پیش از این به پروژه معاینه فنی خودروهای پایتخت به عنوان یکی از آیتم های کاهش دهنده آلودگی هوای تهران امید زیادی بسته شده بود .و بر همین اساس در طرح پر از ایراد و اشکالی به نام طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران ؛ بحث معاینه فنی خودروها به اشتباه یکی از کارآمدترین راهکارها عنوان می گردید.
بخشنامه غرزدن ممنوع ؛ نیز اگرچه دیر صادر شده بود اما هیچ ربطی به کاهش یا افزایش آلودگی هوای پایتخت نداشت. بحث آلودگی هوا در همه جای دنیا یک پروژه ی فراگیر است.برای کلان شهرهایی مانند میلان در ایتالیا و یا سانفرانسیسکو و شیکاگو در آمریکا و هم چنین برای شهر پکن ، این مهم یک مقوله ملی عنوان می شود. از این رو که چنین شهرهایی بدلایل منطقی از جمله داشتن جمعیت بیشتر و بازار کار تثبیت شده و دارا بودن مراکز متعدد آموزشی و خدماتی و اداری ؛ حل مشکلات زیست محیطی شان عزم ملی را طلب می کند و در چارچوب یک طرح منطقه ای مهار آلودگی هوا به هیچ کجا نخواهد رسید.
برای تهران خودمان نیز ؛ آلودگی هوا مقوله ای مربوط به یک سال یا دو سال پیش نبوده ،و بیش از دو دهه است که به سبب بحرانی بودن آب و هوای پایتخت ،گزارش های کارشناسی نگران کننده ارائه می شود . از سویی دیگر تهران سالهاست که به پارکینگ تبدیل شده اما عمده کارشناسان و حتی مسئولین دولتی و متولیان سازمان محیط زیست اذعان دارند که برنامه کنترل نقش خودروها در آلودگی هوا جدی نیست.
پیش از این و یکماه قبل از صدور بخشنامه غر زدن ممنوع ؛ در بیست و هشتم مهر سال جاری مهندس محمد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست کشور از دستور اکید رئیس جمهور برای مقابله با آلودگی هوای کشور، بالاخص در تهران خبر داده بود . به زعم او دولت با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل و اجرای استاندارد یورو 3 در کشور ، می تواند به مهار آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلان شهر ها امید وار باشد.
اما کارشناسان محیط زیست مانند گذشته این حرف ها را تکراری دانستند . به زعم متخصصین و کارشناسان محیط زیست، مشکل آلودگی هوای کشور به راهکار های کلانی نیاز دارد که این مهم با سخنان تکراری و ارائه طرح های از پیش شکست خورده بدست نمی آید. این گروه از کارشناسان در کنار علل دیگری که عمدتا باعث آلودگی هوای شهر ها می شود بر روی آیتم هایی نظیر : اجرا نشدن دقیق طرح ها و پروژه های کاربردی ، وجود مافیای قدرتمند تولید خودروهای پرمصرف و آلودگی و کیفیت بسیار پایین سوخت کشور انگشت می گذارند.
ابلاغ بخشنامه غر زدن ممنوع اگرچه فی نفسه بسیار زیبا و حتی طرحی ابتکاری و شیک هم جلوه گری می کند ، اما در فرآیند کاهش آلودگی هوا هرگز کارایی و کاربری ندارد. چرا که معاینه فنی خودروها طرحی کلان بنظر نمی رسد ،وقتی که اصل جنس با کیفیت تولید نمی شود. چراکه با سوخت بی کیفیت و موتور غیر استاندارد ،خلق الله سوار ماشینی می شوند که قرار است به تنها تن خویش هم هوای شهرشان را آلوده کند و هم برایشان خطرات جانی و مالی به همراه بیاورد. و هیچ منبع پاسخگویی هم در این زمینه نمی توان سراغ گرفت.
نظر شما