی هم گفت: من در جمع و کنار آدم‌ها زندگی می‌کنم و تافته جدابافته نیستم. این‌ها هم رؤیاهای انسانی است. من از آرزوهای انسانی حرف می‌زنم. شاید شعر من چون به واقعیت زندگی نزدیک‌تر است‌، به آدم‌ها نزدیک است.

این شاعر درباره این‌که در شعرهایش گاه احساس‌ها و تجربه‌های ساده زندگی با بیانی شاعرانه مطرح شده است‌، گفت: فرق کسی که می‌نویسد و نمی‌نویسد، در همین است. من می‌توانم این سوژه‌ها را تبدیل به شعر کنم و ممکن است فرد دیگری نتواند.

یونان همچنین درباره وضعیت مخاطبان شعر گفت: من همیشه مخاطب خاص خودم را دارم که آمیزه‌ای از اقشار مختلف هستند و همیشه مخاطب در شعر من نقش ایفا می‌کند. مخاطب ایرانی هم مخاطب قدرتمند و بافکری است و همین مخاطب اوکتاویو پاز‌، حافظ و فروغ را نگه داشته است.

او در پایان اظهار کرد: «اسکی روی شیروانی‌ها» حرف زدن از بخش خطرناک زندگی و حرف زدن از پرواز است. می‌دانم پرواز برای آدم‌ها ممکن نیست، اما آدم‌ها باید با احتیاط دست‌های‌شان را باز کنند و به پرواز فکر کنند.

مجموعه شعر «اسکی روی شیروانی‌ها» با بخش‌های «در بهشت گوشی‌ها را برنمی‌دارند‌»، «گربه‌ای روی کلاویه‌ها می‌دود‌»، «درباره‌ پرواز و شیروانی و این‌جور چیزها‌» و «جمع کردن تخم بلدرچین» همراه است.

این مجموعه که 99 صفحه دارد، با قیمت 5000 تومان و شمارگان 1500 نسخه از سوی نشر باران میشان منتشر شده است.

شعر آغازین کتاب

«در ایستگاه»

دیگر منتظر کسی نیستم

هر که آمد

ستاره از رویاهایم دزدید

هر که آمد

سفیدی از کبوترانم چید

هر که آمد

لبخند از لب‌هایم برید

منتظر کسی نیستم

از سر خستگی در این ایستگاه نشسته‌ام!

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =