۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
خاطرات آیت الله دستغیب هم از راه رسید

در آستانه 22 بهمن، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات» را منتشر کرد.

کتاب «زندگی و مبارزات آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات» را حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی تدوین کرده اند.

کتاب در دو بخش و با تأکید بر اسناد به جای مانده از سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و خاطرات نزدیکان ایشان و انقلابیان شیراز شکل گرفته است. بخش اول کتاب با عنوان «مدخل پژوهشی» ابتدا به شرح زندگی شهید دستغیب از تولد تا شهادت پرداخته، سپس مبارزات سیاسی وی در نهضت امام خمینی(ره) با بررسی فرازهای مهم آن و با تکیه بر منابع شفاهی و اسناد و روایات بررسی شده است. در ادامه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز گاهشمار زندگی ایشان با استناد به اسناد موجود آمده است. اسناد موجود در این کتاب برگرفته از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

در بخش دوم، ابتدا فهرست موضوعی اسناد که براساس تاریخ مرتب شده‌اند، آورده شده، سپس اصل اسناد و در برخی مواقع با توجه به ناخوانا بودن اصل سند، بازنویسی آنها آمده است. در پایان این بخش، تصاویری از آیت‌الله دستغیب از جوانی تا شهادت گنجانده شده است. به اعتقاد ناشر فقدان اسنادی از مقاطع مختلف زندگی و مبارزات شهید در کنار عدم تمایل برخی افراد جهت انجام مصاحبه به دلایل مختلف سیاسی و یا مشغله‌های فراوان و یا شهادت و درگذشت برخی از افراد نزدیک به آیت‌الله شهید دستغیب، دشواری‌های گردآوری منابع شفاهی بود که برای جبران این کاستی تلاش شده از مصاحبه‌های انتشاریافته استفاده شود.

شهید «آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب» از بزرگمردان عرصه‌ دین و انقلاب اسلامی بود که در برهه‌ای از تاریخ اسلام و ایران با تفکرات، تلاش‌ها و مبارزاتش نقش ویژه‌ای را ایفا کرد؛ به‌طوری‌که بررسی تاریخ انقلاب اسلامی در جنوب کشور، بدون لحاظ کردن فعالیت‌ها و مبارزات ایشان با کاستی‌های فراوان مواجه خواهد شد.

آیت‌الله دستغیب، پرچمدار مبارزه با اعمال ضددینی حکومت پهلوی‌ها، طی پنجاه سال تاریخ پرتلاطم ایران در جنوب کشور بود. وی با الهام از اندیشه‌های امام خمینی(ره)، با هدفی روشن‌ و اراده‌ای راسخ‌ به مبارزه ادامه داد و در زمره‌ یاران دیرین امام(ره) درآمد.

او علاوه بر مقام علمی، فقهی، عرفانی و تألیف کتاب های متعدد، به ویژه اخلاقی، در جریان نهضت اسلامی از شاگردان پیشگام امام خمینی (ره) در استان فارس بود که مبارزات بی‌امانی را علیه حکومت پهلوی آغاز کرد و در این راه به زندان افتاد. بیت وی همیشه تحت مراقبت و کنترل مأموران ساواک قرار داشت. آیت الله در کنار مبارزه با حکومت پهلوی در کارهای اجتماعی و فرهنگی هم پیشگام بود. همچنان که در منبر واعظی توانا و معلم اخلاق به شمار می رفت، آثار و تألیفات زیادی هم از خود به یادگار گذاشته است که در سال های قبل از انقلاب نقش مهمی در تحولات فکری داشت.

این کتاب در شمارگان1500 نسخه و 236 صفحه و به قیمت 7300 تومان روانه بازار نشر شد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =