گزارشی از وضعیت شاخص های اقتصادی/ خانه ارزان و طلا گران می شود

بررسی روندها در اقتصاد ایران پیچیده شده است. با این حال با بررسی برخی اخبار می توان تا حدودی مسیرحرکتی شاخص های اقتصادی را رصد کرد.

 

اکرم بزرگیان: 35 هزار واحد مسکن مهر در پرند واگذار شد. خبری که تحلیلگران با اطلاع از آن احتمال کاهش قیمت مسکن در سال آینده را مطرح کردند. با این حال کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که بدلیل حجم بالای عرضه مسکن، روند کاهشی قیمت ها همچنان ادامه دارد. اما این روند در سال 93 تدوام نخواهد داشت. برخی دیگر معتقدند که بازار مسکن در وضعیت رکودی به سر می برد و تا سال آینده نیز این شرایط ادامه خواهد داشت این در حالیست که 10 درصد از اجاره بها در نیمه دوم سال 92 کاهش یافته است.البته گزارش رسمی مرکز آمار نشان می دهد میزان کرایه خانه در پاییز امسال 20 درصد رشد داشته است. برخی دیگر بر رکودی بودن بازار مسکن تآکید دارند اما بر تداوم آن نه! به باور این دسته از تحلیل گران سال آینده، سال بهبود نسبی بازار مسکن است، این امر به این دلیل رخ خواهد داد که سرمایه ها از بازار مسکن خارج خواهد شد و مسیر دیگری را پیدا خواهد کرد.

 خودرو گران یا ارزان؟

 بعد از توافق ژنو و کاهش برخی تحریم های اقتصادی و بهبود اوضاع بین المللی، فعالان بازار خودرو در انتظار خبری در جهت بهبود وضعیت بازار بودند. اکنون، کلیدی ترین جمله ای که بازار خودرو عطش شنیدن آن را دارد از زبان رئیس شورای رقابت بیان شده است: « بازار خودرو رقابتی می شود.» این امر با هدف تغییر در فرمول قیمت گذاری تصویب شده است. شورای رقابت در تلاش است تا قیمت خودروهایی که بیشتر مورد مصرف مردم قرار می گیرند را کاهش دهد. مصوبه جدید در مورد تعرفه وارداتی خودروها در کوتاه مدت می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در بازار به کار آید تا کمی شاهد رقابتی‌تر شدن بازار خودرو باشیم. هرچند این امر در بلند مدت باید با تقویت و تجهیز خودروسازان داخلی و وارد شدن خودروسازان خارجی به کشور، تکمیل شود.

 

بازار سردرگم ارز

بازار ارز از ابتدای سال جاری کم رمق شد. بازاری سال 91 برایش دوران بسیار خوبی بود، نتوانست این روند را ادامه دهد و سال 92 بیش از 33 درصد از ارزش خود را از دست داد. بازار ارز در روزهای اخیر با نوسانات کم دامنه افزایش قیمت محدودی را تجربه کرد که البته این امر خللی در فضای ثابت بازار ایجاد نکرد و در حال حاضر تقاضای واقعی جای تقاضای کاذب برای سوداندوزی را گرفته و عمده مبادلات با دور شدن دلالان از بدنه بازار در صرافی ها صورت می گیرد. به نظر می رسد با توجه به توافقاتی که در ژنو صورت گرفته و اجرای فاز اول رفع تحریم های ایران، فرصتی تازه برای کاهش قیمت دلار ایجاد شده است. بر این اساس پیش بینی می شود که سطح مقاومتی قیمت هر دلار 2 هزار و 800 تومان و سطح حمایتی برای آن 2900 تومان باشد به این ترتیب به نظر نمی رسد که قیمت دلار دچار نوسانات شدید شود.

سکه از سکه افتاد

 بهای سکه نیز به تبعیت از روند ارزش طلای جهانی و تحولات داخلی در سال 92 از اوج افتاد. هم اکنون، برخی بر این باورند که فرصت کسب سود از بازار طلا دیگر تمام شده است و طلا عملا کالای قابل سرمایه گذاری نیست. برخی دیگر کاملا خلاف این تصور را دارند به باور آنها بازا  طلا بزودی وارد یک دوران جهش قیمت خواهد شد. بر اساس گفته های صرافان بازار تهران سرمایه گذاران در این دوره زمانی باید در انتظار ثبات قیمت ها بنشینند. حتی در خوش بینانه ترین حالت، خرید سکه را توصیه نمی کنند.

سکه

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلال ازتهران A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    3 1
    ضمن ادای احترام به نویسنده ی محترم .متاسفانه تحلیل منسجمی نبود به خصوص درموردمسکن.ضمنا به تاثیرانتشار اوراق مشارکت که بزودی منتشر می شوند هیچ اشاره ای نشده است.
  • امیر IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    1 1
    سلام دریک کلام پول روی پول می رودبادزیرپیراهن پاره.....
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    2 8
    خوب ميشه اما بعداز هدفمندي يارانه ها خود به خود دوباره همه چيز گران ميشه
  • محمود A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    12 1
    بدلیل افزایش عرضه ، تحویل مسکن مهر و برجهای منطقه 22 با صد هزار آپارتمان که اکثر مالکین آنها صاحبخانه هستند ، قیمت مسکن سقوط خواهد کرد . ضمنا رونق خرید و فروش تنها با سقوط مسکن ممکن خواهد بود .
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    6 3
    بنده بارها اعلام کرده ام تا حل کامل مسیله هسته ای و رفع کامل تحریم ها هیچ شرکت خارحی در ایران قرارداد منعقد نمی کند و با توجه به مصوبه اخیر مجلس در باره نرخ خوراک و بهره مالکانه دیگر هیچ ایرانی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست و اغتماد بطور کامل تکرار می کنم بطور کامل ازدست رفته است و بیدین صورت اقتصاد مقتومتی نیز ملغی و بی اثر است. ببابراین فکر چاره دیگر کنی
  • یک جوان A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    10 0
    باید همه مسیرها برای سوداگری بسته شود تا پولها در تولید سرمایه گذاری شود، و نرخ بهره کم کم پایین بیاید.
  • بهراد RO ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    3 0
    آقا من كه نفهميدم چي نوشتين اميدوارم خودتون فهميده باشيد: توي تيتر نوشتيد خانه ارزان و ماشين گران مي شود، توي متن دقيقا بر عكسشو نوشتين در مورد مسكن هم بعد از كلي حرف متناقض نوشتين با خروج سرمايه از بخش مسكن ، مسكن رونق پيدا مي كنه؟؟ خيلي جالبه.....
  • دانلود آخرین نسخه نرم افزارها IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    12 0
    خونه باید خیلی ارزونتر بشه ما جوونا چه گناهی کردیم که بابای پولدار نداریم؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    10 0
    الهی که به حق امام زمان مسکن ارزون بشه که مشکل اصلی مردم شده.آمین.