۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
ماموریت خدا دوشنبه به نمایش در می‌آید

در آیین اختتامیه نخستین «جایزه کتاب بلخ» فیلم مستندی با عنوان «ماموریت خدا» که درباره زندگی شهید احمدرضا سعیدی، شهید جهاد اسلامی در افغانستان ساخته شده، پخش می شود.

به گزارش خبرآنلاین، شهید احمدرضا سعیدی در سال ۱۳۴۱ در حوالی میدان امام حسین(ع) تهران به دنیا آمد. او از جمله جوانانی بود که در انقلاب اسلامی ایران نقش موثری داشت. سعیدی در غائله کردستان از همرزمان شهید چمران بود. او مدتی نیز به عنوان محافظ شهید بهشتی خدمت می‌کرد. با ورود اشغالگران شوروی در ۳ دی ۱۳۵۸ به خاک افغانستان که باعث کشته شدن ۲ میلیون انسان و آوارگی ۱۰ میلیون افغانستانی شد، او به افغانستان رفت.

وی در مورد این سفر خود تاکید کرده بود که «اسم این سفر را که می‌روم ماموریت خدا می‌گذارم». سعیدی در ۱۱ دی ۵۹ هنگام آموزش نظامی به شاگردان افغانستانی خود و بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. مزار او هم اکنون به عنوان یک زیارتگاه محلی در «به‌سود» افغانستان واقع است.

یادآور می شود نخستین دوره «جایزه کتاب بلخ» با هدف گسترش مناسبات فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می‌‌شود.
این جایزه در نخستین دوره برگزاری، آثاری را که تا پایان سال ۱۳۹۰ با موضوع افغانستان در زمینه‌های تاریخی، اجتماعی، ادبی، سیاسی و در قالب‌های مختلفی مانند سفرنامه و روایت‌نگاری نوشته شده و در ایران منتشر شده‌اند، ارزیابی می‌کند.
افغانستان به عنوان نزدیکترین کشور به ایران از نظر فرهنگی و هویتی اهمیت ویژه‌ای برای کشور ما دارد. اشتراکات زبانی و حضور طولانی مدت مهاجران افغانی در ایران نیز بر اهمیت این موضوع می‌افزاید.

آیین اختتامیه نخستین «جایزه کتاب بلخ» از ساعت ۱۵ تا ۱۷، دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، نبش خیابان برادران مظفر جنوبی برگزار می‌شود.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =