گروهی از دانشمندان با طرح این ادعا که دهان شویه‌های ضد عفونی کننده با افزایش فشار خون، خطر حمله‌های قلبی و سکته‌ها را افزایش می‌دهند، آنها را فاجعه‌ای برای سلامتی نامیدند.

مجید جویا: تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که دهان شویه‌های ضد عفونی کننده خطر حمله‌های قلبی و سکته‌ها را افزایش می‌دهند.

به گزارش دیلی تلگراف، به ادعای دانشمندان حاضر در این پژوهش، دهان شویه‌ها (که فقط در انگلستان نیم میلیون نفر به طور مرتب از آنها استفاده می‌کنند) فشار خون را با از بین بردن باکتری‌های ضروری که به گشاد ماندن رگ‌‌ها کمک می‌کنند، افزایش می‌دهند.

این گروه بعد از آزمایش کردن کورسودیل (یک ضد عفونی کننده قوی دهانی که در فروشگاه‌های سراسر انگلستان در دسترس است)، بر روی گروهی از داوطلبان به این نتیجه رسیده اند که این ماده در عرض چند ساعت فشار خون را افزایش می‌دهد.
پروفسور آمریتا آلووالیا که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: «کشتن این همه باکتری در هر روز فاجعه است، و افزایش اندک هر روزه فشار خون، اثر چشمگیری روی بیماری و مرگ و میر ناشی از حمله‌های قلبی دارد».

وقتی که 19 داوطلب دو بار در هر روز از کورسودیل استفاده کردند، فشار خون آنها 2 تا 3.5 واحد افزایش را نشان داد.

دیگر یافته این تحقیق این است که اختلاف سطح فشار خون در همان روز اول استفاده از دهان شویه خود را نشان می‌دهد.
در پژوهشی دیگر مشخص شد که افزایش 2 واحدی فشار خون، خطر مرگ ناشی از سکته‌های قلبی را از 7 تا 10 درصد افزایش می‌دهد.

بیماری‌های قلبی و سکته‌ها در حال حاضر بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر در انگلستان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان است.

پروفسور آلووالیا از دانشگاه کویین مری لندن می‌گوید: «ما به مردم نمی‌گوییم که حتی اگر عفونت لثه یا دندان دارند، از دهان شویه‌های ضد عفونی کننده استفاده نکنند، اما سوال ما این است که بقیه چرا باید بخواهند از دهان شویه استفاده کنند».

0.2 درصد از حجم کورسودیل را ضد عفونی کننده کلروهگزیدین تشکیل می‌دهد. دهان شویه‌های تولید شده توسط دیگر سازندگان نیز حاوی مقادیر مشابهی از این ماده شیمیایی هستند

این دهان شویه‌ها با کشتن میکروب‌هایی که به تولید نیتریت (که برای انبساط طبیعی و سالم رگ‌ها مورد نیاز است) کمک می‌کنند، موجب کاهش 90 درصدی تولید نیتریت در دهان و کاهش 25 درصدی نیتریت موجود در خون می‌شوند.

اما برخی از دهان شویه‌ها هم هستند که از کلرهگزیدین استفاده نمی‌کنند و مواد دیگری در تولید آنها به کار رفته‌اند.

پروفسور آلووالیا می‌گوید: «دیگر دهان شویه‌ها نیز می‌توانند عملکرد باکتری‌های مفید را مختل کنند».

اما متخصصان دندان پزشکی هشدار می‌دهند که در نتیجه‌گیری از چنین تحقیق کوچکی، باید جانب احتیاط را رعایت کرد. شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین که تولید کننده کورسودیل است می‌گوید که این محلول برای استفاده کوتاه مدت به منظور توقف تشکیل پلاک‌های دندانی و جنگ علیه بیماری‌های لثه باید استفاده شود.

این غول دارویی، محصول دیگری از همین خانواده را به نام کورسودیل روزانه، روانه بازار کرده است که تنها دربردارنده 0.06 درصد کلروهگزیدین در هر بار مصرف است.

به ادعای سخنگوی این شرکت، تحقیقاتی که خودشان انجام داده اند «موجب هیچ نگرانی قابل توجهی در مورد استفاده از کورسودیل 0.2 درصد به عنوان دهان شویه و تاثیر آن بر افزایش فشار خون نشده است».

این نکته نیز خالی از لطف نمی‌باشد که بازار دهان شویه تنها در انگلیس درآمد سالیانه‌ای معادل 180 میلیون پوند دارد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    35 1
    هر روز یک چیزی میگن! اگه بده پس چرا تولید میشه ؟!
  • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 1
    دهانشویه فقط دهانشویه طبیعی
  • نامدار IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    4 2
    بهترین دهان شویه آب و نمک است
  • فرزاد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    3 0
    بنده شخصا تجربه تلخی از این دهان شویه ها که کلروهگزیدین از مواد اساسی تشکیل دهنده آنها هستند دارم و از هر فرصتی به همه توصیه می کنم که مگر در حالت اضطرار و آن هم فقط به صورت کوتاه مدت از ان استفاده نکنند. در ظرف 2 یا 3 هفته استفاده از این دهان شویه، حدود 8 دندان ام دچار تغییر رنگ شدند. ماده کلروهگزیدین خیلی راحت با دندون ترکیب میشه و باعث تغییر رنگ و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در دندان به خصوص در صورت استفاده بلند مدت میشه. از بین بردن این لکه ها هم خیلی سخته و با مسواک هم خیلی سخت از بین میرن و باید از دندان ساز کمک گرفت.