آخرین گزارش از مطالبات معوق بانکها/ بانک ها چه قدر طلبکار هستند؟

اخیرا گزارشهای بانکی رقم مطالبات معوق سیستم بانکی را یکصد هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند.

مریم کائید: جدیدترین آمارها از عملکرد پانزده بانک خصوصی نشان می دهد مطالبات معوق این بانک ها در آذر ماه سال جاری به بیش از 22 هزار میلیارد ریال می رسد که در مقایسه با رقم یکصد هراز میلیارد تومان نشان می دهد بانک های خصوصی توانسته اند در کنترل معوقات و نسبت اعطای تسهیلات موفق عمل کنند. همچنین اضافه برداشت این بانک ها از بانک مرکزی نیز از 485 میلیارد تومان در آبان ماه به 230 میلیارد تومان در آذر ماه گزارش شده است . بر این اساس هرچند که رقم مطالبات رسما حدود 76 هزارمیلیارد تومان اعلام شده است رقم مطالبات سایر بانک ها 54 هزار میلیاردتومان است.

گزارش مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک مرکزی در بهار امسال نیز نشان می‌دهد که این مطالبات در حدود ۱۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها وموسسات اعتباری است. رقم مطالبات معوق در اسفند سال ۹۱ در حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان بود و نشان می‌دهد که در طول سه ماه اول سال جاری، تقریبا ۶ هزار میلیارد به رقم معوقات بانکی افزوده شده است.

اما بنا بر آمارهای رسمی مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک های خصوصی نشان از افزایش این مطالبات در سال جاری دارد چراکه این رقم از بیش از 19 هزار میلیارد تومان در تیر ماه به بیش از 20 هزار میلیارد تومان در مرداد ماه و بیش از 21 هزار میلیارد تومان در مهر ماه و حدود 22 هزار میلیارد تومان در آبان ماه رسیده است که در آذر ماه نسبت به ماه قبل 4.2 درصد افزایش را نشان می دهد .

در روزهای اخیر برخی بانک های دولتی آمار مطالبات معوق بانک ها و نسبت این مطالبات را در بانک تحت مدیریت خود اعلام کرده اند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بر این اساس مصطفی پور مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران آمار مطالبات معوق این بانک را 15 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرده است . هرچند که مطالبات معوق این بانک رقم قابل توجهی نسبت به سایر بانک ها نیست اما نسبت به تسهیلات قرض الحسنه در حدود 5 تا 10 میلیون تومان در گردش است مطالبات این بانک در نوع خود حائذ اهمیت است .

بانک کشاورزی

همچنین محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی رقم مطالبات معوق این بانک را 5 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است .

بانک مسکن

اما اظهارات محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن نیز حائذ اهمیت است در حالی که در روزهای اخیر بحث تحقیق و تفحص از این بانک در مجلس به دلیل عملکرد آن داغ است وی مطالبات غیر جاری بانک مسکن را 2.2 درصد اعلام می کند.این در حالی است که شورای پول و اعتبار به منظور گذار بانک مسکن از شرایط فعلی خط اعتباری 450 هزار میلیارد ریالی را به این بانک اختصاص داده است .

بانک ملی

همچنین منابع رسمی در بانک ملی رقم مطالبات معوق این بانک را 13 هزار میلیارد تومان اعلام کردند .این در حالی است بانک ملی در راستای ماده ۱۶ قانون بودجه که بمنظور حمایت از تولید و اشتغال ، بانکها  موظفند پس از تایید هیات مدیره با درخواست متقاضی ، اصل و سود اعم از سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی یا ارزی سررسید گذشته و معوقه پرداختی به اشخاص حقیقی و یا حقوقی بایت فعالیت در امور تولیدی صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و خدماتی را که در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده اند، برای یک بار و تا پنج سال تقسیط و از سر فصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج نمایند به شعب بانک ملی اعلام شده است . همچنین جریمه خسارت تاخیر پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل مورد تایید بانک یا موسسه مالی و اعتباری بخشوده می شود به نحوی که در این موارد نرخ سود تسهیلات جدید حداکثر معادل نرخ سود تسهیلات تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار باشد . چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی برای تسویه بدهی های معوق خود به بانک های عامل مراجعه ننمایند به هیات مدیره بانکها اجازه داده می شود با رعایت قوانین و مقررات، برای مطالبات بیش از پنج میلیارد ریال خود از سایر اموال منقول و غیر منقول آنان مازاد بر وثائق تحویلی به بانکها اقدام نمایند که بر این اساس پیش بینی می شود مطالبات معوق بانک ملی تا پایان سال کاهش یابد.

بانک سپه

اما در بانک سپه اوضاع به شکل دیگری است و در حالی که 3400 میلیارد تومان از منابع بانک به دلیل بدهی دولت بلوکه است مطالبات معوق نیز به سه هزار و 400 میلیارد تومان رسیده که این معوقات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که در همین رابطه 250 گروه از افرادی که بالا‌ترین میزان بدهی بانک سپه دارند شناسایی و طبقه بندی کرده‌ایم.

بانک صنعت و معدن

مدیر عامل بامک صنعت و معدن نسبت معوقات بانکی در این بانک را 12 درصد عنوان می کند که بزودی به کمتر از 10 درصد کاهش خواهد یافت.این در حالی است که در زمان مدیریت دانیالی بیش از 100 پرونده بدهکار بانکی در این بانک بدهی بیش از 20 میلیارد ریالی داشته اند.

معوقات بانک های خصوصی

اما سهم هر یک از بانک های خصوصی از 22 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق این بخش تا آذر ماه سال جاری چقدر است. بیش از 7 هزار و 357 میلیارد تومان مطالبات معوق خصوصی ها متعلق به بانک پارسیان است . پس از این بانک بانک پاسارگاد یک هزار و 800 میلیارد تومان مطالبات سررسید گذشته ,معوق و مشکوک الوصول را دارد . همچنین موسسه توسعه نیز هرچند به لحاظ ابعاد با سایر بانک های خصوصی تفاوت دارد اما در بخش مطالبات غیر جاری دارای سهم قابل توجهی است و دارای 460 میلیارد تومان مطالبات معوق است . بانک دی نیز دارای یکصد و 37 میلیارد تومان،بانک شهر دارای 240 میلیارد تومان،بانک کارآفرین دارای 779 میلیارد تومان،بانک سامان دارای 2739 میلیارد تومان،بانک سرمایه یک هزار و 823 میلیارد تومان ،بانک سینا دارای یک هزارو 115 میلیارد تومان ،بانک گردشگری دارای 133 میلیارد تومان و بانک قوامین 186 میلیارد تومان مطالبات معوق و مشکوک الوصول است .همچنین مطالبات بانک های انصار نیز به 302 میلیارد تومان ، ایران زمین به 132 میلیارد تومان و آینده به 583 میلیارد تومان رسیده است .

بانک تجارت

در آمارهای اعلامی از سوی بانک تجارت مطالبات سررسید گذشته این بانک تا پایان سال 1391 بالغ بر 684 میلیارد تومان عنوان شده است.همچنین نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات بانک تجارت در سال 91 از 22.7 درصد به 18.7 درصد رسیده است. هرچند که آمار مستندی از مطالبات معوق و مشکوک الوصول این بانک در سال های اخی اعلان نشده است.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =