۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵

ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری افغانستان با اعلام اینکه هفت ماه است با همتای آمریکایی‌اش صحبت نکرده گفت که دیگر اعتمادی میان دو کشور وجود ندارد.

حامد کرزای 56 ساله، رئیس‌جمهوری افغانستان در گفتگو با ساندی تلگراف با اعلام اینکه تنش‌ها میان کابل و واشنگتن رو به افزایش بوده و دیگر اعتمادی میان دو طرف وجود ندارد، اعلام کرد که از اقدامات آمریکایی‌ها در کشورش ناراضی است.

وی با بیان اینکه از ژوئن 2013 با باراک اوباما، همتای آمریکائی‌اش گفت‌وگویی نداشته، افزود: تمام این 12 سال یکی از درخواست‌های مکرر ما از آمریکا این بوده که همانند افراد زنده با غیرنظامیان افغان رفتار کنند. ما در مراسم تشییع جنازه "نلسون ماندلا"، رهبر فقید آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار کردیم اما سخن نگفتیم. فقط نامه‌هایی رد و بدل شد.

کرزای در ادامه گفت، از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان تصور خوبی ندارم. آن‌ها برای من کار نمی‌کردند بلکه علیه من بودند.

لفاظی‌ها و جملات تند کرزای باعث عصبانیت واشنگتن شده است به طوری که سیاستمداران آمریکایی از موضع رئیس‌جمهوری افغانستان خشمگین هستند.

آمریکا در جریان این جنگ در افغانستان 648 میلیارد دلار هزینه کرده و 2211 تن از سربازان خود را از دست داده است. هفته گذشته کنگره آمریکا کمک به افغانستان را کاهش داد و مبلغ آن را به 1 / 1 میلیارد دلار رساند اما کرزای از این بابت احساس ناامیدی و یاس ندارد.

وی در این باره گفت: پولی که آمریکا برای پلیس و ایجاد موسسات امنیتی خصوصی صرف کرده باعث بروز ناآرامی‌ بیشتر، فساد و سرقت شده است. آن‌ها جنگ روانی علیه مردم افغانستان به راه انداخته‌اند و تشویق می‌کنند تا پول از کشور خارج شود. آنچه که آن‌ها انجام دادند، ایجاد جیب‌های پرپول و خیل عظیم مردم خشمگین و ناراحت است.

رئیس جمهوری افغانستان به انگلیس اشاره کرد و افزود: لندن اقدامات بهتری را برای برقراری روابط خوب و سازنده میان کابل و پاکستان انجام داده است. به صورت کلی ماموریت ناتو تحت رهبری آمریکا در افغانستان برای تامین امنیت موفقیت‌آمیز نبود. به ویژه در ولایت هلمند اصلا موفقیتی حاصل نشده است.

وی گفت: تاریخ به مردم افغانستان آموخته که بر سر معاهده‌ها قمار نکنند. تحت فشار، پادشاهان ما قراردادها و معاهده‌ها را امضا کردند و تمامی این قراردادها برای افغانستان خطرناک بودند. اگر امروز ما هم تحت فشار و اجبار این قرارداد امنیتی را با آمریکا امضا کنیم نمی‌دانم چه پیامدهایی خواهد داشت.

کرزای که از سال 2001 ریاست جمهوری افغانستان را برعهده دارد در ادامه گفت: افغانستان منزل تمام افغان‌هاست. ما پارلمانی داریم که نخبگان سیاسی، زنان، مجاهدین، روحانیون و فرماندهان در آن حضور دارند. ما 11 کاندیدای ریاست جمهوری داریم که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری کشور در آوریل 2014 با یکدیگر رقابت کنند. غرب از موضع من در قبال سیاست‌هایش ناراحت شده و کمک مالی به افغانستان را کاهش داده است. پول همه چیز نیست اگر شخصا از من بپرسید، ترجیح می‌دهم در فقر زندگی کنم تا در شک و تردید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =