آیا شرکت های خارجی می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند؟

رئیس جمهور با حضور در اجلاس جهانی داووس، نشانه های مثبتی به سرمایه گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران ارائه داده است.

 

حسن روحانی از سرمایه گذاران بین المللی و بخصوص شرکت های نفتی و فولادی برای انتقال سرمایه هایشان به اقتصاد ایران دعوت کرده است.  در همین حال برخی کارشناسان اقتصادی به دولت توصیه می کنند پیش از آنکه مقدمات حضور شرکت های بین المللی در کشور را مهیا کند، موانع اصلی بهبود فضای کسب و کار را برطرف سازد. در صورت حضور کمپانی های مطرح بین المللی در ایران به طور حتم آنها برای تعامل با دستگاه های دولتی کشور با مشکل مواجه می شوند.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، محسن شریعتی نیا کارشناس امور بین الملل  اعتقاد دارد، سرمایه گذاران خارجی پیش از حضور در ایران به شاخص هایی توجه می کنند که نهادهای بین المللی از وضعیت اقتصاد ایران مخابره می کنند. او می گوید:« جایگاه جهانی ایران در رده بندی شفافیت در یک دهه اخیر، رو به نزول بوده است، اما این روند نزولی در هشت سال اخیر با سرعتی بسیار بیش از سال های منتهی به 1384به پیش رفته است. به بیان دیگر دولت هشتم کشور را با رتبه جهانی 88 که رتبه متوسطی بوده، به دولت نهم تحویل داده است، اما روند نزول جایگاه ایران در این هشت سال به گونه ای سرعت یافته که در سال 88 حتی ایران به رتبه  168 جهانی نیز تنزل یافته است. البته در چهار ساله اخیر اندکی از شدت روند نزولی کاسته شده که این امر را برخی کارشناسان به کاهش درامدهای نفتی در پیامد تحریم ها نسبت می دهند و سیاست های دولت وقت در مقابله با فساد را چندان در این روند موثر نمی دانند. در وضعیت کنونی نیز دولت دهم، کشور را با رتبه 144(از میان 175 کشور) به دولت تدبیر تحویل داده است. کوتاه سخن آنکه رتبه جهانی ایران در این هشت سال 56 پله سقوط کرده است.»

بهبود فضای کسب و کار یکی از اصلی ترین شعارهای دولت یازدهم به حساب می آید. آخرین آمارهای که در مورد فضای کسب و کاردر ایران منتشر شده هم نشان می دهد که برای دست یابی به رشد اقتصادی مناسب راه دشواری پیش روی مدیران اقتصادی قرار گرفته است.

بررسی های میدانی نشان می دهد یکی از اصلی ترین مشکلات پیش روی فعالیت های اقتصادی در کشور مشکلات ناشی از فساد اداری است. با این وجود مرور آمارهایی که از سوی موسسات آینده پژوهی ارائه می شود، نشان می دهد اقتصاد ایران می تواند به روزهای پیش رویش امیدوار باشد.

حتی مسولان دولتی هم طی یک ماه گذشته بارها در مورد تغییر فضای اقتصادی کشور ابراز امیدواری کرده اند. در همین حال رئیس دفتر رئیس جمهور در سخنرانی اعلام کرد اقتصاد ایران برای ورود به اقتصاد جهانی، فضای کسب و کار را به بهبود بخشد. هدف اصلی از ابراز چنین نقل قول هایی ایجاد جو روانی مثبت در اقتصاد ایران است. نهاوندیان از قول تیم اقتصادی دولت نیز نقل کرد، کابینه برای رفع موانع پیش روی فضای کسب و کار آمادگی کامل دارد.

حتی وزیرکار و امور اجتماعی نیز در یکی از برنامه های خبری خود به وضعیت نامطلوب فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و خواهان بهبود رویه های اقتصادی شد.

ایران در سال 2012 توانسته بود در بین 183 کشور رتبه 144 را به خود اختصاص دهد. در همین حال سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به تنزل رتبه ایران در فضای کسب و کار به خبرآنلاین گفته بود:« میانگین انجام کارهای اداری در کشورهای پیشرفته 3 الی 4 روز است این در حالی است که این میانگین در ایران حدودا 36 روز است لذا باید دولت انجام کارهای اداری تسهیل کند تا فضای کسب و کار تقویت شود. در تسهیل فضای کسب وکار عوامل مختلفی نقش دارند و آنچه مشخص است، سیستم نظام اداری فضای کسب و کار راتسهیل نکرده است.»

پیش از این اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را به تصویب رسانده بود ولی از زمان تصویب این طرح تاکنون شاخص فضای کسب و کار ایران بهبود نیافته است.

دعوت از 40 شرکت بزرگ نفتی برای حضور در اقتصاد ایران نیز در شرایطی صورت می گیرد که نگرانی ها در مورد بهبود فضای کسب و کار کشور برطرف نشده است. به طور حتم یکی از اصلی ترین پیش شرط های شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران تغییر رویه های اداری و کاهش سطح فساد اداری خواهد بود.

 

جدول: جایگاه ایران در میان کشورهای جنوب غرب آسیا از لحاظ شفافیت در سال 2013(بر مبنای آمارهای سازمان بین المللی شفافیت)

 

کشور

رتبه جهانی از لحاظ  شفافیت در سال 2013

امارات    

26

قطر

28

رژیم صیهونیستی

36

گرجستان

55

ترکیه

53

بحرین

57

عمان

61

اردن

66

عربستان

63

کویت

69

ارمنستان

94

مصر

114

لبنان

127

پاکستان

127

اذربایجان

127

قزاقستان

140

ایران

144

قرقیزستان

150

تاجیکستان

154

یمن

167

سوریه

168

ترکمنستان

168

ازبکستان

168

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    3 0
    معنی رتبه شفافیت اگه اشتباه نکنم به این معنیه که پولایی که در کشور بدست میاد صرف چی میشه.ایران 144...